Hur mycket rider ni era travhästar?

Ireland

Trådstartare
Som jag har förstått det så ridtränas många travare. Jag jobbade hos Uhrberg ett tag för några år sedan, och red minst hälften av hästarna varje dag. Men inte så mycket dressyr utan ut i skogen, och även lite snabbjobb, monté.

Rider ni era travhästar ofta? Dressyr? I form och så?

Jag har en travare som är 2,5 nu. Hon stod på träning hos Uhrberg i somras, men blev förkyld och fick komma hem igen. Nua kör jag henne lite lugnt hela vintern och sen ska hon köras ordentligt o förhoppningsvis starta till våren.
Funderar på att tömköra henne (hon är inte inriden än) lite dressyr emellanåt, bla som omväxling. Är det dumt att lära henne gå i form o så? Hon körs ju nästan alltid med käk.

Skulle vara kul o höra era funderingar kring detta.

Sv: Hur mycket rider ni era travhästar?

Jobbade hos en stor tränare för ett år sen lite drygt och vi spenderade en hel vår och sommar till att rida in dom som inte var inridna för att sen sitta och rida dom för dressyrinstruktör ett par dagar i veckan. Tyckte det var väldigt bra och hästarna fick lära sig att lyfta sig själv på ett helt annat sätt. Såg stor skillnad i muskulaturen på många av hästarna.

Som om jag tycker det är en bra idé? Jag tycker det är en jättebra idé och ett ypperligt komplement till den vardagliga träningen av travhästar.

Jag rider min. Mest i skogen.
Har lärt honom lite dressyr, brukar även tömköra över bommar och så får han löshoppa låga hinder.
Han blir gladare av det, lätt att det blir samma hela tiden annars när han går i vagn.

Jag rider min ett par dagar i veckan, dock inte i form. Montéträning och i skogen, aldrig någon renodlad dressyr.

Jag hoppas att du skojar när du skriver att du har en 2,5 åring som nästan alltid går med käk. Då är det absolut på tiden att du börjar jobba pållen i form, tömkörning är bra, ridning oxå om man kan.
Jag rider alla mina.

Jag hoppas att du skojar när du skriver att du har en 2,5 åring som nästan alltid går med käk. Då är det absolut på tiden att du börjar jobba pållen i form, tömkörning är bra, ridning oxå om man kan.
Jag rider alla mina.

Hon gick inte alltid med käk när hon var fullt igång, men nu i början är hon väldigt hoppig och studsig av all energi, men med käk lugnar hon sig (ej käk med bett) och koncentrerar sig mer. Vi kommer ta bort käken succesivt, och har inte den särskilt hårt spänd nu, mest så att hon känner att den är där.

Senast ändrad:

Jo det är just det att det blir väldigt enformigt, jag kör nästan enbart på banan nu, eftersom hon inte är helt trafiksäker än och man måste köra på en ganska trafikerad väg för att komma ut i skogen. Tänkte köra ut sen när jag hittar nån som kan rida den andra som kan följa med ut.

Galopptränar ni även när ni rider dressyr?

Jag rider alla mina.

Unghästar som inte hunnit bli riktigt "rumsrena" för vagn bör man ha käk på. Den ska absolut inte vara så kort att den tvingar upp huvudet på hästen, utan bara så pass spänd att hästen inte kan få ner huvudet vilket den oftast gör när den slår. Det är till och med säkrare att ha lite käk än bara en slaggjord.
Med så lång käk inverkar det inte alls så negativt som många tycks tro. Titta bara på hur hästen själv håller huvudet när den joggar för vagn utan käk... Den håller huvudet oftast i "normalposition".

Sedan så tycker jag också att ridning och tömkörning är utmärkta komplement i träningen men absolut inte för en 2-åring.

Men en 2,5 åring räknas väl inet till unghäst? Man brukar kunna plock abort käken vid motionskörning redan efter ett par veckor ju.

Precis så jag menar. Jag har den inte så att den spänner upp hvudet, utan hon håller en ganska normal hållning, käken bara finns där som stöd för henne. Har inte den på när jag tömkör självklart och snart kan jag nog ta bort den under körningen med, men hon är lite het på gröten ännu.

Jag räknar henne som unghäst eftersom hon är väldigt sent tagen. Hon stod ju som sagt hos Uhrberg i 2 månader ca, men fick en hemsk förkylning och har nu stått i 3 månader. Innan hon kom till Uhrberg blev hon inkörd som 1-åring och efter det inte alls mycket körd pga personliga skäl hos ägaren. Så "utbildningsmässigt" är hon fortfarande unghäst..

Sedan så tycker jag också att ridning och tömkörning är utmärkta komplement i träningen men absolut inte för en 2-åring.

Tycker du inte att det är bra att tömköra en tvååring (hon blir ju 3 år till nyår) lite dressyr? Varför inte? Nyfiken bara ;) Kommer inte rida in henne förrän tidigast nästa höst (-07), då hon kommer bli väldigt stor och antagligen växa länge. Just nu är hon ca 15 cm överbygd.. :cool:

Tömkörning är väl ett av dom bästa komplementen fören travhäst, samt även ridning!

Ja, men är det bästa att tömöra hästen i form, på volter, åttvolter, ja sånt man brukar träna på?

Som sagt, tömkörning (rätt utfört) är ett ypperligt komplement. Men för unghästen som ännu inte är stark nog är det för krävande för leder och ligament med voltarbete på det sättet åtminstone om det blir i sådan omfattning att man kan kalla det "arbete".

Men en 2,5 åring räknas väl inet till unghäst? Man brukar kunna plock abort käken vid motionskörning redan efter ett par veckor ju.

Öh... jo man bör kunna det...:angel: men långt ifrån alla unghästar är så snälla. Själv har jag haft turen att ha haft snälla och lugna småttingar som skött sig bra men en av årets tvååringar kör jag fortfarande med käk OCH slaggjord. Trots att hon körts sedan september förra året.
Tidigare om åren hade jag inte ens käk på dem under inkörningen :crazy: och det gick alltid bra men så har jag nog haft tur också...

Tja, jag rider två hästar hos en amatörtränare.
Jag håller på att utbilda dem inom dressyr och en av dem ska också skolas inom hoppning. Men självklart så rider vi också ut.
Hans dotter tränar också en av hans hästar inom den klassiska ridningen.

Galopp kan dom inte än, det blir nog till sommaren. Men annars så är de härliga individer som har bra tempo på ridplanen, lyhörda, går undan för tryck från skänklarna osv. Väldigt fina att longera är de också iom att vi försöker att longera åtminstone 2 ggr/veckan.
Ägaren ser det bara som en fördel att han har hästar som även fungerar utmärkt inom ridning.

Mina går varannat jobb med ryttare, varannan med vagn.
Skall börja visa den äldre dressyrens mysterier i vinter...:)

Ja, min kan galoppfattning, brukar mest träna på att fatta från skritt och inte på ridbanan utan ute i skogen. Travar man och fattar galopp blir han tokig och rusar, skrittar man däremot så koncentrerar han sig och fattar en lugn och fin galopp.

Mitt kallblod rider jag mer än vad jag kör. Han gör bara 2 snabb jobb i veckan. Jag brukar hoppa honom en gång i varannan veckan. Och han har riktigt bra teknik när han hoppar, vårt rekord ligger på 1,30 m. Dressyr minst 1 ggr i veckan helst 2. Han går jätte fint i form, är lätt för skänkeln och rör sig fantastiskt bra i skänkelvikningar. Duktig på fram och bakdels vändning. Kan gå i jätte kort galopp. Och sen 2 snabb jobb i veckan varav en monté och en körs han på banan. Och 1 skogstur. Men på skogsturen brukar det bli snabbjobb också på någon skogsväg. Och dom gånger är det monté. Och sen har han en vilo dag. Och även allt detta så är han fantastiskt trav säker. Och han går riktigt fort, och har en fin rekord tid. Och flera vinster bakom sig! Så det är bara bra för dom att inte bara trava. Då får dom något att se fram emot.. :)

Liknande trådar

Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka