Hur mycket strö har ni i boxen?

Cezzan

Trådstartare
(alltså ni som ej har permanent bädd)
Cazmir står på torv, och jag vräker på ordentligt med torv, han brukar ha ungefär tre decimeter.
Men nästan alla andra i stallet har en decimeter,om ens det. Och jag tycker ofta att folk snålar väldigt mycket med strö. Tycker det är på tok för lite!

Hur mycket strö har ni ungefär i boxarna? Och vad har ni för strö? Vad tycker ni är för lite?

Spånar lite (där var jag lite fyndig ;) )

Sv: Hur mycket strö har ni i boxen?

I halmboxarna är det väl runt en halvmeter..
Spånboxarna är det runt 2-3dm.

här runtomkring snålar folk också, vet de som har så lite spån så att det inte ens täcker golvet :o

Jag har så mycket spån att Furir kan ligga ned utan att få skavsår. Har runt 2-3dm.

Jag har halm och mina hästar har minst 20 cm, gärna mer. Det plattas ju till när de ligger ner och så, sedan lägger jag på nytt ovanpå (om det under är rent såklart) så det blir som en 7 cm tjock madrass med över 1 dm fluff på *världsbra förklaring*

För lite strö är när det syns golv igenom, eller om hästen får skav. Eller om det blir en enda sörja av det, för att man snålat med strö.

Min ena häst får lätt skav då hon skjuter undan ströet när hon lägger sig. Men har man rejält och ser till att det packar sig underst till en "madrass" så brukar hon klara sig.

Jag har halm just nu och den brukar gå upp till knäna på mina pållar (som är 151 och 155) när jag hade spån hade jag jätte mkt också..minns inte hur mkt bara :rofl:

Har väl en halvmeter fluffig halm, men den plattas ju till ordentligt när de ligger på den. Dessutom äter de opp en del också

jag har spån.

de är olika, jag har en lortgris han får ca 2 dm.
min prinsessa får ca 5 dm.
och gammlingen har också ca 2 dm.
men då han ladrig kissar inne blir de ju som bädd så de är så hård packat så att inte får några skav så ser ingen anledning att ge han mer.

Halvfoderhästen har en dryg decimeter torv, och det räcker bra - han kommer aldrig ner till golvet, och liggsåren han hade när han stod på spån är borta nu. :bow:

Medryttarpållen har ungefär tre decimeter spån. Han gräver runt väldigt mycket i boxen, så han behöver ett tjockt lager för att inte få skav när han ligger ner.

Jag har ca 1,5-2dm tjockt med spån. Det ska va så att golvet inte syns och ett lager så att hästen kan gå och ligga på det utan att golvet hovarna hamnar direkt mot betongen...
Underst ett blötare lager, annars blir det FÖR luftigt och fastnar inte.

Tanten som äger vårt stall har jättelite till sina hästar... en hög på ca5cm i mitten av boxen, inget i kanterna, så hästarna står direkt mot betongen OCH ligger hårt... golvet blottas lätt överallt... :crazy:

Förstår inte varför man har så lite. :mad: Ungefär som att de ska "bara ha nåt som suger upp KISSET" men inget mer.

har torv 2-3 dm.

i vårt stall snålas det inte! :)

Brukar lägga in så mycket halm att det känns sviktande och "madrasslikt" när man går på det.
Sedan har jag 1 cm spån underst på ställena där jag vet att de brukar kissa (strör på kiss-fläckarna när jag mockat ut smutshalmen), håller halmen renare!.

Senast ändrad av en moderator:

Min pålle står på spån, stog på halm förut men han"grisade" runt så otroligt mycket så jag gav upp, fick typ ta ut hela boxen varje dag... :crazy:
Med spån är han jätterenlig, han har väl ca 2-3 dm med spån, tycker det är ganska lagom...

jag har ca 30 cm halm till min lillkille!

Min står också på torv, jag tänker inte så mycket på hur mycket där är i boxen. Mitt mått är att hona aldrig ska komma ner till golvet. Det gör hon inte nu och det är kanske drygt 1 dm torv i boxen. men så är hon också en väldigt prydlig dam som definitivt inte "stökar ner" i boxen i onödan! :)

Jag tillhör uppenbarligen "snåljåparna". När min häst stod på växelströbädd så hade hon 5-7 cm spån. På detta tunna spånlager stod hon i 2,5 år (ja förutom sommarbetena) låg ner varje natt och hade aldrig några skavsår. Under denna tid så såg jag golvet i boxen EN gång och då fanns det andra anledningar till det.
Jag hemska människa är för lat för att ösa runt en massa onödigt spån när jag ska mocka ur kisset och hur det nu är så får man inte bort riktigt allt kiss hur gärna man än vill och har man då lite spån så har man en större omsättning på det vilket minskar lukten. Alla hästar jag har sett stå på en tjock växelströ bädd har stått i kraftiga amoniak ångor.
Förutom min lättja så tror jag att det är skadligt för hästen att stå på alltför mjukt underlag. De hästar som står på mycket mjukt och tjockt strölager ser oftast ut som om benen skulle kunna ta stryk av det pga den benställning dom får.

som rumpnissen påpekar är väl syftet med strö är att suga upp kisset och att hästen ej skall få liggsår när den vilar, så det beror väl på hur hästen beter sig i boxen hur mycket strö man behöver? (om man använder halm är väl sysselsättning genom att äta också ett av syftena kan jag tänka.) alltså behöver det inte vara av snålhet hästar har olika tjocka bäddar, utan som i allt annat är det individuellt hur mycket hästen kräver... jag har ca 1 dm torv och lämnar en torvfri "ränna" på ca 20 cm bredd längst bak i boxen där hästen alltid bajsar, vilket gör det jättelätt och ekonomiskt att mocka. hon har aldrig haft trycksår trots att golvet syns där... :o
helt utan vetenskaplig grund tror jag också lite som shaggy påpekar, hur bra är det för benen att stå alltför mjukt egentligen?

Dom flesta har på tok för lite strö i sina boxar, antar att det är en kombination av lathet och snålhet...
Hur bekvämt är det att stå, för inte att snacka om ligga, på betong i 14 timmar?? Fortsätt du att strö som du gör, det är din häst tacksam för!! :)

det finns en bra regel - du ska själv kunna tänka dig att sova en natt i boxen. Enkelt...

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
617
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 912
Senast: warg
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 851
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka