@SaraMara
Ja, det klart att statliga jobb måste ha ungefär samma utgångspunkt for avlöning (annars hade ju facket protesterat hej vilt). Men trots att jag har haft en löneökning över normalen för en anställd med min anciennitet så kan jag bara titta på mina högst betalda kollegor, med 20 års längre erfarenhet och oändligt mycket större kompetens och konstatera att deras lön som högst ligger typ 10-15000 över min.
Jag tror att detta blir ett jätteproblem när nästa generation arbetstagare kommer ut i arbetslivet (halvt om halvt inklusive min egen generation av 30-40-åringar). De accepterar inte ett liv med ganska rimlig (men aldrig hög) lön och är inte lojala mot sin arbetsgivare såsom 50-talisterna var. Min arbetsgivare har som tur är förstått detta och gör vad som är möjligt inom statsbudgeten för att hålla fast på arbetskraften, trots den långsamma löneutvecklingen. Kurser efter intresse, möjligheter för att delta i diverse nationella projektarbeten där man förr hade skickat en mellanchef, etc. För lönen kommer aldrig bli det som man behåller arbetstagare på.