Hur mycket rider ni eran lite äldre häst?

Sv: Hur mycket rider ni eran lite äldre häst?

Vi har kvar barnens gamla ponny ett litet russ, en B-ponny som är 22 år. Alla tre barnen är för stora för honom så det faller på mig, 158 cm - 48 kg, att rida honom. Han är jättepigg att rida. Vi har diskussioner varje ridtur han och jag om att han kanske inte måste galoppera uppför alla backar i full fart. För ett par veckor sedan höll jag nästan på att åka av honom då han blev jättesur för att han inte fick springa i den blöta, hala leran. Det är kul att rida honom för han har så mycket energi kvar och jag är helt övertygad om att även lite äldre hästar måste hållas igång. Tyvärr blir det inte så ofta som jag tänkt mig för även om det är kul så är han ju egentligen för liten. Jag tänkte försöka låna ut honom till någon som tycker att det är kul att rida honom.

Halvblodsstoet 27 år gick 5-6 dagar i veckan förra året, med blandad ridning, dressyr, hoppning och bara långa uteritter:p , blev tyvvär halt på ena fram under sensommaren:cry: o vi lät henne få bli en pansionerad gammal dam, hon gillade det inte till en början men vande sig efter ett tag, hon har ju som sagt alltid gått så det var synd att hon blev kroniskt halt-vet kunde inte hitta något fel på henne:(

Min goa arab är 16 år och rids 6 dagar i veckan. 1-2 ggr i veckan i skogen resten på bana, både dressyr och hoppning. Tills för ett halvår sedan så tävlades han regelbundet. Då köpte vi honom och vi kommer att börja tävla så småningom, så fort min dotter (8 år) tagit sitt gröna kort. Tills dess håller vi honom i fullgod kondition.

Jag är medryttare på en 17 årig arabvalack. Han är pigg och frisk. Jag undrar hur mycket och hur kraftig ni rider era hästar i samma ålder? Hur mycket rider ni dressyr, rider ut, hoppar osv.

Jag ägde/hade en ponny tidigare. Hon reds i stort sätt varje dag. Gjorde det jag behaga, då hon var igång, orkade o så. Hoppade henne banor på 1 meter som 25 åring (d-ponny va hon) utan problem.:bow: Red ut halva veckan, på bana halva typ.
Ja, man får se till individen, vad den gjort tidigare, vad den tycker är kul o klarar av.
Min avskydde att stå o hon ställde alltid upp i ur o skur o var alltid pigg o glad. Älskade att tävla osv. Hon reds 1 månad innan hon togs bort akut, som 28 åring för fullt.
Hon är djupt saknad:cry:

Min 19 årigt, långbenta halvblodsvalack, rider jag såå ofta jag kan.
Vilket blir mellan 3-5 gånger per vecka beroende på väder (ingen tillgång till ridhus längre)

Han älskar att få komma ut, så här håller vi nog på tills vi inte orkar gå längre!!

Jag har hand om ett 19 årigt vbl och han är piggare o galnare nu n när han va yngre=)
Måste ridas minst 5-6 dagar i veckan annars blir han hel sprallig=)
Vi rider ut, tränar i paddocken hoppar och gör allt som om han vore 7 år... så 17 år e ju inget=)

Min ponny är 19. rids ca varannan dag. Är i hyfsad kodis, och superpiggelin! ;) 17 år är ju inte så särskilt mkt för en häst ;)

Vår 22-åring är pensionär nu och går som promenadhäst.
4 dagar i veckan vara 2 gånger promenad, 2 gånger lättare ridtur i skogen där hon får mkt bestämma tempot själv.
Hon har problem med framknän och vi vill inte riskera att dom går sönder mer.

Vet dock folk med Mycket äldre hästar som rids helt som vanligt! :) Bara dom är friska så.

*knapplån*

Min 17-åriga halvblodsvalack rids ca 5-6 dagar i veckan. 1 dag dressyrträning, 1 dag hoppträning, resten är det varierat, t.ex. ute, jobb från backen och liknande. Ska börja tävla under våren (hoppning LD/LC lokalt) och han är megapigg och gillar livet, en riktig livsnjutare..:love:

Ska väl lägga till att det är mycket "gammelmansbehandling", extra varmt täcke, lindor efter hoppning, massage med mera för att han ska må så bra som möjligt och hålla i måånga år till..:D

*KL*

Min travare är 18 och honom rider jag nog mer nu än vad jag gjorde när jag köpte han för 5 år sen. :angel: Just nu är det dock lite dåligt, har haft mkt annat. Men i vanliga fall ca 6 dagar i veckan, långa skogsturer, dressyr, hoppning, western. Ska iväg och hopptävla om en månad.

Han blir bara finare och finare. *peppar peppar*

Jag har också en 17årig arab (korsning) :D
jag tycker han är så pass fräsch just nu, så vi rider rätt hårt.
Vi kör mest dressyr, och ut och röjer i skogen. Men nu ska börja med lite lättare hoppning också, nu när han börjar komma i form. (tidigare helt ur form hos förra ägaren)
Vi rider 5-6 dagar i veckan. och kanske 2-3 av dessa pass är hårda, resten jobbar vi lite lättare övningar och ut och leker i skogen.
Så jag kör på rätt hårt med min pålle, för han älskar att komma ut och göra vägarna osäkra :D
Hoppa är det bästa han vet, och blir en galen hoppstjärna som man knappt kan hålla.
Man kan tro att han är en femåring, då han är piggare än de andra 8åringarna i stallet, springer lätt ifrån de största hästarna på 170cm (han på 154cm med små ponnyben :p).
Jag tycker du ska se till hur hästen mår, och vad ägaren säger. det är ju främst ägaren som säger hur hårt du får rida dennes häst!

Senast ändrad av en moderator:

Så ofta jag kan rider jag min fjordkorsning hon är 20 år. Då rider vi mest ut, ibland bara på en bondes grässtycke.

har en 17-årig arab (korsning)
rider kanske 5-6 dagar i veckan..
rider både i skogen och tränar hoppning/dressyr i paddocken.
tävlar honom fortfarande i hoppning på ganska höga höjder..
kör ganska hårt med honom när jag har tid. (vilket inte är så ofta p.g.a att jag håller på att rida in min andra häst som är 4 år.. )

men låter en annan tjej i stallet rida honom på dressyrkurser m.m

och han är fortfarande pigg och galen precis som om han skulle va en unghäst och bockar och sparkar bakut:angel:
men de är ju kul att han har barnasinnet kvar :D:D

Senast ändrad av en moderator:

Mitt varmblod är 17 år.

Han rids 2 dagar i veckan och körs mellan 3-5 dagar i veckan.

Hästarna blir vad man gör de till! En äldre häst behöver längre tid på sig för att musklerna ska komma igång och lika så lite längre tid på sig att gå bort mjölksyran.

Personligen anser jag att regelbundet arbete är det viktigaste för en äldre häst! Jag ser dock INTE min Pelle som äldre

Anna-Carin

Jag har ett varmblodssto som är 24 år (fast hon har nog tappat 2:an någonstans på vägen :angel: :D ) som rids ca 6 dagar i veckan. Rider AR-inspirerat mest i skogen men även på bana, varvat med lite busridning och ett och annat litet hinder. Står hon så stelnar hon till, så det är bara till att hålla igång, hon sprudlar av energi (nästan så att matte blir lite trött på henne ibland...:o :D !

17år är ingen ålder på en frisk häst...

själv har jag ett halvblod (16år) som haft fång... men även han rider jag för fullt... 4-5dagar i veckan... dock hoppar jag inte, men mycket dressyr o cavaletti, busa på åkern m.m... jag kommer att hålla honom i full gång så länge han mår bra...

Jag har en arab som är 20 år (men blir 21 i juni). Men man kan verkligen inte tro att han är så "gammal" som han är. T.ex. kan jag oftast inte hoppa med honom för att han blir så lycklig då så att han bockar, bockar, bockar och bockar så jag flyger alltid av. Han är jättepigg och livlig. Så hoppar gör jag inte så jätteofta, även fast både han och jag tycker att det är kul.
Han rids ca 5 ggr i veckan för tillfället, vilket både han och jag tycker är rätt lagom. Och då är 1 lite hårdare pass för tränare och resten rejsar vi runt i skogen och har kul : ]
Någon gång ibland "tränar" vi lite i en paddock också.

Så 17 år på en häst (och särskilt en arab) är ingen hög ålder.

Min kompis rider en valack som fyller 29 i maj!
Rider honom MINST 4 ggr/vecka i skritt, trav och galopp! :D

P.g.a. en senskada vid 27 års ålder kan han inte hoppa, men annars är han helt frisk!

Han är korsning arab/russ! :)

Jag sköter en halvblodskille på 18 år och han rids fullt ut. MAX en vilodag i veckan, han måste röra sig för sin mage. Annars kommer koliken som ett brev på posten. Rider dressyr, tömkör, hoppar, tränar, tävlar mm.

Det är när man börjar ställa av dom som problemen dyker upp...

När dom är 17 är dom ju bara barn än.. ;)

Vet en tjej som har en häst som är 25(-27?) år iår och hon rider på som vanligt. Lite väl mycket på den hästen kanske då den har svårt att hålla hull, men bra mår han av det iaf..

Fjordingen som är 22 iår har ridits vanlig "normal" ridning men har gått med föl till i vintras och under den tiden gick hon mest bara på promenader. Hon kommer sättas igång lite smått under våren och sommaren, så vi ev kan börja köra henne i höst.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
839
Senast: Piaff
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama