hur mycket spån?

NightRain

Trådstartare
hamnade i en diskussion i stallet för ett tag sen å kom att tänka på den nu..

hur mycket spån, kutter eller sågspån tycker ni är rimligt att ha i en box? alltså om man mäter.. är 1dm okej? eller 5 cm? ja ni förstår?

själv så vill jag inte ha allt för högt då jag inte tycker att hästen ska behöva stå vingligt.. men har fått påpekat för mig att jag har för lite.. har väl drygt 1dm. inte riktigt kanske men nästan.. kisset är väl ett par cm,jag har "halv-bädd".. dvs att jag tar ut kiss i stortsett varje dag men inte allt.. alltså att de längst mot golvet fortfarande är kvar så att hästen inte går igenom. de är alltid torrt över.. kanske strax under 1dm torrt.. ungefär vet inte exakt. men vissa tycker att jag ska ha mer spån då jag har bädd även om jag tar ut kiss varje dag.. de jag ser till är att hästen inte får liggsår eller sår av kiss osv,så de inte är för lite.. så att han inte har kiss uppe vid ytan på morgonen.. för är de INTE kiss vid ytan så betyder de ju att han legat torrt? eller? rätta mig gärna om jag har fel. för vill reda ut detta..

så frågan är vad tycker ni? hur har ni de? hur mycket spån har ni om ni INTE har bädd? å hur mycket har ni MED bädd?både med kisset inräknat å vad ni har ovanpå kisset.. hoppas att ni förstår vad jag menar.

för jag vill inte ha 2 dm spån i boxen:S vare sig med eller utan bädd.. utan bädd så kastar han omkring allt så då står han ändå nästan på betongen:/ så spelar ingen roll om jag har 5 cm eller 2 dm spån..å jag tycker de har funkat hur bra som helst med de jag har de nu han har aldrig haft sår osv..

Sv: hur mycket spån?

Jag har som dig ungefär skulle jag tro Vill inte ha för mycket av den anledningen att jag vill att spånet hela tiden ska rotera med nytt in och gammalt ut. Har man massvis med spån så upplever jag att det mest ser smutsigt ut. Det är tillräckligt mycket för att man inte ser att hästen kissat, så det är ju inte ett tunt lager.
Har jag halm så har jag rätt mycket. eftersom jag upplever att det blir mer blött när hästen kissat och därför behövs det mer halm så det ändå är torrt i boxen.

Lagen säger tillräcklig strömängd att hästen kan ligga ner bekvämt och på torr liggplats

För mig innebär det att hästen ska ha den strömängden att den aldrig kan stå/ligga direkt på ett kallt och hårt betonggolv och inte heller vara i direktkontakt med kiss tex, utan torrt.

Så det blir lite avgörande vad man har för strö också för att uppnå det..halm tex krävs myycket mer än spån för att erbjuda den komforten. Dock föredrar jag djupare strömängd vid spån eftersom att det ligger mest stilla vid tjockare lager än tunt.

Men för stor häst tycker jag minst 1-2 dm ströbädd för att kunna uppnå det kravet är lämpligt egentligen då allt under det tenderar till att göra ströt för löst att hästen skyfflar allt upp mot väggarna och står för tunt i mitten.
Själv brukar jag tänka - är det tyst när hästen är i boxen borde man ha ok mängd och hör man hästen dra brodd eller skor mot betongen är det på tok för lite

Senast ändrad:

Jag gör en kulle åt ponnyn, ca 15 cm djupt i mitten och sen strö jag ut ett par cm åt sidorna. Alltid torrt, ljust och mjukt då, även om han skulle behöva stå inne fram till lunch.

Använder spån och har gummimatta.

Jag har 5-15 cm (beror på men när det börjar bli 5 cm fyller jag på ordentligt). Och jag vill inte ha mer för hästen rör om mer och det blir jobbigare/tyngre att mocka. Jag snålar inte för det ekonomiska för det ingår i hyran :) sen tycker jag inte att de behöver stå så djupt och tungt i boxen, och ha super mjukt. Det är inte bra för hovarna om jag vill att han ska klara av att ridas på lite hårdare mark... Har det så mjukt att det är ok för dom att ligga på :)

Jag har kanske 10-15 cm i mitten och 5-10 cm utåt hörnen och sidorna/under krubban.

När det är 5-10 cm börjar det bli för lite för då rör han runt och det mesta hamnar åt sidan så det blir för tunt i mitten (så kiss syns eller att betongen är på väg att synas) och då fyller jag upp. Bäst är 10-15 cm tycker jag. (Jag har ponny)

Senast ändrad:

Minst 15 cm, om det är en del gammalt spån i som ligger stadigt. 20 - 25 cm om det är helt nytt. Samma tjocklek hela vägen runt. Jag tycker att många strör alldeles för lite. Om man ger fan i att gräva där hästen inte har kissat får man oftast snabbt en stadig bädd. Jag vill att bädden ska vara som en ridhusbotten, stadig och fjädrande. En häst väger ett halvt ton och är knotig här och där.

Har ca 20cm. Bädd nu på vintern. Tjockt och fluffigt uppepå. Det spånet som är "löst" är ca 10cm. Isolerar skönt i kallväder :)

Jag anser att det helt och hållet har att göra med hur hästen beter sig i boxen.
Står hästen bara rakt upp och ned så funkar det med lite strö men har man en häst som backar runt i boxen, lägger sig ned flera gånger och slabbar med vattnet så är man tvungen att ha mer strö. Som nämts tidigare så är man skyldig att erbjuda hästen en ren, lagom mjuk och torr liggplats.
Jag går efter devisen att det ska vara så rent och bekvämt i boxen att jag själv ska kunna övernatta där.

Till alla: tack ska ni ha, då behöver jag nog inte vara orolig, å jag skulle lätt kunna sova över i hans box:-P

Långt mer än många andra. När jag kommer och ska mocka ska det inte finnas tillstymmelse till tunna fläckar. Rör bara där det är kiss och försiktigt på ytan där bajset hamnar. Stampar till där jag tagit bort kisset. Ser alltid fräsht ut och är lättmockat, kanske 15-20cm och alltid plant i hela boxen. Hästen ska inte behöva flytta på ströet. Min häst ligger varje natt men det syns bara på att hon är full i spån på mornarna :-)

Minst 15 cm, om det är en del gammalt spån i som ligger stadigt. 20 - 25 cm om det är helt nytt. Samma tjocklek hela vägen runt. Jag tycker att många strör alldeles för lite. Om man ger fan i att gräva där hästen inte har kissat får man oftast snabbt en stadig bädd. Jag vill att bädden ska vara som en ridhusbotten, stadig och fjädrande. En häst väger ett halvt ton och är knotig här och där.

Sån bädd hade jag när min stod på stall och den var som en Dux-säng. Jag tog bara bort skitarna som låg längst bak för det mesta. Enkelt och lättskött.

Men ni måste ha ganska renliga hästa va? Skulle inte funka för mig att inte vända allt "upp och ner" när jag mockar, småskit lite överallt:(

Min är rätt renlig, vissa dagar är värre om dom kommer ut senare än vanligt. Annars är skiten på sina ställen icke utspridda,:-)

Men ni måste ha ganska renliga hästa va? Skulle inte funka för mig att inte vända allt "upp och ner" när jag mockar, småskit lite överallt:(

Ta bara ytan, om det är pluttar kvar i botten gör ingenting. Se till att ytan och ca 10cm ner är rent, dvs det ska finnas spån kvar under där du är och petar. Till slut har du en stadig botten och hästen kan helt enkelt inte vända ner pluttarna. Viktigt med rejält med spån. Jag har hittills inte lyckats få till det med någon häst, oavsett vad förra ägarna anser om sin hästs renlighet.

Har sån bädd nu, fast med torv och halm ovanpå. I förra stallet hade jag halm och gjorde likadant. Spån kan han inte ha den lilla elvispen... Han är expert på att få fram golvet under men inte med torvbädden! :)

Hej jag har en mycket renlig häst. Hon står på Spån och halm, Det är lagom mycket underhåll hon är sprider inte så mycket omkring sig.Kan dock gömma det ibland under halmen.

Ta bara ytan, om det är pluttar kvar i botten gör ingenting. Se till att ytan och ca 10cm ner är rent, dvs det ska finnas spån kvar under där du är och petar. Till slut har du en stadig botten och hästen kan helt enkelt inte vända ner pluttarna. Viktigt med rejält med spån. Jag har hittills inte lyckats få till det med någon häst, oavsett vad förra ägarna anser om sin hästs renlighet.

Det blir alltså lite samma princip som när man har permanentbädd, bara det att man tar bort allt blött? Kanske skulle testa, han är lite av en "bäddare", just därför jag inte ens orkade börja med en permanentbädd i år. Men samtidigt är det just därför han hade behövt en bädd, så man helt säkert vet att han alltid ligger mjukt och skönt.

Exakt, har alltid samma princip oavsett underlag och det är alltid lättmockat och stadigt.

KL

Men hur GÖR man???

Har en häst som mer än gärna "bygger bädd", och jag försöker ha så rent jag kan hos honom och får enligt stallägarna inte kasta ut spån om det inte "verkligen behövs", men kastar jag inte ut blött spån utan bara lägger in rent, så slutar det ju med att han står på en halvmetersbädd, och det är väl inte meningen? Var går gränsen? Är uppvuxren i ridskolestall där vi absolut inte fick ta bort spån så det "röda spånet" syntes, nåt som levt kvar trots flera år med egen häst men det funkar ju inte att bara ta ut bajs hela tiden, som sagt, det bygger ju på... Kan någon lära upp mig, teoretiskt?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 074
Senast: ako
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 861
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka