hur mycket spån?

Sv: hur mycket spån?

KL

Men hur GÖR man???

Har en häst som mer än gärna "bygger bädd", och jag försöker ha så rent jag kan hos honom och får enligt stallägarna inte kasta ut spån om det inte "verkligen behövs", men kastar jag inte ut blött spån utan bara lägger in rent, så slutar det ju med att han står på en halvmetersbädd, och det är väl inte meningen? Var går gränsen? Är uppvuxren i ridskolestall där vi absolut inte fick ta bort spån så det "röda spånet" syntes, nåt som levt kvar trots flera år med egen häst men det funkar ju inte att bara ta ut bajs hela tiden, som sagt, det bygger ju på... Kan någon lära upp mig, teoretiskt?
Jo, allt blött ska ut om det kommer fram. Är det torrt och rent på ytan kan man skippa att ta bort kisset ett eller ett par dagar, det beror på hur mycket hästen kissar och var. När det är dags att lägga in nytt spån (1g/v) går jag igenom hela boxen försiktigt, skrapar på ytan, för att hitta kissfläckar och tar bort alla. Lägger igen groparna och stampar noga.

Ok, jag trodde att man skulle undvika att gräva ned till golvet för att bädden skulle hålla bättre och har bara tagit en bit ned, så där har jag gjort fel då. Ska gräva lite mer i kväll :)

på riktigt? Alla hästar har haft blöt bädd i de stora stall jag stått i, törs inte peta i blöta bädden ävn om det känns som att det är den som skitar ner nya spånet så pass mkt (klart nya spånet blir skitigt efter en dag om det sugerupp gammalt kiss?) men man ska alltså det?

på riktigt? Alla hästar har haft blöt bädd i de stora stall jag stått i, törs inte peta i blöta bädden ävn om det känns som att det är den som skitar ner nya spånet så pass mkt (klart nya spånet blir skitigt efter en dag om det sugerupp gammalt kiss?) men man ska alltså det?

Jag har inte fullbädd utan "halvbädd". Riktig full brinnbädd har jag bara i kallstall eller uteboxar. En riktigt anlagd och skött permanentbädd får INTE vara blöt, då är den förstörd.

Jag har också en torr bädd, tycker att det är skitäckligt att låta hästen stå på en gödselstack som många gör. När man går in i boxen på morgonen och torvbädden säger tjipp tjipp under fötterna. Uäckkk! :wtf:

Jag lägger en torrbädd ungefär så här:

- Först ett lager med stadigt spån. Jag brukar säcka allt fräscht spån när jag städar ur boxen för sommaren för att ha det i botten. Det är inget fel på det, däremot är det lagom söndertrampat så att det inte far runt i boxen. Om jag inte har tillräckligt med gammalt spån för en botten eller ska lägga en helt ny bädd så använder jag spånpellets som jag först blöter.

- Jag låter hästen trampa till detta i någon vecka, mockar bara bajarna och eventuellt ytligt kiss.

- Efter en vecka mockar jag bort allt kiss utan att hålla på och gräva där det inte är kiss. Skrapar försiktigt på ytan av bädden för att hitta de blöta fläckarna. Om det skulle vara något blött ställe som inte visar sig vid den skrapningen så är den så liten att den kan vara kvar.

- När jag mockar kissfläckarna så försöker jag göra det först. Sen silar jag bort bajs från strö i de hålen som blivit efter kissfläckarna. Det blir ju lätt lite smutsigare och då kan det ligga i botten och suga upp kiss.

- Sen krattar jag ytan jämn och trampar till där det har varit kissfläckar.

- Sist fyller jag på ett fluffigare topplager av kutterspån. Det är topplagret jag mockar igenom under veckorna. När jag mockar kisset krattar jag först allt rent topplager åt sidan.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 074
Senast: ako
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 861
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka