Hur mycket vågar jag ge i en giva?

L

Lola_97

Vi ska börja ha hästarna ute på nätterna från och med idag! Vi ska då börja ge bara en giva kraftfoder så man ger den själv när man är ute på dagen!
Nu till fodret! Jag har ingen anning om hur jag ska lösa det då vi fortfarande inte har nåt gräs i hagen, dom går på fritillgång på inte så bra värden och hon käkar ganska mycket kraftfoder...ska minska lite då hon börjar bli lite mot det runda hållet :)

Värdena på hösilaget ligger på (per kg)
7,5 Mj
30 Srp
3,1 Ca
1,3 P

Hon klämmer i sig närmare 20 kg om dagen...ibland kan det nog vara 15 kg!

Käkar i kraftfoder väg
0,5 kg havre (ska tas bort)
0,45 kg vetekli
0,35 kg betfor
0,48 kg soja
0,55 kg krafft breed

Hon väger ca 550 kg! Hur mycket vågar jag ge henne?
Kan jag ge henne allt förutom havren i en giva?


Funderade på att ta bort sojan och ge 1 kg breed. Men då blir kvoten bara kl ca 5,5 räknat på 15 kg hösilage!
Eller ska jag minska sojan lite och köra på samma som innan (utan havren)?
Jag betar henne ca 30 minuter varje dag!

Ge mig tips! Hon är svårfödd! Rids ca 6 dagar i veckan i varierande arbete, lätt arbete!
 
Ingen som skriver nåt :smirk:

Ge mig lite bra råd och tips på hur jag ska lösa det på bästa sätt :idea:
 
Jag tror nog att du kan ge det i en giva. Nu kommer det ju mer och mer gräs, så det dröjer kanske inte länge förrän du kan börja minska ner på kraftofdret också.
 
Hejsan! Det finns en regel för hur mkt kraftfoder en häst kan få i en giva. Den säger: Max 0,4 kg kraftfoder per 100 kg häst per giva. D v s en häst på 550 kg bör inte få mer än 2,2 kg kraftfoder per gång. Lycka till! :)
 
Jag har bestämmt mig för att ge henne
1 kg krafft breed
0,35 kg betfor
0,45 kg vetekli
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 349
Senast: Farao
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 610
Senast: Kristall10
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 572
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp