Hur mycket "tid tillgodo" innan intervju?

Hela landet.

Siffrorna 2015
Privat 28 691
Statlig 27 177
Kommunal 27 843

För övrigt är siffrorna för systemvetare, personalvetare, kommunikatörer, samhällsvetare och ekonomer (juseks övriga yrkeskategorier) rätt likartade. Systemvetare ligger dock i topp.

Jisses! Sicken ökning på ett år, undrar vad som gjort det och var den stora ökningen ligger, med tanke på löneläget häromkring är det ju ett gäng med rätt långt över 30 som drar upp. Bra input inför årets förhandling. :-p

Va? Gäller din statistik för innevarande år? Märkligt att sammanställa det q3?

De siffror jag presenterat är de från 2017 och från 2015. Dvs två år.

Underlaget för 2017 års siffror är de som tagit examen sept 2015 till aug 2016 (och svarat i undersökningen såklart). Underlaget för 2015 får då antas vara för motsvarande period tidigare.

@SaraMara
Ja, det klart att statliga jobb måste ha ungefär samma utgångspunkt for avlöning (annars hade ju facket protesterat hej vilt). Men trots att jag har haft en löneökning över normalen för en anställd med min anciennitet så kan jag bara titta på mina högst betalda kollegor, med 20 års längre erfarenhet och oändligt mycket större kompetens och konstatera att deras lön som högst ligger typ 10-15000 över min.

Jag tror att detta blir ett jätteproblem när nästa generation arbetstagare kommer ut i arbetslivet (halvt om halvt inklusive min egen generation av 30-40-åringar). De accepterar inte ett liv med ganska rimlig (men aldrig hög) lön och är inte lojala mot sin arbetsgivare såsom 50-talisterna var. Min arbetsgivare har som tur är förstått detta och gör vad som är möjligt inom statsbudgeten för att hålla fast på arbetskraften, trots den långsamma löneutvecklingen. Kurser efter intresse, möjligheter för att delta i diverse nationella projektarbeten där man förr hade skickat en mellanchef, etc. För lönen kommer aldrig bli det som man behåller arbetstagare på.
Nu är det i alla fall på just den veterinära arbetsmarknaden snarare låga löner på smådjurssidan, som ju är helt privat. Jag har klättrat på i några år inom smådjur tills ökningen började plana av sen bytt till statligt.

De siffror jag presenterat är de från 2017 och från 2015. Dvs två år.

Underlaget för 2017 års siffror är de som tagit examen sept 2015 till aug 2016 (och svarat i undersökningen såklart). Underlaget för 2015 får då antas vara för motsvarande period tidigare.
Inte illa pinkat alltså! Storbyråerna i Sthlm skulle jag gissa ligger bakom, statliga lönen ligger ju precis på tingsnormen ser det ut som. Sannolikt ändå värt det, om man vill leva också...

Inte illa pinkat alltså! Storbyråerna i Sthlm skulle jag gissa ligger bakom, statliga lönen ligger ju precis på tingsnormen ser det ut som. Sannolikt ändå värt det, om man vill leva också...

Hur tänker du ang precis på tingsnormen? Den är ju 26 600 år 1 och 28 900 år 2. Så den statliga snittlönen ligger ju något högre förataårslönen men under andraårslöne, så antar du tänkte jmf med snitt där? Och dessvärre är det nog svårt får en ökning på säg 2500 på ett år statligt utan att byta tjänst emellan? Lite den baksidan vi diskuterat förr, att stat/kommun/landsting har svårt erbjuda samma branta kurva som de privata byråerna.

Hur tänker du ang precis på tingsnormen? Den är ju 26 600 år 1 och 28 900 år 2. Så den statliga snittlönen ligger ju något högre förataårslönen men under andraårslöne, så antar du tänkte jmf med snitt där? Och dessvärre är det nog svårt får en ökning på säg 2500 på ett år statligt utan att byta tjänst emellan? Lite den baksidan vi diskuterat förr, att stat/kommun/landsting har svårt erbjuda samma branta kurva som de privata byråerna.
Helt OT egentligen, men kanske förklaringen till löneökningen i privat sektor:

https://www.advokaten.se/ Senaste numret av Advokaten kom precis i min inbox och där pratas bl.a. om "Högkonjunkturen har gjort unga jurister attraktiva på arbetsmarknaden. Karriärvägarna är fler än kanske någonsin tidigare och en stor andel juriststudenter har jobb redan innan studierna är färdiga. På den heta marknaden är konkurrensen stenhård mellan advokatbyråerna om de mest talangfulla blivande advokaterna." Inte så konstigt att lönerna ökar även på instegsnivå då faktiskt, marknaden har ju blivit rätt mycket hetare sedan jag fick jobb och sedermera faktiskt även tog examen... :D :o

Nu har jag kastat tidningen men det var i juseks statistik stor andel som hade jobb innan examen i den med. Ser jag på oss som gick ut ungefär samtidigt så samma där, många hade jobbet klart innan. Fler än så hade säkert kunnat ha det om de velat med, men ganska många har inte bestämt vad de vill jobba med och var de vill bo, eller tänker resa etc innan de ger sig in i arbetsmarknaden

Nu har jag kastat tidningen men det var i juseks statistik stor andel som hade jobb innan examen i den med. Ser jag på oss som gick ut ungefär samtidigt så samma där, många hade jobbet klart innan. Fler än så hade säkert kunnat ha det om de velat med, men ganska många har inte bestämt vad de vill jobba med och var de vill bo, eller tänker resa etc innan de ger sig in i arbetsmarknaden
Ja, de flesta av de kursare jag hängde med hade jobb ett bra tag innan examen, redan då var byråerna rätt ivriga på nyutexaminerade. Tror det stod ngt om typ 37 % som har jobb innan examen, 40 % inom en månad efter. Typ. De hänvisade till Juseks statistik. Som väntat var det just storbyråerna som levlat ingångslönerna (iaf i Sthlm). 31.500 var dock maxnoteringen på Lindahl och så låg Vinge och ngn mer på 31. Typ. Gör att jag fortsatt är lite frågande till korrektheten i statistiken avseende just ingångslön. Känns högt, med tanke på hur relativt få dessa byråer anställer av den stora mängd jurister som skaffar sina första jobb. Statistik är svårt...

Ja statistiken utgår ju från de som svarat. Men de flesta jag vet har lön över förstaåralön för notarie oavsett vad de jobbar med. Dvs även utanför både byrå och Stockholm. Men då har de flesta jobbat extra hela utbildningen med, skaffat sidomeriter etc. Dock finns det vissa som fått 22-24 000 i ingångslön (som erbjudande de tackat nej till eller som de tagit).

En kompis var sommarnotarie på HFD. 18 000 kr....

Ja statistiken utgår ju från de som svarat. Men de flesta jag vet har lön över förstaåralön för notarie oavsett vad de jobbar med. Dvs även utanför både byrå och Stockholm. Men då har de flesta jobbat extra hela utbildningen med, skaffat sidomeriter etc. Dock finns det vissa som fått 22-24 000 i ingångslön (som erbjudande de tackat nej till eller som de tagit).

En kompis var sommarnotarie på HFD. 18 000 kr....
Ja, över 26,6' är kanske normalt på byrå numer, vi ligger högre än så det vet jag t.ex. Av mina nyanställda kollegor tycks ingångslönerna här ligga en rätt bra bit under de 31,5 som Lindahl har på de flesta byråer, så tänker mest att det bör vara en hel hög som antingen hunnit få första årets löneök innan de svarat (ofta styrs ju det kalenderårsvis och inte av antal månader anställd, jag jobbade därför som exempel bara fyra månader till min ingångslön innan jag lyftes upp till nästa steg, och det i sin tur var ju på den tiden redan en bit över den angivna nivån).

Vad gäller HD hade jag nästan kunnat tänka mig att betala 18' för att få vara där och lära i en månad. Jämför man med vad en kurs kostar som verksam advokat är ju det vad en tvådagars med Lindskog kostar typ. :D Sommarnotarier är förvisso i varierande grad nyttiga, men oftast är det ju snarare ett marknadsförings och "provanställningskoncept" på byråer i alla fall. Graden av självständighet är så låg att deras tid sällan kan faktureras och nivån på uppgifterna kanske på sin höjd uppfattas som kvalificerade av den person som utför dem (med några lysande undantag, jag har t.ex. krävt av min arbetsgivare att vi ska anställa ett par stycken rena genier som vi haft inne och som jag kunnat delegera massor till under somrarna). Så tja, 18' kanske är rätt lämpligt (även om jag tror att byråsnittet ligger högre än så, om än inte jättemycket högre)...

Som sagt, utanför byrå se de flesta jag vet har haft ingångslön över förstaårslön för tingsnotarie. Så även om du hela tiden återkommer till byrå så har alltså stat, kommun och landsting också erbjudit ingångslön över förstaårs notarie i de flesta fall. Och omvänt har byrå erbjudit långt under i vissa fall. Finns ju alltid undantag pt alla håll.

Som sagt, utanför byrå se de flesta jag vet har haft ingångslön över förstaårslön för tingsnotarie. Så även om du hela tiden återkommer till byrå så har alltså stat, kommun och landsting också erbjudit ingångslön över förstaårs notarie i de flesta fall. Och omvänt har byrå erbjudit långt under i vissa fall. Finns ju alltid undantag pt alla håll.
Ja, skrev jag inte det att det nog är normalt med över 26,6? Att jag återkommer till byrå är för att jag typ inte känner någon som gått till något annat "riktigt juristjobb" förutom då de som suttit ting. Jag känner alltså inte till något annat, kanske en följd av att det är stort fokus på just ekonomi och affär i Göteborg med tanke på att utbildningen ligger på Handelshögskolan.
Med tanke på högtrycket på marknaden lär väl myndigheterna få tänka om antar jag, om de alls vill kunna rekrytera vettig kompetens. Flyter ju lite trögare i den sektorn dock misstänker jag, även om jag vidhåller att det inte går att jämföra ett typiskt juristjobb med livet för dem som börjar på storbyrå och jobbar 24/7 365 dagar om året med bortavtalad övertid. Finns så många andra fördelar med statliga jobb som kanske gör en lägre lönenivå fullt befogad.

Men nu missförstod du igen tror jag? Jag menar att stat/kommun/landsting betalat ingångslöner väl i linje med juseks statistik och i närheten av byråer. T ex en kompis som är anställd av kommun, hade 29 500 i ingångslön och med i det årets lönerevision. Och reglerad arbetstid, övertidsersättning etc.

Dvs jag känner inte igen det du säger om att icke-byrå skulle betala så himla mycket mindre? Sen ökar lönen inte lika brant på icke-byrå såklart. Men nu talar vi ju ingångslön.

Men nu missförstod du igen tror jag? Jag menar att stat/kommun/landsting betalat ingångslöner väl i linje med juseks statistik och i närheten av byråer. T ex en kompis som är anställd av kommun, hade 29 500 i ingångslön och med i det årets lönerevision. Och reglerad arbetstid, övertidsersättning etc.

Dvs jag känner inte igen det du säger om att icke-byrå skulle betala så himla mycket mindre? Sen ökar lönen inte lika brant på icke-byrå såklart. Men nu talar vi ju ingångslön.
Missförstod inte, men har inte uttalat mig om kommunala löner. Alls. Däremot inleddes ju tråden med att du förklarade att t.ex. statliga ingångslöner var oförskämt låga, varför det nu ter sig märkligt att du argumenterar utifrån att offentliga arbetsgivare alls inte skiljer så mkt från de privata? Jag begriper inte din tes helt enkelt. Men det är ju oerhört goda nyheter i så fall för er som gått ut/går ut nu för det fall statistiken är rättvisande. Och givetvis mycket bra för dem av oss som arbetat i några år, det generella lyftet lyfter ju även oss. Så good news all around.

Nej jag har aldrig sagt statliga ingångslöner är si eller så. Jag har enbart uttalat mig kring den lön aktuell myndighet erbjöd som jag tackade nej till. Jag jobbar ju åt staten. Till en högre lön än den andra myndigheten erbjöd.
Däremot var du en av de som hävdade att ingångslönerna ligger ungefär på det som erbjöds och jag tackade nej till. Vilket jag ibte höll och inte håller med om. Just för jag sett såpass mycket dagsfärska ingångslöner över det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns... 2
Svar
25
· Visningar
2 940
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Det är lite kaos och katastrof här, för att uttrycka det milt. Jag har ju innan varit synnerligen priveligerad med hundvakt, så vovve... 2
Svar
21
· Visningar
5 168
Senast: Hyacinth
·
Övr. Katt Har nu försökt sälja min ena snart 4 månader gamla kattunge. Hon var bokad från födslen men av någon anledning så ångrade personen sig... 2
Svar
21
· Visningar
6 424
Senast: Sastra
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka