Hur mycket ser man med en Munrulle?

F

Fladde

Om hästandläkaren/vet sätter in en Munrulle kan då h*n se i hella munnen?
Ser man då om hästen har vargtänder?
Eller då måste man ha sådan munstege eller vad det heter :angel:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket ser man med en Munrulle?

Du brukar kunna se vargtänder bara genom att själv kolla i hästens mun, dvs om hästen låter en pilla med munnen osv. för en ordentlig genomgående tandkoll behövs emellertid munstege.

Okej.
För det var ute en tandläkare i vindras som bara hade munrulle mensom inte såg den lilla vargtanden.
Men sen i Maj kom en annan ut som hade munstege och h*n såg att där var en liten vargtand..

Tyvärr är ju pållen väldigt väldigt rädd om sin mun.
Men hur kan man se vargtanden själv?
Var sitter dom?

NEJ du ser inte hela munnen med en munrulle, du kommer inte åt längst bak. Vargtänder ser du i princip genom att sära på läpparna över området vid lanerna, eller känna efter där. Behöver man inte öppna munnen på vid gavel för.

Vargtanden sitter precis framför 'kindtänderna' i överkäken. Alltså om du utgår från det 'tandfria' området i munnen, och så tar du in fingret på samma ställe som du tar det för att öppna munnen på hästen vid tränsning t ex, och går 'uppåt' (mot öronen i princip) tills du stöter på tänder i överkäken. Strax framför dem sitter ev vargtand (förväxla inte med hingstbetar). Vargtänder kan ligga inbäddade i tandköttet dock och inte synas/kännas.

Eller så lyfter du på läppen så du 'frilägger' området där bettet ligger och tittar. Du behöver alltså inte få hästen att öppna munnen.

Ja om pållan är rädd om munnen är det svårt att se själv, det ska vara en lugn häst som inte bryr sig om man öppnar, gräver och glor i munnen. annars behöver du nog hjälp , men som sagt, en vargtand bör man definitivt se relativt lätt förutsatt att den kommit fram ur tandköttet och inte ligger inbäddad fortfarande. det kanske var därför den missades av vet tidigare...?

vargtänderna sitter precis framför den ordinarie tandraden i bakre delen av hästens mun. (ursäkta är kass på de riktiga namnen på tänderna, tror det är molarerna?) dvs först i bakre tandraden närmast mot där du har bettet, det är därför man brukar få problem med vargtänder, för bettet ligger an och trycker mot dem.

Senast ändrad:

hehe, alexandra förklarade typ 1000 ggr enklare hur jag menade och vad jag försökte säga... :smirk:

En fråga till bara har ston hingstbetar?

Fladde skrev:
En fråga till bara har ston hingstbetar?

De kan ha det ja. Men hingstbetarna sitter 'längre fram' än ev vargtänder. Så är man bara medveten om att det kan finnas hingstbetar med ska det inte vara problem med att de blandas ihop.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 303
Senast: Zetly
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama