Hur mycket rider ni eran lite äldre häst?

Sv: Hur mycket rider ni eran lite äldre häst?

Hej! Jag har en arab/connemara som är 32 år. Det var tänkt att han bara skulle lulla runt som sällskap åt mitt sto men se det tyckte inte han var en bra ide. Han e ute på skogsritter på 2-3 timmar, han hoppar, inte så högt längre men han älskar att hoppa, han går fortfarande fint i dressyren. Han sticker i världens fart med medryttaren ibland så jordkokorna flyger, han har så himla skoj, han får ta livet i sin egen takt o alla krav är borta. Varannan dag rids han ganska ordentligt o varannan blir det antingen aktiv vila eller skrittur i skog o mark, funkar jättebra på denna snälla gamla häst.
Men i slutänden så är ju hästar olika individer o vad som e bra för en är katastrof för en annan, du får helt enkelt känna vad som e bäst för just den hästen.
Må gott

hej jag har ett varmblod på 17år som vi rider 5dagar i veckan,vi rider mkt i skogen och i bergen och motions travar helt en dag i veckan ca 45minuter;)

Men 17 år är väl ingen ålder på en (frisk) arab!!:eek:

Jag har en 23 årig halvblodsvalack som rids varje dag och tränas 2 ggr i veckan. Han hoppar fortfarande 1,10 utan några problem och han älskar det.
Jag undrar om han någonsin tänker bli pensionär.

Jag har ett 18 årigt sto som rids varannan dag (jag kan inte varje annars hade jag ridit mer), tränar och tävlar.

Äldre hästar behöver röra på sig och visar de inga tecken på att inte klara av det så är det bara att köra på....

Jag har en 16åring som tror att han är tre... han går som vanligt, en hoppträning i veckan, några dressyrpass och bus i skogen. Jag tror han skulle bli tokig om han blev avställd. Det är knappt han får några vilodagar, för då tar det två dagars ridning att få honom lugn och lösgjord igen :smirk: :D

En av hästarna på våran ridskola är 24 år!! Men han är jättepigg och han fick många vilodagar i början när han var där på prov, men han blev på tok för pigg då fast vi drog ner på hans kraftfoder... så nu går han lektion alla dagar utom en plus att han rids igenom en hel del av sin ägare både fredag, lördag och söndag och han trivs som fisken i vattnet. Man kan inte tro att han är 24 år gammal förutom att hans man och pannlugg inte växer så mycket nu längre. :crazy:

Man märker ju oftast hur mycket hästen orkar när den blir lite äldre. Vissa måste ridas som när de var yngre medans vissa bara kan gå som promenadhästar eller sällskapshästar...

Jag har ett 18-årigt hbl som jag rider/tränar och tävlar dressyr på (se film i tråd "vi har varit och tävlat" på övriga grenar).
När det gäller henne är hon halvpensionär hos mig. Hon har hela livet tävlat och tränat dressyr upp till St:Georges. Jag köpte henne som 16-åring, då hennes förra ägare inte ville sälja henne till avel eftersom hästen fortfarande gillade att träna och tävla.
Eftersom jag är rörelsehindrad kan jag inte rida högre klasser, inte heller samla henne en massa.
Alltså hästen får tävla och träna på lättare nivå än tidigare (även om det blir SM och så) och jag har en häst som är lydig och välutbildad och passar mig perfekt.:bump:

Planerar även att börja skutta över små hinder till hösten, för att komplettera träningen.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
839
Senast: Piaff
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama