Hur mycket ska man tåla på nedre plan?

ponilover

Trådstartare
Jag bor i en hyresrätt på nedre plan och har alltså en uteplats med altan och en liten gräsplätt. De ovanför har endast franskbalkong. Jag tog denna lägenhet främst för dess uteplats i och med att jag har hundar och det var skönt att inte vara så instängd när man är van att bo i hus. I början hade jag problem med grannarnas katter som kom och både kissade och bajsade i rabatterna och grävde också upp nyplanterade blommor. Jag var på grannarna flera gånger om detta och tillslut upphörde problemet. Det var lugnt i några månader innan nästa problem uppstod och detta gör mig om möjligt ännu mer irriterad.

Flera grannar som bor ovanför har hänsynslöst "tappat" grejer ut på min uteplats. Det rör sig om allt möjligt. Efter fester ligger det mängder av fimpar över hela uteplatsen, ölburkar har förekommit och även tändare. Vanliga vardagar så är det mer papper, mjölkförpackningar, plastbestick och tallrikar, mackor m.m.
Förutom att det inte är roligt alls att hela tiden plocka skräp efter mina grannar så är jag orolig för att hundarna äter något olämpligt när dom är ute och jag vågar inte längre ha dom ute på uteplatsen då det ibland går snabbt när valpen får tag på något..

Jag har vid flertalet gånger sagt till min hyresvärd som inte gör något alls åt problemet. Jag har även sagt till en granne som jag vet har barn som kastar ut saker från deras franska balkong. 1-2 gånger var väl okej att det kan hända att man tappar saker, men när jag kom på ungarna att med avsikt KASTA ut saker fick jag nog och bad henne hålla koll på ungarna för det är inte roligt att städa uteplatsen hela tiden efter andra. Jag nämnde också att jag tyckte att om hon märker att ungarna har kastat ut något så kan hon mer än gärna gå runt på baksidan och in på vår uteplats och plocka upp prylarna. Vilket hon inte ansåg rimligt. Hon tyckte alltså detta var mitt ansvar.

Det är även flera grannar som ruskar sina mattor så det faller diverse smuts och skräp ner på uteplatsen.. Vad ska jag göra? Hur mycket ska man tåla? Är detta okej?

När jag hade grannar som fimpade ner i min odlingslåda (oklart om det var grannen på våning 2 eller 3) så gjorde jag i ordning syltburkar åt dom. Skrev FIMP på locken och bifogade instruktionsbrev i brevlådan, satte även en lapp och burk vid trappuppgången.

Hände aldrig igen.

Ditt problem TS verkar ju vara ännu allvarligare eftersom grannarna faktiskt verkar skita i att du bor där nedanför, kräv att hyresvärden gör något åt det! Fotografera varje gång det slängs något och samla allting i en påse och ge till hyresvärden tills hen får tummen ur.

Alternativt plocka upp och INTE ge tillbaka. Om nån av grannungarna råkar kasta/tappa ut nån leksak som de gillar och du inte ger tillbaka den så kommer föräldrarna få ett mindre helvete när ungarna vill ha tillbaks leksaken och då kanske de blir lite mer tillmötesgående?

Fast det är hyresvärdens uppgift, så stå på dig och tjata tills det åtgärdas.

När jag hade grannar som fimpade ner i min odlingslåda (oklart om det var grannen på våning 2 eller 3) så gjorde jag i ordning syltburkar åt dom. Skrev FIMP på locken och bifogade instruktionsbrev i brevlådan, satte även en lapp och burk vid trappuppgången.

Hände aldrig igen.

The power in syltburkar!

Har inte bottenvåning, men balkongen längst ner. Jävla rökare som tyckte att våran balkong var en bra askkopp:rage: Satte upp en lapp på entrédörren med uppmaning om att fimpa i glasburken (som jag ställt i hörnet bredvid dörren) istället för på våran balkong. Inga fimpar efter det!

Borde verkligen vara hyresvärdens ansvar. Här är det inte håller tillåtet att skaka täcken, vädra etc över balkongräckena.

Om du inte redan gjort det så prata/skriv till alla våningar över om problemet. Och ring hyresvärden igen. Störningsjouren under fester?

Usch för en sådan hyresvärd! Ligg på honom/henne eller gå upp och gör klart för grannarna att detta kommer omedelbart gå till hyresvärden om det inte upptar. Vi bor på tredje våning och ja, det är väl klart att något SKULLE kunna ramla ner. Men då hade jag naturligtvis observerat det och plockat upp. :eek:

Tack för alla svar!
@skiesabove Jag hade absolut kunnat göra en sådan fimp-burk! Problemet är att de som slänger fimpar bor på översta våningen och röker alltid ut genom fönster, under fläkten osv och dom går aldrig ut och röker. Men kanske att jag ska ta och ställa en bruk utanför deras dörr som dom kan ta in? :D

@Jenka jag har pratat med de grannar som jag vet med 100% säkerhet är skyldiga. Dom säger typ "tack för att du tar det direkt med oss, det ska inte upprepas". Men ändå upprepas det gång på gång trots flera påtryckningar direkt till grannarna.

Hyresvärden säger bara att det bästa vore om jag pratar med dom själv eftersom "en lapp i brevlådan från hyresvärden aldrig tas på allvar". Men jag har också sagt till hyresvärden att jag har pratat med grannarna flertalet gånger och det blir ingen skillnad. Men denna hyresvärd är inte den bästa överhuvudtaget och dom är alltid sura/grinig så fort man ringer eller kommer in på kontoret oavsett vad man har för ärende.. Aldrig tillmötesgående eller service-minded. Men jag antar att jag får vara på dom ytterligare. Förslaget om att lägga allt i en påse och ge till hyresvärden kanske inte var så himla dum! :angel:

Samla allt skräp i en påse och skriv upp alla gånger du pratat med dina grannar och gå sedan till hyresvärden med det och säg något i stil med: "Ser det ut som att det hjälper att jag pratar med grannarna eller? Jag har gjort allt jag kunnat, nu är det ert ansvar!"

Har haft samma problem...

Det började med fimpar, muggar som gick sönder, tändare, tops men sen när det låg en kondom (öppnad) ringde jag hyresvärden. Grannen fick en varning och jag fick städa själv
Sen kom de fimpar lite då och då men orkade inte tjata mer

MEN! En natt med öppet fönster vid min säng (har sovalkov bredvid dörren till uteplatsen) *Splatt! spyr min granne ner på mitt fönster/uteplats................
Ringer hyresvärden (störst här i linköping) grannen ska få en varning och jag ska få EN biobiljett
Fan heller, jag går upp o ringer på. Ingen öppnar. Skriver en lapp att jag är i stallet 2 timmar när jag kommer tillbaka ska det vara borta och ställer fram en kanna vatten.
När jag kommer hem har han städat och lagt en lapp och bett om ursäkt. Summa summarum, hyresvärden bryr sig verkligen inte ett skit.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 938
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka