Hur mycket på bana?

pitbull_lisen

Trådstartare
Är bara nyfiken på hur ni andra tränar och vad ni tycker funkar bra.... HUr mycket är ni på bana/träningsplats kontra utomhus på vägar och i skogen?? berätta gärna vad ni har för mål om det är tävling eller bara avslappning... gör ni övningar ute och isf. vad.. Nyfiken att höra vad ni tycker är "ok" hur mycket kan man sitta och rida sin häst på en ridbana/ridhus (även med mycket varierande övningar)

Sv: Hur mycket på bana?

Själv så rider jag väldigt mycket på ridbanan. Mitt mål med ridningen är att få en bra häst som lyssnar bra på mig och inte stressar så mycket och självklart så vill få en bra tävlingshäst, har redan varit ute mycket i sommar och tävlat, men vill få en bättre häst. Det jag gör när jag rider ut är samma övningar som jag skulle kunna göra på banan, alltså böja, flytta fram och bakdel, tempoväxlingar, stopper, öppna och sluta mm.
Hur mycket man kan rida en häst på banan beror helt och hållet på hästen, klarar hästen av att gå väldigt ofta på banan och (ser ut) att ha kul så självklart kan man rida mycket på banan också, men är det en häst som fort blir uttråkad så tycker jag att man ska variera mycket med uteritter där man även då tränar olika övningar. Hästen som jag har nu kan jag rida mycket på banan, men som tycker om att få komma ut mycket också, så det beror på vad jag själv känner för vad jag gör med hästen för dagen. Förra hästen jag hade tycker inte alls om att gå på banan mycket, max 2 dagar i rad, men som ändå var helt kanon på tävlingsbanan! :love:
jag tycker inte att det är okej att rida en häst på en ridbana flera gånger på raden om de ser väldigt uttråkade ut och protesterar mycket i övn. Vissa hästar tycker säkert bättre om att gå på bana än att rida ut så då kan man ju lätt rida dem mycket på bana också!

Inte mycket på ridbana...max 1-4 ggr/månaden. Tränar allt i skog och mark och kräver lika mycket form och samling där som på banträning. Jag får en häst som är van utelivet och som har bibehållen "go". :cool:

Inte mycket på ridbana...max 1-4 ggr/månaden. Tränar allt i skog och mark och kräver lika mycket form och samling där som på banträning. Jag får en häst som är van utelivet och som har bibehållen "go". :cool:

:bow: En till som gör likadant...
Mina hästar kräver vanlig många mil i benen för att funka bra så vi tråka ihjäl os på en ridbana.
Nu ställer jag vanligen av under värsta vintermånaderna men de gånger jag inte gjort/gör det så blir det pga underlaget tyvärr lite mera tid i ridhuset, ca 2-3 dgr/vecka.

mvh Eva

Just nu ingenting:crazy: Men det är för att jag måste ha minst 3 timmar på mig om jag vill vara på banan 1 timme, tar så lång tid att gå dit och hem...
Men nu är vi på G att köpa transport så nu ska vi förhoppningsvis införskaffa en sån så vi kan skjutsa upp hästarna dit och träna istället. Och framförallt 1 åringen så man inte ska behöva gå 45 minuter dit och 45 minuter hem:crazy:

Nästan aldrig på bana... Rider ute i naturen eller i bland på vallen här hemma. Dock tränar jag på samma saker i naturen som på banan...

Det jag vill att min häst skall kunna, skall den kunna oavsett var jag befinner mig när jag rider.

Tack för era svar... intressant att höra hur ni andra gör. Jag rider kanske 70% på bana själv. tycker det kan vara svårt att få till någon vettig träning ute.. man kan ju flytta dom i sidled och så, stoppa, kontraställa men känner att det inte finns det stödet,underlaget och utrymmet alltid som behövs för att få det 100% rätt så min taktik har hittills varit att träna på bana/åker, och slappna av ute, dock måste han ju fortfarande lyda mig och vara på alerten även ute. Anledningen är väl att det ibland (vid protester från hästen) kan vara svårt att driva igenom sin vilja, eftersom man har en massa intressekonflikter ute... och jag vill ju inte riskera att förlora :smirk: och att ute har de ett drag hemmåt (iaf. min, det kan man ju iof. sig utnyttja till bra rollbacks :D ) och kanske är lite tittigare och svårare att hålla i form. Min plan är väl att lägga in fler och fler övningar ute allt eftersom han blir duktigare, men nu vill jag mest bara att han ska kunna slappna av och känna sig trygg även när vi rider ut. har ni synpunkter så kom gärna med dem! Mvh Lisa

Min häst gillar inte att jobba på banan, speciellt inte på grus.
Så vi är inte inne i paddocken mer än 1x i veckan...
Däremot gillar hon ridhuset, där underlaget är blandat m flis, så det försöker vi komma till minst varannan v...
+ att vi tränar för tränare 1x/mån i ridhus...
Annars är det skogen som gäller...alltså i skogen, runt träd uppför backar etc...där vi kommer åt:crazy:
Försöker variera så mkt som möjligt...
Rider/tränar 3dgr i streck olika, sen har hon vila 1...osv
1dag/v kör jag med Rockard...vilket hon gillar skarpt...
Och minst 1dag i v tar vi en långtur 1,5-2tim...ibland bara skritt, men för det mesta blandad ridning m tempoväxlingar...även m trav på asfalt en snutt i slutet...
Kan hålla med att träningen i skogen kräver betydligt mer koncentration från hennes sida, att bara kliva på utan o lyssna på mig händer....ibland går det bättre, men hon får lära sig det med...
Är inte så gammal än, 4,5år...

Rider ca 70-80% i skogen och resten på banan. I och med att jag tävlar en hel del på sommaren vill jag inte att hästarna ska bli trötta på att gå på banan. Försöker därför träna även i skogen vilket funkar bra och hästarna tycker att det är helt ok att gå på banan när det väl gäller! På våren blir det lite mer träning på banan innan säsongen och allt. :bump:

De senast 2 månaderna har jag bara ridit i paddocken,
innan ni skriker så har jag en medryttare som rider ut 2ggr i veckan.
Tränar för en tävling o hästen gillar att träna, det syns på henne att hon tycker det är kul.
Tränar jag ute på en äng så är det mest galoppträning, tycker att
traven blir lite för ivrig o vill inte bråka med henne.
Travarbete på grusvägar funkar dock mycket bättre.

Jag rider ca 60-70 % på ridbana. När jag rider ut så är det lite olika. Ibland skrittar jag bara fram ute och då vill jag bara att han ska gå på framåt och inte så mycket mer. Rider jag ut längre så försöker jag lägga in arbete i ridning i form av tempoväxlingar, öppna, sluta, skänkelvikning om det går mm. Jag tycker dock att det är svårt att träna ute. Det är så mycket annat att ta hänsyn till. Vägen är för dålig för något annat än skritt, det är grenar i huvudet, rötter på backen, för brant, för smalt, för gropigt mm. Det är orsaken till att jag rider mest på ridbana. Hästen älskar att rida ut men har lite svårt att koncentrera sig på att jobba då. Han vill mest busa eller titta på allt roligt runt om kring så vill jag verkligen träna så blir det ridbanan.

Jag rider ca 2 ggr/vecka på bana. Förut red jag bara en gång i veckan på bana...och om jag jämför så utvecklas vi dubbelt så fort nu med 2 gånger.
Håller dock med om att det är bra med variation! Tycker att det är lite svårt att träna allt ute, koncentrationen är lite sämre och inte har då jag några underlag ute i naturen att träna stoppar el spinnar på.
Men som redan många har sagt så måste man anpassa sig till individen och till vilka mål man har.

Sunt förnuft kommer man långt på!!!;)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar