hur mycket träning?

A

Annapanna

hur ofta och hur hårt skulle ni rekomendera att köra ett treårigt russ?
Förslag på andra aktiviteter förutom körningen som man kan växla med? Vill absolut inte överanstränga honom.

Sv: hur mycket träning?

En "tumregel" man kan ha som riktmärke är att hästen kan gå lika många dagar som den är år. Alltså för en 3-åring 3 dgr/v, en 4-åring, 4 dgr/v. o.s.v...men det är ju även individuellt också, märker man på hästen att den klarar mer, så tror inte jag att det är någon fara, bara man går försiktigt fram. Det är även viktigt att hålla koll på att den inte blir för trött psykiskt.

Med vår egen 3-åring är målet att vi ska köra 2ggr/v och rida 2 ggr/v. När vi kör så är det dels ut på vägarna, ca 3-4 km åt gången, ganska mycket travarbete (men med skrittpass inlagt förstås). Det är inga problem för henne. Vi jobbar henne så hon blir svettig.
Ibland kör vi lättare "dressyrpass". Volter, volt tillbaka, halter, igångsättningar, gångartsväxlingar, ryggningar är sånt vi tränar på.

När hon rids är det främst balansen vi håller på att öva upp, eftersom hon är precis nyligen inriden. Där tar vi det lugnare än med körningen. Man märker att hon blir mycket trött psykiskt.

Andra övningar jag tycker är bra är löshoppning och tömkörning och då gärna ute i skogen för att träna på lyhördheten.

Jag brukar lägga in rena skritt pass så jag går med unghästarna. I trafiken, med lösa hundar kring benen m.m. Har dem ofta som handhäst när jag rider /kör någon annan häst. För konditionens skull utan att trötta ut dem med vagn/ryttare. Löshoppa, dra lite timmer (små saker) Ta en liten tur med transporten och skritta med ryttare (och sällskap) på nya vägar. Unghästar behöver få trötta ut sitt huvud i mellan åt. :)

Tack för svaret, jag ska nämligen börja lägga upp ett tränings"schema" hade jag tänkt och då är det alltid bra att höra vad andra gör. :)

Jag håller verkligen med om att de behöver trötta ut huvudena ibland....:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka