Hur mycket väger det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

tott

Trådstartare
Alltså, hur mycket väger 1 liter Krafft Groov 90? ...eller hur många liter får man ur en säck?

Sv: Hur mycket väger det?

eller ännu bättre, köp en hushållsvåg för nån hundring, så kan du provväga alla nya foderslag... :idea:

Det är ju bara att provväga.
Men foder anges alltid i vikt så vad är informationen bra till?

Jag tippar på att trådskaparen vill veta volymvikten för att h*n använder litermått vid fodring. Det är mycket praktiskt när man ska fodra om givorna är omräknade till liter och deciliter, då kan man använda samma mått till olika fodersorter.
Tex i ett större stall där man kanske fodrar med två olika sorters pellets och havre, har detta med i en stor fodervagn och skopar upp vartefter så underlättar det mycket att skriva i liter hur mycket varje häst ska ha på deras fodertavlor. Skriver man i kilo måste man ha våg med sig alternativt olika typer av mått som rymmer exakt tex ½ kg av varje foderslag.

Det är bara att göra markeringar i måtten. Då är det inga problem med olika fodersorter.

Jag föreslår en enkel lösning för de som undrar hur mycket en viss mängd foder väger.

Ta en plastkasse, väger snudd på inget alls. Mät upp den mängd i liter du vill väga, häng kassen på vågen. Alla stall har väl våg, åtminstone en hövåg. Ett tips är att gå samman och köpa en hushållsvåg som täcker upp till ca 5 kg för vägning av kraftfoder.

Jag stänger den här tråden.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 946
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur