hur mycket pengar

E

EmMmY

lägger ni ner på er ridning per år/månad?å bor ni på landet lr stan?
å hur ofta rider ni för de pengarna? ridskolelektion? privatlektion? ensam? har lite svårt att förklara men som ex; ridskola 1dag/vecka ca 8000/året sthlm +ridläger 3000
medryttare betalar x/månad för 3ggr veckan +instruktörskostnad
osv osv

själv känns det som om ja tar slut på familjens pengar me min ridning :angel:

just nu rider ja så oftas ja hinner på min sköthäst
sen är det ridlektioner. så ja lägger ner nästan 500kr på träning/månad, betalar bara för ridlektionerna

Så är det, ridning är ju ett riktigt dyrt intresse... Jag jobbar i travstall, har förmånen att ha mina hästar uppstallade gratis i stallet men ska räkna i alla fall...

Travare (2 st för tillfället, kan ju variera).
Lilla: Skoning 3000 år (och det är ju billigt)
Avmaskning 500 år
Försäkring 500 år
xtra foder 1000 år
övrigt 1000 år
summa 6000 (och jag som tyckt hon är riktigt billig)...

Stor travare har jag helt gratis, men jag har nog ändå lagt ner c:a 30.000 det här året med resor, utrustning, försäkring, veterinär o.s.v.

Då är vi uppe i 36.000 kr, och då har jag i det ingen uppstallningsavgift, eller träningsavgift... Drygt 7.000 av dessa har jag fått tillbaka som den ena travaren sprungit in (då är tränararvode och kuskarvode borträknat)

Den tredje hästen, fullblod, lägger jag ungefär en tusenlapp i månaden på = 12.000 kr 7 år, så ungefär förra året lade jag ut runt 40 000 kr... Men det ger ju så otroligt mycket tillbaka, så jag är himla glad att jag har hästarna...

Jag är medryttare.
Jag rider:
- 1 ridskolelektion/vecka
- 1 hoppkurs/varannan vecka
- 2 dagar "fri" ridning/vecka
Dessutom har jag möjlighet till fler "fria" dagar om jag hinner.
Jag köper lite grejor till hästen ibland.

Totalt lägger jag ner ca. 1000:-/månad på ridningen.

Jag rider lektion 1 gång/vecka (+ 1 hopplektion varannan vecka som jag jobbar av) och betalar ca 6000:-/år (max 10 i gruppen 60 min).
Jobbar i stallet när det behövs och det brukar bli ca 4000:-/år och det går till ridningen.
Sen tillkommer extra kurser, hyrning, tävlingar, ridkläder mm

Ridlektion 1 gång/vecka vårtermin: 3565
Ridlektion 1 gång/vecka vårtermin: 2790 ca.

(155 kr/lektion)

Så 6355 kr på ett år, utslaget på 12 = ca. 530 kr/månad i genomsnitt.

Bor i östra Lund, och rider på stadens största ridskola.

Stallhyra 2600 kr/mån
Extra foder ca 200 kr/mån? (frukt, morötter, musli, plockhalm).
Skoning 450 kr/mån (750-800 kr var 7:e vecka)
Försäkring ca 300 kr/mån
så det blir väl ca 3550 kr/mån, plus saker man behöver osv..
Har hästen (egen) i Gnesta (ca 7 mil söder om sthlm), uppstallad vid ridhus.

Bor i Göteborg, har 2 mil till stallet.
Lägger runt 3 500-4 000 kr i månaden på hästen.
Rider 6 dagar i veckan.
1 435 :- stallhyra inkl hö & spån
500 :- extra kraftfoder
400 :- försäkring
800 :- träning
500 :- övrigt (skoning, avmaskning, tandraspning mm)
/månad
+ säkert 500 :- extra i månaden för utrustning (förbrukningsgrejjer)

hmmm 49 620 kr om året....och då är inte bensin från och till stallet inräknat....*gulp* :crazy:

Jag lägger (kommer lägga) ca200kr/veckan för en "lektion" med tömkörning & inkörnign av hästen..ev blir det 2gånger/veckan ...beror på hur det går

Ca 3 000kr/mån, varav ca 300-400kr på träningar, har egen häst...

ca 4500 kr per månad, mer under tävlingssäsongen. :o Rider varje dag, 11-12 pass/v dvs 1-2 ggr/dag. Betalar för två av familjens hästar.

2 hästar bor i Uppsala

Stallhyra: 4390,-
Försäkring: 300,- (en endast vet vårds förs den andra lågt försäkrad)
Skoning: 500,- (har rabatt då hovslagaren lånar min häst ibland)
Extra foder: 400,-
Träningar: 500,-
Annat: 2-300,- (utrustning, vacc, avmaskn mm)
Transporten: 100,-
Tävlingar: 500,-

Summa: 7000,- (så undrar man varför man jämt är pank??) :confused:

Har ej räknat med veterinära besök som beror på skador/sjukdomar. Är ju så ojämt fördelat. Ibland är dom friska ett helt år, andra år är det något jämt och ständigt.

Nu är det inte jag som betalar, utan min mamma.

Hur mycket pengar...

F: lägger ni ner på er ridning per månad?
S: 800kr

f: å bor ni på landet lr stan?
S: Bor i förort, rider på landet.

F: å hur ofta rider ni för de pengarna?
S: en gång i veckan

F: ridskolelektion?
S: Nja, snarare mindre-ridverksamhet-lektion.

F:privatlektion?
S: Nej, vi är alltifrån 2-6 pers i ridgruppen, brukar variera.

Varje år kostar ridlektionerna: ca 9600
Brukar bli lite ridläger också: ca 3000-4000kr per år.

Om vi pratar enbart ridning lägger jag ner 800 kr/månad för hoppträning 1 gång/vecka för B-tränare. Sedan rider jag 2 lektioner/månad för B-tränare i dressyr = 150 kr/gång + ridhusavgiften på 80 kr/gång. Vid hoppträning har vi månadskort i ridhuset (ibland betalar vi per gång också och då kostar det 50 kr). Det kostar 275 kr/månad.
Sammanlagt blir det 1535 kr/månad i träningar. Sedan, när tävlingssäsongen drar igång blir det mer, som mest tävling varannan helg, dvs. ytterligare drygt 500 kr/månad. :crazy:

Detta är bara träningarna. Ska vi räkna in hur mycket själva hästen kostar är vi uppe i många kronor. Har dock eget stall så kostnaden för stallplats har jag inte.

Jag lägger ner ungefär 3500kr per år inkl extra kostnader som ex tävling mm. Jag är privat ryttare och rider bara 1 gång i veckan :(
Jag bor i en förort men stallet ligger en mil från mig så utom en tid på sommaren cyklar jag dit men annars blir det bil och det har jag inte räknat med så det är mer ändå. På lov rider jag mer. Ibland lektioner.
Hästsport är inget ekonomiskt, man kan inte tjäna på det, men man får så mkt tillbaka från hästen så det är värt vartenda räknade öre vare sig om det är en stor eller liten summa. Tyvärr verkar många ha svårt att fatta att det kan vara ens intresse när man inte kan tjäna pengar på det.

Säkert 40'000:-/år om man räknar in stallhyra, skor, skoning, vaccinationer, utrustning, ridlektioner... Så det blir väl runt 3'400:-/månad... :eek:
Kostar mer på vintern då stallhyran stiger från 500:- till 1800:- (full service) och då det behövs mer utrustning då än på sommaren.. :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Känner att jag behöver skriva av mig lite och få lite nya ideer och perspektiv. I november förra året sa jag upp min medryttarhäst...
2
Svar
37
· Visningar
4 228
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur