Hur mycket strö har ni i boxen?

Sv: Hur mycket strö har ni i boxen?

Jag har givetvis satt mig i spånet och kollat så jag tycker att det är lagom mjukt. Sen undrar jag hur mjukt ligger hästen egentligen på sommarbetet?
Shaggy tror fortfarande att många har alldeles för mycket strö.

Man snälla rara läs vad jag skriver.
Jag citerar mig själv
Under denna tid så såg jag golvet i boxen EN gång och då fanns det andra anledningar till det.
Alltså har hon aldrig legat direkt på betongen. Det har alltid varit minst 2 cm strö i mitten på boxen vilket måste räcka för att hålla upp värmen.
Jag undrar just nu varför jag egentligen blir irriterad :confused: kanske beror det på att folk inte kan se att det kan finnas mer än ett sätt som är rätt. Att ha lite strö är rätt för mig med den häst jag har (+ till dom flesta hästar som stod på den ridskola där jag en gång jobbade) men visst det finnas hästar som behöver mycket strö även om jag personligem tror att många har onödigt mycket.

ca 15 cm bädd brukar rekommenderas. Det man kan tänka på är att en för tjock bädd kan göra hästen bockbent.

Hallå.....hästar och människor är ganska olika....Hästar står upp och sover ganska mycket... och varför ha den inne 14 timmar....OCH den står på hårt underlag ute oxå, iallafall när det är minus.. men det är väl helt naturligt!

Det här är inte riktad till någon speciell. Var det inte i senaste Ridsport som det var någon forskare som hade forskat just på hur hästar sover på olika underlag (kan man forska på vad som helst??? :p ). Hans slutsats var i alla fall att hästar sover bäst på halm med några decimeter höjd (på halmen alltså).

Jag har mycket halm til min tös. Tycker att det faktsikt blir lättare att mocka med mer halm. Har man bara lite halm så blir allting blött i stället för bara det understa lagret.

Men just detta beror på vilken häst man har vissa fungerar bättre på mer strö och vissa på mindre.

Har spån till min häst. Ca 2-2,5 dm brukar det vara. Har tidigare stått på torv och även försök till spån + halm men halmen äter han upp, är så glupsk i maten.

Till Shaggy, 2cm på betonggolv kan väl inte hålla någon värme???? Det räcker att dom frustar en gång så är det bortblåst. Mitt motto är att det ska vara så rent och så mjukt efter varje mockning att jag själv vill ligga i boxarna annars är det inte bra nog till mina hästar. Är man lat och snål ska man inte ha häst, tycker jag i alla fall.

Suck.. har häst i travstall.. Ägaren hämtar kutterspån säckvis och tycker att det är dödsdrygt. Om jag vräkt på så jag tycker det ska knappt räcka suckar han över att det är så drygt att rengöra. Min häst rör runt och blandar allt, så helt klart att det blir jobbigt att söka skit i en massa spån. Men mockar han ett par dar så ligger hon på rena betongen. Här skrapas allt strö ihop till en hög i mitten vid mockningen för att hästen ändå hinner trampa ut det innan den ätit och ska ligga. Men så lite som de har i boxen nu så trampas allt spån bakåt i hörnet diagonalt från höet och de får bar betong under sig.

Längtar tills vi flyttar i i egna stallet och jag får lyxa med en massa råspån. Det binds ju mot marker bättre och blir en stummare botten att stå på.
Är man noga och har bra redskap är det inga problem att vara spånsnål ändå, man slänger ju bara det blöta och silar resten. Det är bara grundmängden i boxen som är större. Tar man ut spån i flera dagar och sedan fyller en skvätt är det ju ständigt i minsta laget.
Men det är ju svårt att ställa krav i andras stall. Synd på skavsåren bara, araber är ju lite skörare än en lurvig travarnordis!

hästig skrev:
Till Shaggy, 2cm på betonggolv kan väl inte hålla någon värme???? Det räcker att dom frustar en gång så är det bortblåst.
Uppenbarligen någon mer som inte har läst. Det var alltså minst 2 cm i mitten när jag mockade dan efter. Detta betyder att hästen har haft spån hela tiden. Om min häst tyckte att hon hade för lite spån tror du då att hon skulle ligga varje natt? Dessutom så har hon rullat sig i spånet varje natt!!!
hästig skrev:
Mitt motto är att det ska vara så rent och så mjukt efter varje mockning att jag själv vill ligga i boxarna annars är det inte bra nog till mina hästar.
Vi har exakt samma åsikt där, det enda är att vi uppnår samma sak på olika sätt. Min erfarenhet är som jag sagt tidigare att det stinker ammoniak om boxar där det är mycket spån. Detta oavsett hur ordentligt ägaren mockar. Min häst har hosta och ska inte stå i sån miljö och det ska ingen annan häst heller behöva göra. Förutom detta har vi det där med benen jag tror fortfarande det är skadligt med en för mjuk bädd. De flesta av oss rider inte på så mjukt underlag inte ens korta stunder men att ställa hästen på så mjukt underlag ibland mer än 16 timmar det är det ingen som reagerar över.
hästig skrev:
Är man lat och snål ska man inte ha häst, tycker jag i alla fall.
Detta är skrattretande :rofl:. Jag lat, jag snål :rofl:
Varifrån får du att jag skulle vara snål mot min häst? Visst fan är jag snål men inte mot hästen ;).
Lat... jag... tillåt mig skratta igen. Givetvis är jag lat det är alla, det är helt enkelt medfött MEN det går inte ut över hästen. Problemet för mig är att jag är så himmla förtjust i att umgås med min häst så jag gör hellre det än står och kastar runt en massa onödigt spån som jag dessutom anser skadligt för hästen. Tyvärr är inte Shaggy gjord av tid så hon kan inte vara i stallet dygnet runt vilket annars skulle passa henne perfekt.
Lat och snål mot sin häst det får du leta efter någon annan som är. Om du inte tror mig så kan du få komma hit på studiebesök och träffa den stackars misshandlade hästen :D.

Jag håller med dig jag. Har halm och absolut inga stora mängder, en decimeter kanske och då blir det ju mkt plattare när de ligger ner.

Lyckas man hålla bädden torr och hästarna inte får liggsår, så?

Då har jag också en vanvårdad häst i så fall :)

Jag lägger in så att det är ca en dm spån i mitten, bäddar så det är djupast där. Sen när hon trampar runt sprider hon ut det så det är ca fem cm kvar där hon ligger på morgonen. Hon har aldrig haft liggsår och ser pigg och utvilad ut! Det är förstås skillnad på om man har permanentbädd, men en väldigt djup växelströbädd som aldrig får "sätta sig" kan nog inte vara nyttig för benen att stå på.

Jag vill heller inte stå och slänga omkring spån i onödan, den tiden ägnar jag hellre åt att vara med hästen. Visserligen går det åt lite mer spån totalt sett, men jag tror också att jag har mindre ammoniak i min box än om jag hade superdjup bädd. Som man inte orkar mocka igenom ordentligt om man inte har lust att stå och mocka en över en halvtimme åt en häst...

Kanske en dm spån,men då har jag en jättetjock gummimatta som golv i boxarna :)

Vad tyst det blev när du kom in i tråden :devil:.
Var det inte lika roligt att kritisera längre. Inbjudan står kvar för den som vill komma och träffa den stackars hästen :D

Jag kan gärna komma och hälsa på ändå :p. Tror inte det är så synd om pållen :angel:.

haha va roligt.. satt å läste igenom denna tråden..

min kuse står på ca 5cm spån och så har jag med en ospånad del längst bak där hon bajsar och kissar..
efter jag mockat sprider jag ut det gamla spånet i boxen där det skall vara spån och sen häller jag en kärra med spån i mitten som hon får stöka runt med... ;)

hon står inne i max 8 timmar, :)
16 timmar vilken häst gör det??

hon har inga liggsår och har aldrig haft det..

men i stallet har vi en som får det om man inte lägger allt spån i mitten! man måste dra ihop allt spån i mitten så han själv sprider ut det och då räcker det med 2 kärror spån i boxen. vi prövade att han mkt spån i tjockt lager men på morgonen fanns de ändå inget kvar där han låg..

så som de stått i så många andra svar..alla är olika!

jag förstår iallafall inte varför man skall kasta ut en massa rent spån när man itne behöver göra det.. visst kalla mig snål men varför kasta pengarna? hästen mår ju bra och allt funkar ju.
jag kastar ut en kärra ur mina två boxar per dag. jo visst min ena är en riktig redig flicka som gör allt längst bak, men han busar runt.

jaja :smirk:

Jag har mycket halm til min tös. Tycker att det faktsikt blir lättare att mocka med mer halm. Har man bara lite halm så blir allting blött i stället för bara det understa lagret.
Nu har jag i och för sig spån till mina hästar, men jag håller med dig. Många har lite strö för att de tror att det blir billigare, men oftast är det ju tvärt om. Om man har hyffsat mycket inne, så går det åt mindre. Om man har väldigt lite blir allt lortigt och man får ösa ut det mesta varje gång.
Sen är det ju även individuellt. Jag har haft en RIKTIG GRISGUBBE som gjorde allt i sin makt för att skita ner all strö i boxen. :devil: (Kändes så i alla fall!) Spelade ingen roll om jag hade mycket eller lite, jag fick ösa ut massor varje dag. Pga det så hade jag lite mindre strö till honom, utan att han för den skull låg på golvet.
Jag har ca 2 dm spån hos mina, det tycker jag är lagom. De ska ligga torrt och ganska mjukt. Man behöver ju inte överdriva. Inte så kul att stå varje dag och skotta en hel massa rent spån i onödan. :eek:
Lagom är bäst!

Lyckas man hålla bädden torr och hästarna inte får liggsår, så?
Ja, framförallt torrt och inte kallt underlag är väl viktigast.
Jag kanske klemar lite med mina, men jag skulle säkert också kunna sova på hårt underlag utan att få sår, men skulle inte tycka att det var så skönt...

Ger mycket..så att de inte ska få skavsår jag har med runt 2-3 dm..
jag slösar inte...bättre att hästen får det bra än spara pengar..(ändå mamma o pappa som betalar) =)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
617
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 912
Senast: warg
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 851
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka