Hur mycket orkar min 5-åring?

S

sarah92

Hej jag har en 5-årig storhäst, jag är lite osäker på hur högt jag vågar hoppa honom samt vad jag vågar göra inom dressyren.. kan jag börja med skänekelvikningar och framdelsvändningar än?

Sv: Hur mycket orkar min 5-åring?

Jag har en islandshäst som är 4½ (-03) och han skrittar travar och galopperar i form samt gör skänkelvikning i skritt för båda skänklarna och framdelsvändning för båda skänklarna.

Det beror ju mycket på hur mkt hästen är riden innan och hur mycket den kan. Men du kan nog börja flytta lite för skänklen. Du behöver ju inte göra skänkelvikning längs en hel långsida eller diagonal.. utan typ bara flytta in ett par steg från spåret.. ;)

Sidförande hjälper ingår i grundhjälperna, så det borde hästen lära sig så snart fram, stopp, sväng framdel och galopp funkar.

beror ju på hur mkt den är riden innan, och hur mkt msukler den har mm. Vad för krav du har på den i skänkelvikningen, ska den bara flytta undan för skänkeln lr ska den göra en "perfekt" skänkelvikning och gå i form hela tiden... Generellt så skulle jag säga att du kunde börja att göra tex. skänkelvikningar och lite nadra rörelser som hästen kan. när hästen är 5 år brukar de ju ofta ha varit ridna iaf ett år...

Kapar tråden lite*ursäkta mig:)

Tkr ni min 4-åriong är för mkt utbildad:D

Han kan gå i form i alla gångarterna reds inte in föns sent i höst.Kan skänkelvikning,Kan framdelsvändning kan till och med öppna och sluta.Redan lyckats att göra han trafiksäker.Jättesnäll att rida ut på kan dock sticka ibland om han han får ryck på ngt men oftast på åkern inte på uteritter.Kan hoppa med rätt så bra teknik^^Verkar han för mkt utbildad.Jag ahr nyss låtit hans tå i 2 veckor och efter det kändes han ännu mer mogen ellr vad jag nu ska säga för när han stått på vila då har vi lärt han att stegra på kommando,göra bergsget och så lite ledarskpasövingar så klart:P

Kan tillägga att det är bara korta pass nästan.Han brukar inte tröttna heller tillläger att han är inriden barbacka:DRids hea tiden barbacka har både lite hals,ben,ryggmuskler:D
Vad tkr ni?är han för mkt utbildad?Min åsikt är att han skulle bli riktigt duktig i senare år i både hoppning och dressyr:D

personligen tror jag att en för stor utbildning vid tidig ålder bara skadar och sliter på hästen.. så ja, jag tycker nog att din häst kan lite väl mkt. men det är ju bättre att han kan ridas ordentligt i dressyren än att han tex. har hoppat jättehögt.. min häst är hoppad 160 som fyraåring och det sliter ju jätte mkt! (detta var innan jag köpte honom).

jag anser att du kan börja med dresyr ordentligt med sidorörelser m.m jag köpte en travare i höstas som bara har gått på trav och han rider jag i form och dressyr arbeten "på riktigt" (dock inte i gaqlopp då han inte har de musklerna än och orkar inte galoppera er en ute på rakt spår några meter) inte bara travar runt på halvlånga tyglar, jag tar det därimot lugnare med hoppningen men hoppar små hinder i skogen och några hinder i ridhus 1 gång i månaden.

jag tycker att det är bra. är hästen mogen för arbete är det bara att sätta igång:D

Okejokej tack alla för svar:):):DDet var härligt att höra:D:D

personligen tror jag att en för stor utbildning vid tidig ålder bara skadar och sliter på hästen.. så ja, jag tycker nog att din häst kan lite väl mkt. men det är ju bättre att han kan ridas ordentligt i dressyren än att han tex. har hoppat jättehögt.. min häst är hoppad 160 som fyraåring och det sliter ju jätte mkt! (detta var innan jag köpte honom).

Är den hoppad 160 under ryttare?!!

Du kan göra allt med en femåring, om den är väl förberedd, så sidvärtsröreler tycker jag är ok. Men skit i framdelsvändning, det är en skrotövning. Öva på små volt-tillbaka istället, som ska bli bakdelsvändningar. Då är sidvärtsrörelsen lösgjörande och bakdelsvändningen samlande. Mycket bra jobb.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 695
Senast: Nikan
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Transport med fronturlastning
  • Dressyrsnack 17