Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Men skulle du inte känna dig lurad om du fick så FELAKTIGA råd från BVC som en del fått? Det är ju ytterst personbundet om man får bra råd eller inte. Vissa råder ju precis tvärtemot de riktlinjer som finns.

Jag skulle som sagt dubbelkolla allt och inte lita blint på en person.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Hur mycket av amningsråden som ursprungligen kommer från WHO är verkligen anpasade till Sverige? Är det inte så att WHO's råd från början riktar sig mot U-länder som har dåligt vatten?

Och jag ser allt från BVC som råd, inte direktiv.

Senast idag hörde jag dessutom en allergiforskare som hävdade att amning inte allas skyddar mot allergier.

Men trots det jag skriver så har vi ändå i stort sett följt BVC's amningsråd. Jag börjar dock tvivla så smått på hur vetenskapliga de egentligen är.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

WHO:s råd är ju granskade och godkända av vetenskapliga råd i Sverige och de riktlinjer som BVC ska följa. Det är förstås ÄNNU viktigare för bebisar i U-länder med högt infektionstryck att amma så länge som möjligt, men bröstmjölk om den är tillgänglig är den bästa maten även för I-landsbarn.

Om ni får bra råd eller inte kan jag inte svara på, eftersom råden allt som oftast är ett uttryck för en persons personliga inställning i frågan.

När det gäller just amning tycker jag amningshjälpen är en organisation som ger bra råd, iaf på sin hemsida.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Det som var lite intressant var att på Babyboom igår var det en allergiforskare som hävdade att det fanns inga vetenskapliga belägg för att ammning skyddade mot allergier, och definitift inte långtidsammning. Hon var inte emot ammning på något vis men hon ansåg att man "lurade" svenka mammor med agrument som det inte fanns någon verklighetsförankring i.
Men som vanligt var det ju bara ett jättekort inslag och man fick inga länkar som man kunde kolla själv.

Och en del av det som sägs i WHO är ju att ersättning blandad med dåligt vatten är sämre än bröstmjölk och det förstår väl varenda än? Men det finns inga belägg för att barnen om de får ren och frisk mat skulle fara illa av att få börja äta runt fyra månader. Och då pratar jag om små smakportioner...
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Inte fara illa, men att de barn som helammas sex månader får i stora studier ett något bättre immunförsvar. Och det finns ingen nackdel med att vänta med annan mat, näringsmässigt behövs det inte förrän efter ca 8 månader.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: Modest
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 260
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp