Hur mycket orkar en arab?

S

smultroonbarn

satt och kollade på araber som skulle säljas..skulle själv vilja ha en sådan :love: men så kom jag att tänka på en sak. Hur mykcet vikt okrar en arab som är omkring 150-155b hög, och ganska kraftig i typen?
tacksam för svar :bow:

Sv: Hur mycket orkar en arab?

Jag släpper inte upp någon som väger över 60kg på min stora maffiga arab på 155 i manke...men det är jag det.

de är olika från häst till häst.
helt klart.
du kan ju ringa på annonsen och fråga.
dom känner ju sinhäst bäst.
vissa hästar är ju mer eller mindre viktbärande.
och araber anses ju vara viktbärnade för sin storlek.

men som vilken ras som helst har vissa känsligare ryggar
finns ju nordsvenska som inte kan bära mer än 50 kg..

så ring och hör dig för.

Ett av mina ston (ca 150 cm och rejäl i typen) bär utan problem min man + westernsadel (= ca 110 kg sammanlagt). Araben rids och tävlas av män runt om i hela världen och om viktgränsen låg på 60 kg skulle det inte bli många manliga ryttare att välja på... ;) Däremot finns det naturligtvis exemplar som är mindre viktbärande än min Jubilanta.

Carina på Silver Arabians

Jag vet en människa som väger säkert uppåt 100 kg, som rider distans i högre klasser (10-16 mil) på en arab i den storleksklassen.
Men hästen klarar det ju, så då är det ju OK.

Och som sagt ovan - stora gubbar kan ju rida på dem, så mer än 60 kg kan man definitivt väga!

carinaso skrev:
Ett av mina ston (ca 150 cm och rejäl i typen) bär utan problem min man + westernsadel (= ca 110 kg sammanlagt). Araben rids och tävlas av män runt om i hela världen och om viktgränsen låg på 60 kg skulle det inte bli många manliga ryttare att välja på... ;) Däremot finns det naturligtvis exemplar som är mindre viktbärande än min Jubilanta.

Håller med Dig!!!
Upplever alla mina araber som mycket viktbärande...Tyvärr :crazy: är jag lite för rund (men kort) och jag har inte under mina 31 år med araber haft varken rygg eller extremitetsproblem med hänseende till att de inte skulle orka bära ryttare på ryggen som väger mer än 60 kg (t.ex.).
Men visst, alla är individer, så det finns säkerligen mindre viktbärande araber också....
Ser man rent historiskt så bar arabhästen, som förr var mycket mindre än dagens araber, då kring 140-145 cm - nu kring 150-155 cm i medel, så bar arabhästen MYCKET vikt (ryttare med utrustning) genom otillgängligt ökenområden (öken är inte bara = sand, utan stenigt och klippigt också!) på väldigt långa distanser. Och det sägs att detta bl.a. härdat rasen - i deras skelett generellt - rygg, extremiteter o.s.v. och att det rent generellt är en mycket viktbärande ras.
MEN, som sagt var, ingen regel utan undantag. Man får se till individen - alltid!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Orkar vuxna karlar upp till 90 kg. Men det beror ju givetvis på typen också. Själv rider jag araber på 150 och väger hrmff 64 kg själv. Antar att jag borde vara för tung, engligt vissa.
Hälsning Maja

En häst som är frisk och stark och med normal exteriör upplever inte en tung ryttare som något problem. Problem för hästen uppstår när ryttaren inte kan hålla kolla på sina kilon - så en ryttare på 50 kg kan ställa till betydligt mer problem för hästen än en ryttare på 100 kg som rider i balans och inte kastas runt i sadeln ;)

De flesta araber är mer viktbärande än de större halvbloden, eftersom de oftast har kortare och starkare rygg. :)

Min arab är 1.59 och väldigt kraftig. Han orkar ca 100 kg.

Senast ändrad:

Berr mkt på typ etc om man frågar mig. Min valack och unghästens mamma är lika hög (maxad D), men som natt och dag i typ. Stoet är en stadig bit med ett ben i varje hörn, medan araben är mer finlemmad (om än inte det mest graciösa du kan hitta inom araber). Stoet (som inte är mitt och inte här längre dock) skulle jag utan vidare kunna hivat upp 90 kg rutinerad ryttare på, men jag skulle inte göra det på valacken. Däremot skulle jag utan problem skyffla upp 60 kg rutinerad ryttare på valacken.

Så, jag skulle vilja säga atts varet på frågan är: JA, det finns en arab därute som passar DIG och DIN vikt!! =)

Tack för alla svar! :bow:
själv väger jag då mer än 60kg :crazy: men det har vart folk som låtit mig rida d-ponny araber, lite kraftiga, men de har väl trott att jag har vägt runt 60kg,eftersom mina kilo inte sitter på ett ställe ;) men håller på att träna bort det överflödiga på ett gym...
hoppas att jag hittar min dröm arab nån gång :love:

carinaso skrev:

Samma här.
Jag har ett maffigt sto modell grövre som min man tränar. Det blir ca 110 kg med full westernutrustning på.

jag skulle nog inte heller sätt aupp mer om jag haft en arab, tycker de ser så ömtåliga ut:) men de e så fina:)

Det handlar om träning! Slänger knappast upp en ryttare alls om hästen inte är tränad för det. Visst, vissa ser ömtåliga ut men skenet bedrar oftast. :cool:

Jo, visst finns det smäckra exemplar som ser ömtåliga ut. Men som Piraja skriver, skenet bedrar i de flesta fall. Även mitt smäckra D-ponnysto som jag ägde tidigare bar min man, men där krävdes det successiv träning innan hon orkade längre pass. Det gäller bara att "se" hästen... ;)

PS Rejäla Jubilanta som inte ens ser ömtålig ut:

Jubilanta102.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 905
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 455
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar