Hur mycket "tid tillgodo" innan intervju?

Min ingångslön som ekonom (treårig utb) var 21,000 :- :cautious:
Två år, sen böt jag arbetsgivare :)

Lycka till TS, men synd du inte hamnade i Dalarna!
Jag var desperat efter att få in en fot på arbetsmarknaden. Och då lyckades jag ändå förhandla upp lönen med nästan två tusen.

Det är först i våras lönen gick över rekommenderad ingångslön, trots jobbyte.

Sommarjobbarna "på golvet hos oss (myndighet) som saknar utbildning utöver gymnasium (det krävs inte mer heller) har 23 - 24 000 i lön.

Som sagt, skevt så det förslår om man börjar jämföra löner mellan yrken/positioner.

Jag är högskoleingenjör, när jag började jobba för fyra år sedan var min lön 22 tusen...
Jobbar du inom mansdominerad bransch? Det gör jag och min ingångslön var mer än 10 högre än din. Då jobbar jag inte ens inom det som min ing.utb. Men den ger ju helt klart vissa specialkunsksper som de andra inte har.

Ja, så är det ju. Själv var jag flera år äldre än merparten av mina kursare men hade "turen" att ha usel lön på mitt gamla jobb så det var ändå hanterbart. Första ett-två åren utför man inte sådär kvalificerat jobb precis som regel, mer mängdarbete för att lära sig hantverket. Är ingen praktik under utbildningen och första åren är närmast betalt lärlingsarbete med en brant lönekurva (runt 15-20 % första åren är nog ganska rimligt att förhandla om, i vart fall på byrå, så med det i bakhuvudet är ingångslönen ganska ointressant).

Men man kan ju inte jämföra löneutvecklingen i en statlig anställning med en inom den privata sektorn :confused:. Jag jobbar som veterinär i en veterinärställning, på myndighet. Jag kommer aldrig kunna öka lönen så den ens kommer i närheten av den lön jag kan få i en privat anställning efter ett par års jobb (om vi antar att ingångslönen är ca. samma)! Vilken regering skulle någonsin gå till val med ett löfte om en brant lönstigningskurva för statligt (högutbildade) anställda :confused:? Jag är 100 % säker på att jag lätt kunde få ett jobb i den privata sektorn i morgon, där arbetsgivaren hellre än gärna dubblar min lön jämfört med idag. Eller jämfört med den slutlön jag kan drömma om i min nuvarande anställning. Om man jobbar på myndighet som högutbildad är anledningen definitivt inte att man räknar med att stiga snabbt i lön ;).

Men man kan ju inte jämföra löneutvecklingen i en statlig anställning med en inom den privata sektorn :confused:. Jag jobbar som veterinär i en veterinärställning, på myndighet. Jag kommer aldrig kunna öka lönen så den ens kommer i närheten av den lön jag kan få i en privat anställning efter ett par års jobb (om vi antar att ingångslönen är ca. samma)! Vilken regering skulle någonsin gå till val med ett löfte om en brant lönstigningskurva för statligt (högutbildade) anställda :confused:? Jag är 100 % säker på att jag lätt kunde få ett jobb i den privata sektorn i morgon, där arbetsgivaren hellre än gärna dubblar min lön jämfört med idag. Eller jämfört med den slutlön jag kan drömma om i min nuvarande anställning. Om man jobbar på myndighet som högutbildad är anledningen definitivt inte att man räknar med att stiga snabbt i lön ;).
Eftersom domstolar är statliga så fungerar det faktiskt så, i vart fall första åren. Sedan sticker vissa privata löner, men lönerna även för tex domarkarriärer speglar GA bra byrålöner så länge man inte blir delägare och lyfter utdelning osv. De statliga lönerna styr snarare de privata till en början kan man säga eftersom notarienormrn fortfarande är så stark.

Förstår dock i princip vad du talar om.

@SaraMara
Ja, det klart att statliga jobb måste ha ungefär samma utgångspunkt for avlöning (annars hade ju facket protesterat hej vilt). Men trots att jag har haft en löneökning över normalen för en anställd med min anciennitet så kan jag bara titta på mina högst betalda kollegor, med 20 års längre erfarenhet och oändligt mycket större kompetens och konstatera att deras lön som högst ligger typ 10-15000 över min.

Jag tror att detta blir ett jätteproblem när nästa generation arbetstagare kommer ut i arbetslivet (halvt om halvt inklusive min egen generation av 30-40-åringar). De accepterar inte ett liv med ganska rimlig (men aldrig hög) lön och är inte lojala mot sin arbetsgivare såsom 50-talisterna var. Min arbetsgivare har som tur är förstått detta och gör vad som är möjligt inom statsbudgeten för att hålla fast på arbetskraften, trots den långsamma löneutvecklingen. Kurser efter intresse, möjligheter för att delta i diverse nationella projektarbeten där man förr hade skickat en mellanchef, etc. För lönen kommer aldrig bli det som man behåller arbetstagare på.

@SaraMara
Ja, det klart att statliga jobb måste ha ungefär samma utgångspunkt for avlöning (annars hade ju facket protesterat hej vilt). Men trots att jag har haft en löneökning över normalen för en anställd med min anciennitet så kan jag bara titta på mina högst betalda kollegor, med 20 års längre erfarenhet och oändligt mycket större kompetens och konstatera att deras lön som högst ligger typ 10-15000 över min.

Jag tror att detta blir ett jätteproblem när nästa generation arbetstagare kommer ut i arbetslivet (halvt om halvt inklusive min egen generation av 30-40-åringar). De accepterar inte ett liv med ganska rimlig (men aldrig hög) lön och är inte lojala mot sin arbetsgivare såsom 50-talisterna var. Min arbetsgivare har som tur är förstått detta och gör vad som är möjligt inom statsbudgeten för att hålla fast på arbetskraften, trots den långsamma löneutvecklingen. Kurser efter intresse, möjligheter för att delta i diverse nationella projektarbeten där man förr hade skickat en mellanchef, etc. För lönen kommer aldrig bli det som man behåller arbetstagare på.
Nu tror jag att jag var otydlig kanske? Vad jag menade var alltså att man för jurister i högsta grad kan jämföra privat och statlig lönesättning under i vart fall de fem första anställningsåren, eftersom privata arbetsgivare i mycket stor utsträckning använder väldig snarlik ingångslön och lönetrappa som domstolarna har. Det är alltså de statligt beslutade lönerna som påverkar hur vi privat anställda lönesätts från början. Sedan sticker det för vissa privat, samtidigt som det för vissa privat anställda stannar av så att en statlig lönekurva beroende på befattning är mer ekonomiskt lönsam. Men från början är det väldigt standardiserat och påverkat av statlig nivå.

Jusek har släppt statistik avseende medellön för nyutexade jurister som är under 36 år och statistiken är exkl tingsnotarier.

Privat: 30 775
Statlig: 27 800
Kommunal: 28 576

38% hade jobb innan examen, 40% inom 0-3 mån efter examen och 14% inom 4-6 mån efter examen.

Intressant utefter lönediskussionen.

Senast ändrad:
Jusek har släppt statistik avseende medellön för nyutexade jurister som är under 36 år och statistiken är exkl tingsnotarier.

Privat: 30 775
Statlig: 27 800
Kommunal: 28 576

38% hade jobb innan examen, 40% inom 0-3 mån efter examen och 14% inom 4-6 mån efter examen.

Intressant utefter lönediskussionen.
Oj så ingångslönen stuckit upp i vissa privata sektorer alltså, måste vara ett gäng superförhandlare som utexats 2016, gäller statistiken hela landet eller bara geografiskt avgränsat? Den som får över 30' i Gbg som ingångslön helt nyutexaminerad kommer sluta som justitieråd. :-D

Oj så ingångslönen stuckit upp i vissa privata sektorer alltså, måste vara ett gäng superförhandlare som utexats 2016, gäller statistiken hela landet eller bara geografiskt avgränsat? Den som får över 30' i Gbg som ingångslön helt nyutexaminerad kommer sluta som justitieråd. :-D

Hela landet.

Siffrorna 2015
Privat 28 691
Statlig 27 177
Kommunal 27 843

För övrigt är siffrorna för systemvetare, personalvetare, kommunikatörer, samhällsvetare och ekonomer (juseks övriga yrkeskategorier) rätt likartade. Systemvetare ligger dock i topp.

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns... 2
Svar
25
· Visningar
2 940
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Det är lite kaos och katastrof här, för att uttrycka det milt. Jag har ju innan varit synnerligen priveligerad med hundvakt, så vovve... 2
Svar
21
· Visningar
5 168
Senast: Hyacinth
·
Övr. Katt Har nu försökt sälja min ena snart 4 månader gamla kattunge. Hon var bokad från födslen men av någon anledning så ångrade personen sig... 2
Svar
21
· Visningar
6 424
Senast: Sastra
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka