Hur mycket tar hästarna skada av att stå?

A

Amanty

Mitt vamblod har nu stått i ca en månad på grund av begränsad ridmöjlighet. Hur mycket tar han skada av det? Han har stått mycket förut pga. skador. I höstas kom vi igång rätt bra med ridningen, sedan har det tyvärr inte funnits möjlighet till mer ridning pga av div. orsaker. Han verkar inte må dåligt, men hur ska jag sätta igång honom sen? Rätt snart hoppas jag. Han är ju ute på promenader, men ingen ridning just nu.
Han är inte het av sig, men blir mycket "tittigare" och lite trotsigare när han stått ett tag, jag brukar inte bry mig när han studsar, hur gör ni när era pållar studsar?
tacksam för svar.
/AMANTY :bow:

Sv: Hur mycket tar hästarna skada av att stå?

min häst har en viloperiod just nu på ca en månad & det är mest pga att jag själv är skadad. men han har inte tagit skada av det, snarare tvärtom, härligt för honom att vila lite & samla på sej energi! :D men jag vet att han saknar ridningen lite. fast jag ska sätta igång honom ganska så snart igen så fort jag blir friskförklarad. han har redan sedan innan en bra grundkondition, han rör sej MYCKET i hagen, så jag räknar med att det tar kanske en månad innan jag rider honom fullt ut. ;) stressar ALDRIG igång en häst! börjar lite lätt med promenader, tömkörning, för att sedan skritta ut i skog & mark & efter ett tag även lägga in trav & galopp. för att sedan efter ett par veckor eller någon månad arbeta på riktigt! :p det är svårt att säga hur lång tid det tar, för att jag tar det alltid i hästen takt.

men det är ju olika hur lång tid det tar att sätta igång sin häst, det beror ju bla på om det är efter vila/skada, hur länge den ha stått osv. men det är VIKTIGT att man ta det lugnt & INTE sätta igång hästen för fort, det måste gå i hästen takt!

många hästar blir nog lite tittigare & stuttsigare efter vila, dock ser jag inga problem med det, iallafall inte med min häst, det är inget jobbigt för mej, vet inte vad jag skulle göra för att undvika det! :D

Jag tror inte hästarna tar skada av att ha lite semester från ridningen ibland. Kan vara nyttigt för dem att få vila lite och få smälta det de har lärt sig.
Mina hästar brukar få kortare viloperioder under vintern. Har inget ridhus och att ge sig ut i skogen i djupsnö, is och mörker lockar inte mig.
Håller igång den äldre hästen (21 år ung) 2-4 dagar i veckan när han har viloperiod, skrittar korta turer i skogen. Ställer jag av han helt så blir han stel och får svårt att resa sig i boxen på morgonen. När han ska sättas igång hårdare så ökar jag längden på skrittpassen, för att efter ca 2-3 veckor börja tölta/trava. Ökar passen allteftersom och börjar rida hårdare. Är svårt att säga hur lång tid det tar innan han är i full gång, beror mycket på hästen, men ca 2 månader.
Min andra häst ska nu sättas igång efter en senskada, har vilat i 8 månader. Det kommer att ta riktigt lång tid att få igång honom, vi räknar med uppemot 1 år innan han ska vara hyffsat igång igen.

De flesta hästarna brukar bli pigga och lite studsiga av att ha vilat. Du kan ju alltid gå promenader, tömköra eller longera lite innan du börjar rida om du tycker att hästen har för mycket överskottsenergi.

På grund av flytt, jämn födelsedag, jul och nyår plus lite annat så har mitt sto vilat i sex veckor nu.
I middags satt jag upp och skrittade henne i snön ute på vallen - hon var precis lika mjuk och fin som innan jag satte henne på vila. Inte det minsta studsig, men hon tyckte det var kul att jobba (när jag kom ut med sadeln gick hon och ställde sig vid grinden och ville komma in och "bli påklädd" för arbete.;) )

Immer

Hur kan en häst som inte eg är född för att bära människan ta skada över att få stå? De struntar nog fullkomligt i det, bara de har en stor hage, många kompisar och mycket mat!!! :D

Dessutom är min erfarenhet att hästarna blir bättre efter vila.. lite mjukare och så...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 472
Senast: tuaphua
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 912
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter