Hur mycket ska jag styra upp förhållandet mellan valp och vuxen hund?

Liran

Trådstartare
Hej!

Har en riesenvalp, tik, 13 veckor och en pinschertant 9 år. Valpen har blivit explosivt och brutalt tillrättavisad av pinschern på goda grunder vid ett antal tillfällen(försökt äta ur den äldres matskål, hoppa upp i den äldres säng, dunsat omkring på tanten i bilen, etc.). Det har slutat med att valpen sitter och bokstavligen snyftar i ett hörn med ett litet hål i örat eller kinden. Den har emellertid hämtat sig snabbt, och och visar ingen rädsla för den äldre, (utom möjligtvis när hon snabbt hoppar ner ur sängen....), och gör snart om samma misstag eller ett nytt.

Ibland ser man tydligt att att en situation mellan hundarna kommer att sluta med skrik och gråt från valpens sida när den är vild och ostyrig. Överläppen darrar till på tanten, hon blir stel, och sedan smäller det.

Ska jag lägga mig i och förhindra gråten, eller ska jag låta händelserna ha sin gång? Måste säga att jag är mer rädd för att valpens öron blir vanställda än att den får psykiska men.

På ett sätt känns det bra att den äldre som kommer att vara mindre än hälften så stor när valpen vuxit färdigt sätter sig i ordentlig respekt. Men gråten låter helt hjärtskärnade, och så var det ju öronlapparna....

Sv: Hur mycket ska jag styra upp förhållandet mellan valp och vuxen hund?

Jag har inte på något sätt hindrat min vuxna från att säga till valpen. Däremot har jag plockat undan valpen och lugnat ner henne ibland när jag har upplevt att hon har varit för jävlig med en vuxna. Ligger min vuxna och visar tänderna och valpen är för övertrött eller liknande för att lyssna på henne så ser jag ingen anledning till att inte lägga mig i. Ren uppfostran däremot (ge fan i min mat t.ex.) har jag låtit dem sköta själva.

Jag tänker att jag snarare ska freda den vuxna hunden från valpen än tvärtom. En vuxen hund måste, enligt mig, få säga ifrån till valpen och jag skulle inte lägga mig i om det inte utvecklades till ett regelrätt slagsmål (vilket ju känns föga troligt), vappen måste få veta var gränserna för den vuxna hunden går och detta kan endast den vuxna tiken avgöra. Och detta är såklart endast mina åsikter.

Jag håller med övriga, den vuxna hunden måste få säga ifrån till valpen. Märker du att det blir för hårda tag så separera dem en stund så valpen får lugna sig lite.

Fridolf(7 månader) har små hål efter Ida(3 år) titt som tätt här hemma. Är man dum nog att försöka rida på äldsta tiken får man skylla sig själv;)

/Migo

Jag håller också med övriga. Ta undan valpen om han blir för jobbig så tanten får lugn och ro, annars sköter dom för det mesta själva och gör det bäst så. Min föredetta valp numera unghund hade hål titt som tätt och även lite smårispor.

Det händer ännu ibland att unghunden får sig en redig tillsägelse om han är odräglig mot dom äldre eller gör andra överträdelse som bryter mot flockens regler.

Tack för era synpunkter! Det känns som jag har fått stöd för att fortsätta med min bekväma non-intervention-metod. Ska också tillägga att pinschern om än nio år, fortfarande är i sin fulla krafts dagar och enkelt (och gärna!) fredar sig själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 914
Senast: ebba85
·
Övr. Hund När jag var valp, underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ”ditt barn”, och oavsett antalet skor...
Svar
6
· Visningar
1 082
Senast: littL flower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama