hur mycket sover en häst per dygn?

Zizzy

Trådstartare
antagligen fel furumunderdel, flytta den gärn dit den ska.

är det någon som vet hur många timmar en häst måste ha liggandes sömn per dygn?

*samtals ämnet i kväll*

Sv: hur mycket sover en häst per dygn?

Jag har läst att hästar sover en sammanlagd tid av 2 timmar per dygn, och detta uppdelat på små "tupplurer" spritt över dygnet. En frisk vuxen häst behöver inte ligga för att sova.

Mina pållar brukar ha sin sovstund på morgonen/förmiddagen efter morgonhö'et, De ser så härliga ut!
sovasott2.jpg

Lärde mig att de enbart behöver sammanlagt 8min sammanhängande riktig sömn, men däremot mer av vanlig vila.....

Jag har med hört att det r väldigt lite för en vuxen häst. Jag läste det för många år sedan. Jag vill minnas att dom sover 5-7 min. Då menar jag riktigt djup sömn. Annars så står dom ju ofta och små vilar.

Lärde mig att de enbart behöver sammanlagt 8min sammanhängande riktig sömn, men däremot mer av vanlig vila.....

Haha, jag läste 8 timmar :rofl:

Mina brukar koppla av en stund mitt på dagen, fullblodet lägger sig gärna ner, men max 10-15 minuter sen har hon vilat klart anser hon och börjar beta igen. Fölungen sover mer, men så är det ju alltid att bebisar sover mer än vuxna individer.

/M

En frisk vuxen häst behöver inte ligga för att sova.

Jaså, jag har lärt mig att hästen måste ligga ner för att kunna sova sin djupsömn. och jag har aldrig stött på en frisk vuxen häst som inte ligger ner och sover.

andledninge till att jag frågade var att vi satt och diskuterade just detta ämne.
Jag har lärt mig att många hästar faktiskt inte ligger ner och sover varje natt. Ju fler hästar det är i flocken (tänker mig nu utegående hästar) desto mer ligger de ner och sover, då någon annan vakar.
Men hästar som kanske bara går i flock om två-tre, sover mindre tid liggandes.
En person sa under vår siskussion att hästar sover liggandes tre timmar om natten,(annars skulle de må dåligt) vilket jag har mycket svårt att tro på. Möjligtvis att de sover tre timmar, i omgångar, men fortfarande inte att de skulle göra alla liggandes.
Vad sanningen är, har jag ingen aning om, har bara att referera till alla de hästar som jag har haft en relation med under mitt liv.
Och vad jag kan minnas så har det bara varit ett fåtal, som har legat ner och sovit i flera timmar i sträck.
Min lilla ponny nu, ligger görna och sover på morgonen, har hänt att jag har fått knuffa upp henne ur bädden när det är dags att gå ut i friska luften. Men när jag kommit ut i stallet har hon aldrig sovit,utan mest slummrat. :D men jag tror att hon ligger ner av bekvämlighets skäl, inte av att hon måste. men jag kan ha fel.

vad tror ni? MÅSTE en häst ha tre timmars liggandes sömn?-per natt?

*vill bara vinna min privata diskussion*:o:D:angel::rofl:

Jag vet iallafall att min gamla fjorda sov 8 timmar i ett sträck.

"Hur jag kan vara så säker på det?" Vi sov under samma täcke med ryggarna mot varann när vi var på midsommarfest.:D

jag har läst att de sover/vilar 6 h per dygn varav ca 15 minuter liggande. Kan stämma att det rör sig om några minuters djupsömn, jag såg min gubbe lägga sig, efter ett nån minut rykckte det lite i ögon, ben o svans, några minuter senare tittade han upp igen. Ingen sjusovare direkt...
Kan tillägga att han oftast ligger ner i solen på dagen, så att hästar vill ha en box så att de kan sova på natten vet jag inte....

Men hästar som kanske bara går i flock om två-tre, sover mindre tid liggandes.

Jag har bara två hästar. Ändå ligger de ner minst en gång per dygn, ofta ligger båda samtidigt. Sommartid på betet sover de den tid på dygnet när vädret är lämpligt (torrt och soligt), kan vara natt eller dag. Mitt i sommaren när det är mycket flugor brukar de gå in i lösdriften och lägga sig i 1-2 timmar.
hsover.jpg

På vintern i lösdriften däremot, har de ett väldigt strikt schema, de äter först upp kvällshöet (räcker till 3-4 tiden på natten ungefär), sen lägger de sig och ligger oftast när jag kommer vid 7-tiden. Så då ligger de 2-3 timmar tror jag.

Har även sett min ena häst ligga platt i över 4 timmar en gång, då blev jag lite orolig, men han vara nog bara trött;).

ca 4h sove en häst normalt per dygn! Hästar är bland de djur som sover allra minst! Detta dock inte i ett sträck! En häst klarar inte att ligga still speciellt länge utan att drabbas av nerv och muskelskador...

vilka härliga bilder :)
mer sovande hästar tack!

mina två ligger oxå samtidigt ibland. Nätterna vakar jag inte över dem men på dagen vet jag att de kan sova samtidigt. Kanske förväntas inte rovdjur jaga dagtid?

antagligen fel furumunderdel, flytta den gärn dit den ska.

är det någon som vet hur många timmar en häst måste ha liggandes sömn per dygn?

*samtals ämnet i kväll*

Hej!

Jag har hört och läst att hästar sover mellan 4-6 timmar på ett dygn. Sedan så måste hästen ligga ner och ha stöd för huvudet för att kunna hamna i REM-sömnen. Jag har ingen kunskap om hur stor del av de 4-6 timmarna som behöver vara liggande.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 235
Senast: Zetly
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
937
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur