Hur mycket tid i stallet per dag?

Sv: Hur mycket tid i stallet per dag?

Allt mellan 1 till 5 h. Beror på om jag har utsläpp eller insläpp, hoppträning, putsar grejjer eller vad det nu kan vara. Nu är det rätt skönt när unghästen är på bete så har bara den äldre att rida.. Typ 30-60 min om dan.

Vintertid växlar det väl mellan 2 - 5 timmar ungefär, beroende på typen av motion och om det är vardag eller helg. Detta är exklusive restid.

Nu när hästen går på helbete utan ridning är jag vid hagen ungefär 30 min - 1 tim per dag.

Restid
Dit: ca 15 minuter tåg, ca 10-15 minuter cykel.
Hem: ca 15 minuter tåg, ca 5-10 minuter cykel (mer nerförsbackar).

Sommar utan ridning/träning
Visitera, kanske bortsta lite, kolla ögon (insekter), kratsa hovar.
ca 1 timme.

Sommar utan ridning, med promenad/markträning
Visitera, borsta, kratsa hovar, kolla ögon (insekter). ca 1 timme.
Promenera/markträna. ca 30 minuter-1 timme.

Sommar med ridning
Visitera, borsta, kratsa hovar, kolla ögon (insekter). ca 1 timme.
Sadla och tränsa. ca 2-5 minuter.
Ridning. ca 45 minuter - 4 timmar.

Vinter utan ridning/träning
Visitering, borsta, kratsa hovar. ca 30minuter-1 timme.
Mocka, skrubba vattenbunken. ca 1-1½ timme.
Göra i ordning foderhinkarna. ca 10-15 minuter.

Vinter med markträning
Markträna. ca 30minuter-1 timme.

Vinter med ridning
Kolla broddar, ev brodda på nya brodd. (inkl. fixa bort snö, skit, is ur brodd-hålen i skorna). ca 5-30minuter.
Sadla och tränsa. ca 2-5 minuter. (+ ca 5-10 minuter för reflexerna vid mörker/disigt väder/planerad längre tur).
Klä på mig extra kläder. ca 2-5 minuter.
Ridning ca 1-5 timmar.

Vintertid hjälper jag dessutom till med t.ex. fodring, insläpp, utsläpp (morgon), iaf ett par gånger i veckan. :D
Vintertid borstar jag schabrak, täcken, lindor i stallet men tar hem lädergrejorna för rengöring.
Sommartid gör jag rent den utrustning som behöver göras rent, i stallet.

Senast ändrad:

Det har varierat mycket beroende på färdmedel, sommar resp. vinter och om jag haft en eller två hästar.
Ett tag tog bara restiden nästan två timmar per dag (cykel), ca 1½ timme med buss inklusive tid att gå till och från bussen och väntetiden, till ett tidigare stall tog det bara 40 minuter tur och retur med cykel.
Nu när jag äntligen har skaffat körkort så åker jag bil till stallet vilket tar ca 30 minuter totalt! :)

Tiden i stallet har varierat mellan 2-5 timmar per dag när jag hade två och mest stallsysslor, till 1-2½ timmar nu när jag bara har en och den går på bete.
Ändå tycker jag egentligen att jag skulle behöva spendera mer tid i stallet för att städa ordning bland hästgrejerna, smörja utrustning, "utrustningsvård" i form av att borsta av fleecegrejer t ex, hinna träna kusen i två omgångar samma dag ibland.

I dagsläget... kanske 1-1,5 timma? Jag förstår inte riktigt hur man kan stå och putsa på hästen i evigheters evighet :o Så håller jag på att rida igång hästen med, som bara är 4, så jag rider inte mer än kanske 45 min MAX i dagsläget heller.

På vintern tar det ca 15-30 min med bara stallgörat. Ska jag rida/hantera hästarna också blir det väl max 2 timmar i stallet. Det varierar ju såklart oerhört, t.ex. på helgerna är jag ju där mer än så. Har jag dessutom en häst i full gång rider jag ca 1 timma till vardags och 2-4 timmar per dag på helgerna. Blir ju onekligen lite mörkt och ensligt att hinna med nåt annat efter kl 17 på vintern...

Vi har eget stall så noll restid. Pappa släpper ut på morgonen och jag släpper oftast in på kvällen. Lunchar gör de inhyrda.

Minst 3h/dag utan restid.

Innan:
1 häst
Mockning, sätta foder, borsta, motionera mm
3-4h/dag

Nu:
2 hästar
Samma sysslor
Absolut minst 3h.

har 1 häst ca 1,5 km fån mitt hem (på min mormor o morfars gård)

Jag är där emellan 1 -6 h per dag beroende på hur mycket jag rider

Ingen mer än jag som är perfektionist när det gäller stallet och hästen?
Önskar ibland att jag vore så hemma med :D

Men iaf är nog i stallet minst 3 timmar varje dag. Och det är även om jag inte rider så min snitt tid ligger väl på 3-5 timmar per dag, ibland mer om andra saker behöver fixas.
Stallet är min avkoppling och bästa stunden på dagen, att bara få vara där och mysa med hästen, underbart!

Sommartid:
ca:2-4 immar, beronde på hur länge jag rider, vilka som ska ha vatten, smörjar, duschar osv
Vintertid:3-4timmar med mockning, ridning och allt som hör till..

Ibland kan dock bli hela dagar på sommaren, kan tillägga att jag OFTAS bara rider 1 häst, ytterst sällan blir fler än 1...Är det jobb blir det runt 8 timmar!

Lägg till:
Går vi upp blir det yttligare 40min-1tim, bil ca 15min, cykel 20min

Nu på sommaren är det väl typ 3 timmar, men det blir mer på vintern när man mockar, fyller höpåsar, täcka av o på.... Då är det från att skolan slutar till 7 halv 8 :)

Det är nog ungefär mellan 1-3 timmar.

Som det är nu så är det
Morgon: Släppa ut hästen, fixa ny hage (sjukhage) och mata. Kanske 20 minuter
Em: Ta in häst, mata ca 10 minuter
Senare: Fodra hästen & kolla till lite 5 minuter
Kväll: Fodra, mocka, ev hämta foder, gå på promenad; ca 1-1½ timme.

Sen går lite tid åt till unghästen ( min systers) ibland också. Just nu är det träning inför visning, sen kommer mer tömkörning samt insittning såsmåningom (dock är det inte jag som ska sitta först, men jag har hängt på henne)

När hästen är frisk /vintertid så bara borstar jag, rider o fixar fodersäckar.

Hej,

Jag har stall hemma på gården, det blir gärna måååånga timmar....
i genomsnitt 5 timmar per dag skulle jag gissa på. Det blir ju ridning av två hästar och sen tillkommer all skötsel, fodringar, mockning osv.
förut hade jag 1 timmes resväge tor till satallet, det var mkt jobbigare, bygga stall hemma art det bästa jag har gjort i hela mitt liv!

kl.

ca 5 timmar, då rider jag 2 hästar, promenerar med en samt borstar alla fyra. Jag är seg i stallet och då är det bra att man har helinakordering:)

Det kan vara allt mellan 2-5 timmar. Rör det sig om två timmar går allt i rasande fart. Funkar inget vidare alls och är bara stressigt.

när jag rider blir det väl iaf 3-4 h annars minst 2 h. ska ju mockas, göras mat, ridas sedan maseras stretchas efterå. Så tar lite tid.

De e olika beroende på vad man gör men mellan 1-5 h om dagen blir det ju lätt inkl restid 30 min dit o hem.

Hur jag än gör så brukar det alltid ta 2 timmar inkl ridning. Dock spelar det ingen roll om jag rider eller ej för jag är alltid borta två timmar!

nu på sommaren då hästen går ute dygnet runt tar det ca 2 tim. på vintern (mockning och mat) ca 3 tim. plus 20 min restid. 10 dit och 10 hem med bil ca 1,5 mil till stallet och motorväg nästan hela vägen.

Jag har ca 100 m till stallet.

Nu på sommaren när jag jobbar är jag i stallet bara 2-3 timmar då rider jag en ponny och mockar ibland och gosar med den osv..

när jag nte jobbar är jag i stallet kanske 4 h då rider jag ibland flera. men annars samma sysslor städar lite och så.

på vintern när de är skola går jag ut i stallet runt 15.30 och är tillbacka 18.00 då har jag oftast bara ridit iblan mockat det beror på om mamma inte har gjort det =)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På Smedstad ridsportcenter testas just nu en ny behandlingsform. Genom att tillbringa tid i stallet tillsammans med hästar ska ångest...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 816
Senast: soom
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
653
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama