Hur mycket ska man tjata om fakturan?

GulleTrollet

Trådstartare
Är det bara jag som har detta problemet med fakturor som inte dyker upp? Från ex hovslagare & veterinär.
Hur mycket ska man behöva tjata?
Har hänt 3 gånger det senaste. Jag inväntat fakturan, den dyker inte upp, jag påminner, får ingen faktura, påminner återigen om att jag vill göra rätt för mig, men får ingen faktura.
Vad kan hända om jag inte får fakturan? Hur gör ni? Ska man nöja sig med att säga till 2-3 ggr å dyker den inte upp så..? Strunta i det? Som sagt, man vill ju göra rätt för sig men är de inte deras ansvar att se till så jag får den tillslut?
 
Jag hade inte bett om faktura. Absolut inte mer än en gång. Fast företag har väl rätt att fakturera i upp till tre år?
 
Jag kommer i skrivande stund inte ihåg om det är två eller tre år som gäller, men företag har rätt att fakturera i upp till minst två år. Personligen har jag inte haft problemet med just veterinärer/hovslagare (tvärtom - de brukar vara raska för att få betalt, de jag haft att göra med). Däremot har jag handlat från företag som fakturerar väldigt sällan etc.
Viktigt att vara med medveten om att om fakturan dyker upp efter säg ett år, så är man faktiskt skyldig att betala den enligt de villkor man kommit överens om (eller inom 30 dagar, om man inte innan köpet blev informerad om andra betalningsvillkor).

Jag hade påmint ett par gånger. Om det var hovis, t.ex., hade jag nog påpekat det rätt envist (mycket för att det ändå är en tjänst som jag anlitar hovis för regelbundet = om det dyker upp en hel hög fakturor på en gång så kan det bli lite väl jobbigt för plånboken).
 
Det är som @doleron säger, företagen har god tid på sig att skicka en faktura. Om du känner dig orolig att det ska heta att du inte har betalt så skicka ett mail så du har något skriftligt. Favoriten är när exempelvis hovslagaren kommer ikapp med kontorsarbetet och skickar två fakturor samtidigt...
 
Veterinärerna jag brukar anlita är otroligt sega med fakturor. Det är minst två fakturor jag inte fått genom åren som nu preskriberats, båda borde vara på ganska stora belopp.

Men jag påminner inte, det har jag tröttnat på.
 
Jag får så dåligt samvete när dom utför ett jobb som jag inte betalar för, men när jag påminner 2-3 ggr och inte får någon faktura, men sen får jag fakturan på jobbet som gjorts efter den fakturan som jag väntar på... Känns som man lurar dom, fast jag påminner :-(
 
Har samma problem med min hopptränare, påmint 1-2 ggr men ingenting har hänt. Senaste gången vi tränade var i slutet av april. Kommer förhoppningsvis börja träna för henne nästa år igen och känns ju jättedumt om jag inte har betalat för mig innan då. Visserligen bara två träningen men ändå!
 
Jag hade blivit tokig..Men får de verkligen fakturera "upp till", för dem när som helst behagar utan att det är överenskommet?
Tycker ändå nånstans att betalningsvillkor borde jämkas lika på nåt sätt tex är ju 30 dgr väldigt vanligt mot kund och på en månad ska man väl ha hunnit ta tag i sitt pappersarbete?
Går inte en sån faktura att bestrida sedan om man som köpare av tjänsten påmint 2-3 gånger om fakturan, vem vill inte ha in pengar liksom??

Annars hade jag gett pengar i handen faktiskt alt hotat med att byta för jag vill absolut inte få en massa fakturor månader eller år senare..Faktura i handen är inte heller så svårt och så är det många som gör..Tar typ..2 min att skriva på plats?
(min fd hovis har t o m börjat med swish i sitt företag, smidigt!)
 
Senast ändrad:
@Dandylinn Ja.
30 dagars betaltid är vas som gäller enligt lag. Om man inte kommit överens om annat och/eller informerat kunden om andra betalningsvillkor innan köpet. Om kunden inte ifrågasätter detta utan betalar inom t.ex. 14 dagar (som är angivet på fakturan men ej överenskommet innan köpet), är kunden skyldig att betala inom 14 dagar även i fortsättningen - det räknas som att kunden accepterat betalningsvillkoren. Men företag har ingen skyldighet att fakturera snarast - man har laga rätt att fakturera t.ex. ett år i efterhand och få betalt. Därför är det också rekommenderat att spara sina fakturor/räkningar även efter att de betalats, eftersom det är lämpligt att kunna visa upp att man fakturerats för köpet och även att man betalt (det senare är ju idag lätt att styrka med internetbanken).

Lite längre tid än två minuter tar det nog för de allra flesta, särskilt om man ska räkna in övrigt pappersarbete som ska göras rörande köpet. Men det rekommenderas att fakturera så fort som möjligt, just för att få sina pengar så fort som möjligt. Och som en del i kundvården.

//Liten, som också börjat med Swish (praktiskt ute på hästtävlingar, marknader etc där inte alla köp alltid är planerade till punkt och pricka ekonomiskt. Och smidigt att slippa släpa växelpengar!) och hoppas att även fler kunder börjar med det...
 
@Dandylinn Ja.
30 dagars betaltid är vas som gäller enligt lag. Om man inte kommit överens om annat och/eller informerat kunden om andra betalningsvillkor innan köpet. Om kunden inte ifrågasätter detta utan betalar inom t.ex. 14 dagar (som är angivet på fakturan men ej överenskommet innan köpet), är kunden skyldig att betala inom 14 dagar även i fortsättningen - det räknas som att kunden accepterat betalningsvillkoren. Men företag har ingen skyldighet att fakturera snarast - man har laga rätt att fakturera t.ex. ett år i efterhand och få betalt. Därför är det också rekommenderat att spara sina fakturor/räkningar även efter att de betalats, eftersom det är lämpligt att kunna visa upp att man fakturerats för köpet och även att man betalt (det senare är ju idag lätt att styrka med internetbanken).

Lite längre tid än två minuter tar det nog för de allra flesta, särskilt om man ska räkna in övrigt pappersarbete som ska göras rörande köpet. Men det rekommenderas att fakturera så fort som möjligt, just för att få sina pengar så fort som möjligt. Och som en del i kundvården.

//Liten, som också börjat med Swish (praktiskt ute på hästtävlingar, marknader etc där inte alla köp alltid är planerade till punkt och pricka ekonomiskt. Och smidigt att slippa släpa växelpengar!) och hoppas att även fler kunder börjar med det...

Förstår dock inte syftet..kutym brukar liksom vara att man utfärdar faktura inom en månad iaf och sedan har kund en månad på sig att betala. Det är kundvård ja och i det menar jag att man kanske bör upprätthålla någorlunda lika tidsram åt båda håll.

Ang "2 min" menade jag att det tar inte så mycket mer tid att skriva i fakturan på plats - löses genom att man har färdiga fakturor ofyllda som man fyller i på plats. Kan inte ta mer tid än så att lämna faktura i handen på kunden ;) och behålla ett underlag själv då såklart. Allt som krävs är ju liksom att skriva in ett fakturanummer, kundens uppgifter och sedan tjänst eller produkt, antal, pris och sedan momsen = slutsumman som ska in på kontot inom angiven tid..plättlätt för många.
 
Syftet med lagen är antagligen att företag ska ha rätt att få betalt även om de faktiskt glöm/missat att fakturera för ett köp eller en vara. Att det är mindre lämpligt att fakturera så sent, är förstås en annan femma. Som sagt - det rekommenderas att man fakturerar så fort som möjligt, om inte annat så för att balansen i ekonomin ska vara som den ska. Men som kund håller det inte att säga att "nä, det där var ju ett halvår sen" om en faktura kommer sent - bara att betala, och byta företag om det är det man vill göra.

Jag känner väldigt få som fakturerar på plats - det blir snyggare i datorn. Men det är förstås upp till var och en, huvudsaken är ju att det blir gjort och att allt stämmer. Kvitto (om man tar emot kontanter istället) tar ju också ett par minuter att skriva. Däremot uppskattar jag väldigt att så många av de jag handlar med skickar fakturan på mailen - den dyker oftast upp inom ett par dygn och man slipper strul med Posten etc. Distriktsveterinärerna här t.ex. skickade faktura och underlag (för försäkringen) samma dag - snabbt och smidigt.
 
Senast ändrad:
Jag känner väldigt få som fakturerar på plats - det blir snyggare i datorn. Men det
'

Beror nog mycket på då kanske hur duktig man är på att designa mallar och att man har fin handstil då :D

Men vad olika det kan vara, jag känner nog bara till svartare som inte ger faktura i handen på plats, direkt efter skoningen är avklarad. Och det är nog kanske en idé ifall man inte är så strukturerad och kan göra pappersarbetet i lagom tid
 
Det är ju jättebra om fakturan dröjer. Min likviditet ökar, och jag kan få ränta på pengarna medan jag väntar. Bara att sätta undan dem på ett konto så jag inte tror de hör till ekonomin jag kan röra mig med, utan är låsta pengar.
 
Själv väntar jag på en vet.faktura som har dröjt över en månad nu, hade ute vet. 25/9 och har fortfarande inte fått någon, har både mejlat (ca.2-3 ggr) och ringt och pratat med dem 1 gång, då frågade jag tom.om det var för "krångligt" för dem att skicka den via mail då jag flyttade vid den tiden, men det ansåg dem inte,

Dem gick in i databasen och såg att jag hade 2 st fakturor sedan innan som var betalda men att den senaste fakturan inte låg inlagd... får väl vänta lite till, men stör mig en aning på att det dröjer. Har ju ändå påmint dem x antal gånger.
 
Är det bara jag som har detta problemet med fakturor som inte dyker upp? Från ex hovslagare & veterinär.
Hur mycket ska man behöva tjata?
Har hänt 3 gånger det senaste. Jag inväntat fakturan, den dyker inte upp, jag påminner, får ingen faktura, påminner återigen om att jag vill göra rätt för mig, men får ingen faktura.
Vad kan hända om jag inte får fakturan? Hur gör ni? Ska man nöja sig med att säga till 2-3 ggr å dyker den inte upp så..? Strunta i det? Som sagt, man vill ju göra rätt för sig men är de inte deras ansvar att se till så jag får den tillslut?

Det är 3 år som gäller för att begära in pengar för tjänst. Det enklaste är förmodligen att tipsa t.ex. hovslagaren om att skaffa sig ett kortsystem så man kan dra betalningen direkt.
 
Djurens veterinär har med sig bådr dator och skrivare, skriver ut fakturan på plats så man får den i handen! Dock krävs ett eluttag till skrivaren förstås! Man får även journalen i handen direkt. Väldigt smidigt:)
 
Det smidigaste vore ifall hovslagaren eller veterinären hade en bärbar dator med sig och knappar in fakturorna direkt alternativt använder sig av izettle. Idag finns det ingen anledning att behöva vänta länge på att få betala. Fakturor kan man e-posta. Hamnar man i det läget som företagare att man inte hinner med administration så får man vänta in pengarna.
 
'

Beror nog mycket på då kanske hur duktig man är på att designa mallar och att man har fin handstil då :D

Men vad olika det kan vara, jag känner nog bara till svartare som inte ger faktura i handen på plats, direkt efter skoningen är avklarad. Och det är nog kanske en idé ifall man inte är så strukturerad och kan göra pappersarbetet i lagom tid

Eller så handlar det om att jag tycker att det är snyggare med all text i tryck ;)

Jag har som sagt inte haft problem med att få vänta på fakturan, förutom från ett par företag där jag beställt saker (de fakturerar inte löpande, utan vid valda dagar i månaden för att samla ihop det - har hänt nån gång att de glömt min faktura och så har den blivit väntande ett tag), så i "mina" fall hade det inte hjälpt i vilket fall. :p Mindre företag har jag aldrig haft problemet med, utan det är större som hanterar många fakturor.
Jag har betalat alla tidigare hovisar kontant (vitt), men nuvarande fakturerar gärna. Alla veterinärer jag anlitat (inkl UDS ambulerande vet.) skickar fakturan i efterhand, förutom om man åker dit (då kräver kliniken numera kontant betalning).

En del, som distriktsvet. häromkring, har bärbar dator med sig. Men finns ingen skrivare så hänger det ju ändå på att det finns täckning för bredbandet (inte alltid det är vettig mobiltäckning vid mitt stall t.ex.)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: Modest
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 111
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 367
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp