Hur mycket rider ni era 4-åringar?

WBanna

Trådstartare
Jag rider min 4-åring ca 4 dagar i veckan. Är väldigt försiktig med honom för att han är stor och inte riden så länge, och så har jag inte tid med så mycket mer ridning för tillfället. Hur mycket rider ni som har 4-åringar? Det känns som att min vill jobba mer, men som sagt så vill jag vara lite försiktig med honom.

Sv: Hur mycket rider ni era 4-åringar?

Ja men nu vill jag bara diskutera detta ämnet.

Har en 4 åring, eller hon blir 4 till sommaren. Reds in som 2,5 åring på hösten, vilade sedan, reds en del som 3 åring, sen har hon stått pga av att jag varit gravid och fått en liten pojk nu i februari.
Men just nu håller jag på att skritta igång henne, rider mellan 3- 4 dagar i veckan, hinner inte heller mer pga av 2 små barn.

Men med unghästar brukar man ju ha som tumregel att kunna rida så många pass iveckan som hästen är gammal, och rida väldigt varierat. Jag sitter aldrig på banan långa stunder med mina unghästar, jag rider mest ut för att få dem framåt tänkande och positiva till att jobba, vilket jag tycker är lättast att få vid uteritter, sen kan man ju självklart rida någon gång och jobba lite på banan.
Viktigaste tycker jag är att sätta upp små mål med ridningen på unghästar så det är lätt att genomföra, kunna ge beröm och avsluta.

håller med. Och som du säger, variera. Man kan ju varva med löshoppning, tömkörning, bommar osv.

Det viktiga tror jag är att man är ett steg före. Att unghästen aldrig hinner tröttna , och att man är noga med att låta den få viloperioder i stora hagar med kompisar

Ja men det är väl ypperligt att göra det i 4-års tråden eftersom ja.. vi rider 4 åringar där!

Du har mycket att stå om du ska sammanfoga alla nya trådar med gamla ämnen. Nu ville jag ställa denna frågan utan att den försvinner i mängden i en jättetråd. Tack.

Tack alla andra för svar. Jag har tänkt som er, 4 år och 4 dagars ridning, så då är jag inte helt ute och cyklar. :-)

Jag rider min 4-åring ca 4 dagar i veckan. Är väldigt försiktig med honom för att han är stor och inte riden så länge, och så har jag inte tid med så mycket mer ridning för tillfället. Hur mycket rider ni som har 4-åringar? Det känns som att min vill jobba mer, men som sagt så vill jag vara lite försiktig med honom.

Min nyblivna fyraåring har precis börjat sättas igång efter tre månaders vintervila. Planen är 2-3 ggr/vecka.

min rids 3-4 gånger i veckan 30-40minuter per gång med mycket skrittpauser. Hon reds in i höstas och är nog bara riden ett 40-tal gånger så hon är väldigt ny på det här.

Lätta små mål med varje pass:gå rakt fram, göra en relativt rund volt med bibehållen bjudning osv. Lätt och roligt. Rider bara ute, antingen på gärde eller i skog. Ska börja rida på ridbana mer regelbundet nu.

Min reds också in i höstas och nu rider vi också mest utomhus. Tack för input, den är värdefull för mig!

Min håller precis på att ridas in, skrittade för första gången själva idag, magisk känsla! Tar det långsamt med tanke på hans storlek, 186 cm och verkar åter igen hamna i en växtperiod...:cautious:
Men som du säger så brukar man väl säga att 4 år = 4 dagars ridning/vecka.
Jag leker mycket med min, går mycket i skogen, klättrar, tömkör osv :) tror dock inte mina 55 kg gör så mycket rent "förslitningsmässigt" jämfört med hans 850 kg så jag är kanske lite för harig med honom. men samtidigt har jag inte bråttom :)

Kl
Min är inriden i höstas/vintras så han ligger nog mer i utbildning som en 3åring. Vilat 2månader efter det och nu igångsatt igen. Rider ca 2-3ggr i veckan och promenerar i backar och tömkörning däremellan. Han är ganska tunn och sen så det känns som ett bra upplägg för min lilla.
Är liten själv, 54kg, så säger som Van Remo, hästen skulle nog inte gå av på mitten av mer ridning:p

Jag rider min allt mellan en och fyra dagar i veckan, beroende lite på omständigheterna runt omkring. Hon reds in förra våren, och är väldigt tidig/mogen i allting, både mentalt och kroppsligt. Vår svaghet är utritterna eftersom hon blir lite osäker när hon är ensam, och ingen annan rider i mitt stall, så jag går mycket promenader med henne vid handen fortfarande, för att öva det.

Min är en sån där häst som verkligen behöver göra någonting i princip varje dag, hon blir helt galen mentalt annars. Sen om det är en stillsam promenad vid handen i 20 minuter, så räcker det än så länge, men hon behöver mycket aktivering. Och då går hon ändå med tre andra hästar i stor hage där åtminstone två av de hästarna är väldigt pigga på att hoppa och busa, och hon går ute 06-20 ungefär, så hon har mycket utevistelse.

Men en normal vecka försöker jag ha som riktlinje att rida fyra dagar, varierat bana-skogen och oftast någon mer promenad utöver det.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: cewe
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
21
· Visningar
1 210
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 939
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix