Hur mycket ska det kosta?

Priscilla

Trådstartare
Jag har planer på att skaffa häst i början av nästa år, och har börjat fundera på priset för en stallplats.
Där jag rider nu (och det är även där jag funderar på att stalla upp min egen häst) finns en mindre ridbana, inte så bra ridvägar men helt okej hagar och stallet är fräscht osv osv.
vad är det normala, med foder inräknat?
(stallet är för övrigt inte alls stort. privat, med fem boxar)

Sv: Hur mycket ska det kosta?

Nånstans mellan 1500:- och 1800:- är nog ganska normalt.

Saker som gör mycket för priset är närhet till ridhus, busshållplats (och bra busstider!)och tätort.

I stockholm är "normalt" pris för uppstallning med foder nog bra mycket högre än 1500-1800 :- Vill man ha full service får man nog räkna med minst 3000 och då är stallet minst några mil utanför stan och det går typ inga bussar. Kollektivalternativet är lite bättre men fortfarande runt 2000 om fodret ska ingå. Vill man stå i stan får man punga ut med ca 6000. Så det är nog väldigt olika

HaHa:)
Jag har supertur!! Bor i kristinehamn och har hästen hos en supersnäll bonde. Han tar 500 (jag tappade ingen nolla) i månaden. då ingår : box(ca9 kvm.), stora fina hagar med varierande terräng, fina ridvägar, tyvärr ingen paddock men stubbåker och ett gärde som fungerar utmärkt året runt, havre, halm, hö, mockning, in-och utsläpp.

Ja, vissa har tur!

Efter min erfarenhet (bor i en medelstor stad) så ligger priset på ca 1500kr för boxhyra, hö, strö och in o utsläpp (kanske någon stalltjänst på det). Kraftfoder köper man själv (det blir ca 100-300kr extra).

Örebro (för du bor där va) ligger säkert på ungefär 1500-2000kr... Gissar jag.

Jag bor utanför Kristinehamn (örebro län) och har också billig hyra! :) Betalar 500 för in-utsläpp, täckesservice,och strö men utan mat o mockning förståss. Och stallplatsen givetvis :) Ska flytta hästen en liten bit snart och kommer betala 1000 för stallplats, hö, strö och ingen övrig service, vi kommer ta hand om stallet själva.
Båda ställena har mkt bra ridvägar och gärde som ridbana, funkar alldeles utmärkt.
Nära till ridhus om man vill det.
(Skulle dock aldrig flyttat hästen om inte stall nr1ägarna skulle flyttat...)

I stallet jag har min häst kostar det 1700:- + 100 kr/månad om man vill ha fri tillgång till paddocken.
Det är typ ett kollektivstall, med max 11 inackorderingar. (12 stora boxar)
Bussförbindelser direkt utanför gården, och busstation i byn.
Gården ligger 100 m utanför en liten by.
I hyran ingår in o utsläpp
fodring 4 ggr/dag (1gång i hagen)
5 kg hö lr 7 kg hösilage (man får betala extra för resten)
korn,havre, betfor eller kli, mineraler
ej täckebyte, men påtagning ingår ev avtagning om ägare inte kan komma

finns tillgång till fin paddock m. belysning
hinder
spolspiltor
uppvärmda sadelkammare och toalett
nära till ridhus
billigt bete, inte jättestort men det räcker till alla hästar i 3-4mån, på sommaren som finns på gården

det negativa är att det inte finns världens bästa ridvägar och ingen skog (finns pyttesmå), men nära till havet och att så lite grovfoder ingår.

Men desto mer som ingår desto dyrare blir det.
Tycker detta är ett rimligt pris för allt detta.

Dessutom får jag det billigare eftersom jag hjälper jättemkt till på gården. :smirk:

Jag har ännu billigare.
300 kr för platsen, men jag får även 1-2 fodringar per dag, utsläpp i hagen och täckesbytning utan att det kostar ngt extra.
Vi har super fina ridvägar, iofs ingen ridbana (ska byggas snart) men min kompis har ett stall 700-800 m bort med ridbana och lite hinder så vi rider hos henne :)
Billigt och bra !

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar