Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

fast dom går ju runt det, dom "informerar" tidigt, och nämner inte att det rekommenderas helamning till 6 mån och om någon frågar (som jag gjorde) så säger dom att man får välja själv... har inget förtroende alls för min BVCtant så jag har bytt idag :banana:
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Problemet är ju att BVC-sköterskorna pressar till att börja tidigare. Barnen SKA minsann äta, annars är nåt fel. Till andra barnet hade jag ju lärt mig... men med förstabarnet så är man ju helt nybörjare. Och visst, det finns säkert massor som inte fått matproblem, men hur många kan ha fått det för att föräldrarna stressas innan man är redo?
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Pauling skrev:
Många BVC sköterskor tycker fortfarande att det är ok att börja vid 4 månader även om de kanske i förbifarten nämner att rekommendationerna har ändrats.

De ska inte "tycka", de ska göra sitt jobb. Och följa vetenskap och beprövad erfarenhet som alla andra i vården.

Tänk om jag som läkare skulle börja "tycka" att vi skulle behandla tex cancer på ett gammaldags sätt när man enats om riktlinjer som visats ge bättre resultat?

*morrar*
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Kan bara hålla med dig. Dessutom är det visst också förlegat att man inte ska börja ge kött/fisk/ägg förrän långt senare efter att man börjat med grönsaker o frukt! Tyvärr är det väl rätt många "gamla tanter" som jobbar på BVC? Som liksom vidhåller vid det gamla och fnyser åt det nya? suck

En liten parentes! Läste för några veckor sen i min egen Barnets första år som mamma sparat. När jag var 6 *veckor* gammal började mamma ge mig saft!!! Det gjorde man visst då. Herregud!!! Sen började man visst med fruktpuréer istf grönsaker och så hade mamma skrivit nåt om att jag kivades om jag inte fick efterrätten först nån månad senare.....jaha så konstigt då? Man bara häpnar!
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Silverkedjan skrev:
De ska inte "tycka", de ska göra sitt jobb. Och följa vetenskap och beprövad erfarenhet som alla andra i vården.

Tänk om jag som läkare skulle börja "tycka" att vi skulle behandla tex cancer på ett gammaldags sätt när man enats om riktlinjer som visats ge bättre resultat?

*morrar*

Jag håller med dig att det är fel av dem att "tycka" eller ge felaktiga råd. Frågan är bara vad man ska göra åt saken, kan man anmäla det?
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Det är nog svårt att göra nåt dvs anmäla. Brukar ju inte hända nåt när man anmäler vården. Det man kan göra är att stå på sig! Och göra som man själv tycker är bäst/enligt de nya rönen. De kan ju knappast ifrågasätta en som mamma om man följer nya råden, då ser de ju rätt dumma ut själv. Bara att trycka nån artikel i ansiktet på dem om de kommer med dumma kommentarer hehe.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Jag vet inte om jag är onormal, men jag har aldrig frågat något om "vanliga" saker som amning och mat på BVC, och varit där minsta möjliga. Däremot om man behöver hjälp till något särskilt tex remiss till ögonmott eller logoped är de ju en jättebra inkörsport.

Men det där vardagliga hur man matar och sköter sin bebis tycker jag inte man behöver fråga dem om.

Jag söker FAKTA och amningshjälp från amningsproffs, matråd från livsmedelsverket etc etc.

Man har ju ett EGET ansvar som förälder att utbilda sig så man kan ta hand om sitt barn.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Nu måste jag fråga om någon har sett någon forskningsrapport på det här och isådan fall, går den att få tag på? För enligt min BVC tant som faktiskt är vettig så sa hon att rekomendationen är att helamma till sex månader men att börja ge lite smakportioner när barnet själv signalerade att de var intresserade. Och som hon själv sa, en msk potatis mättar ingen unge men däremot så kan det göra dem intresserade av att börja äta riktig mat... Dessutom så talade hon om att de tittade på om inte antalet barn som föräldrarna upplevde att de hade problem mat att få att äta hade ökat nu sista åren... Just för att man missar när barnet själv är intresserat.

Och att man i andra länder skulle vänta längre med mat tror jag inte så mycket på, det skulle i sådan fall gälla U-länder där man inte har så stor tillgång på annan mat. Annars ligger väl svergie högst på listan av länder som helammar längst och delammar längst...
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Det skulle ju vara bäst om de inte nämnde nån ålder ALLS, utan tryckte mer på att man ska läsa av barnet, och det gäller ju ALLT, inte bara mat.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Livsmedelsverket har tillsammans med Expertgruppen i Pediatrisk Nutrition och i samråd med Socialstyrelsen och Socialdepartementet tagit följande ställningstagande:
"Den första tiden är bröstmjölken barnets bästa näring. De flesta barn klarar sig utmärkt på enbart bröstmjölk de första sex månaderna av sitt liv. Från ungefär sex månader bör amningen av näringsmässiga skäl kompletteras med annan föda, men det är fördelaktigt om bröstmjölken utgör en del av kosten under hela första levnadsåret eller längre."

http://www.who.int/child-adolescent-health/New_Publications/NUTRITION/WHO_CAH_01_24.pdf
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Pauling skrev:
För 3 år sedan var rekommendationen att börja med smakportioner vid 4 månader, långt i från alla barn fick matproblem. Jag tror inte den avgörande faktorn för framtida matproblem är när man börjar, utan det beror nog mer på individen och att man som förälder är lyhörd och inte tvingar/trugar barnet att äta mat. Som förstagångsförälder är det helt klart lättare att man blir stressad av BVC istället för att ta det i sin egen/barnets takt.

Många BVC sköterskor tycker fortfarande att det är ok att börja vid 4 månader även om de kanske i förbifarten nämner att rekommendationerna har ändrats.


När min dotter, 4 1/2 år, var liten var direktiven att börja med smakportioner vid ca 4 mån ålder. Jag tyckte att det var lite tidigt, och fick då svaret av BVC att man MÅSTE börja med smakportioner innan 5 mån ålder, annars blir barnen så kräsna och dåliga på att äta. När jag fick min son förra året var det nya direktiv, o jag väntade glatt i 6 mån innan han fick provsmaka, (amning är ju så himla enkelt jämfört med att behöva passa mattider o värma mat) Gissa om jag njöt av att få ge BVC-sköterskan en känga genom att "oskyldigt" fråga om alla svenska barn fr.o.m årskull ´04 nu skulle bli kräsna o äta dåligt resten av sina liv.:devil:
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Silverkedjan skrev:
Livsmedelsverket har tillsammans med Expertgruppen i Pediatrisk Nutrition och i samråd med Socialstyrelsen och Socialdepartementet tagit följande ställningstagande:
"Den första tiden är bröstmjölken barnets bästa näring. De flesta barn klarar sig utmärkt på enbart bröstmjölk de första sex månaderna av sitt liv. Från ungefär sex månader bör amningen av näringsmässiga skäl kompletteras med annan föda, men det är fördelaktigt om bröstmjölken utgör en del av kosten under hela första levnadsåret eller längre."

http://www.who.int/child-adolescent-health/New_Publications/NUTRITION/WHO_CAH_01_24.pdf
Ibland Tim tycker jag att du blir lite väl enkelspårig och dömande. Kom ihåg att alla inte är lika kunniga som du och många är väldigt känsliga när det gäller deras moderskap. Du har alldeles säkert rätt i det du skriver, men är det verkligen värt att några stackars osäkra mödrar osm följt sina BVCsköterskors råd om smakportioner från 4 månaders ålder, blir halvt hysteriska över att de "gjort fel"?

Mina barn kommer väl förmodligen inte ens att överleva, eftersom jag inte lyckats amma dem. Eller?
Det finns ju faktiskt vi som inte lyckas med amningen av olika skäl, vissa av oss har "exteriöra" problem, andra har inte bröstmjölk så det räcker. Men vi gör så gott vi kan ändå!
Min BVCsköterska har också rekommenderat smakportioner från 4 månaders ålder, till alla mina 3 barn. Är det för att de ändå inte ammats eller är det av gammal vana?
Jag tror faktiskt att våra barn överlever, den rekommendationen har väl hängt med sen urminnes tider, så SÅ fel kan den inte vara. Vi har ju inte direkt vanvårdat våra barn!

För övrigt är jag helt övertygad om att min son inte hade varit nöjd med enbart amning vid 6 månaders ålder heller, för redan DÅ åt han stora mängder av annan mat. Och det går då rakt ingen nöd på honom, min lilla 10-kilosklump! :love:
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Silverkedjan skrev:
Jag undrar bara varför ingen tycks följa de direktiv som finns om att man ska helamma UTAN annan mat till minst sex månader?

På BVC sa det att man kan börja med smakisar vid 4 mån, men att man gärna ska helamma samtidigt.

Min dotter har stirrat och följt min gaffel med blicken sedan hon var 3 mån. Ser ut som en liten hund som tigger. Världens största blick när man lyfter upp gaffeln och sedan en besviken blick på att gaffeln åkte in i mammas mun istället för hennes.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Sweet Chili skrev:
På BVC sa det att man kan börja med smakisar vid 4 mån, men att man gärna ska helamma samtidigt.

Helamning är ENBART amning. Har man börjat med smakisar så helammar man inte längre.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Mina har alla vid 5 månader varit helammade utan smakisar.
Förste helammades till 8 månader, dom andra tre till drygt 6 månader.

Minste är 8 månader och får sin huvudsakliga näring från bröstmjölk och någon smakportion då och då. Hans viktuppgång har förvisso avstannat lite nu men det beror nog mest på att kurvorna förmodligen följer normen med barn som går vid ca 1 år och min 8 månaders går nu.
Så länge han är nöjd med mest mammamat så får han det.
Sluta amma kommer han få göra när han vill. Mina andra tre är ammade 2½-3 år/barn (fast då som komplement såklart).

Tråkigt nog är det inte ovanligt att BVC sköterskor trycker på om smakportioner och "riktig" mat tidigt. Har hört om många som råkat ut för det. Själv har jag inte märkt av det men det kan bero på min personlighet... :angel:

Jag fortsätter glatt med min amning, mina bärsjalar och tygblöjor sen får resten av världen gärna göra på sitt sätt :banana:
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Kurvorna är dessutom gjorda på ett litet antal barn och oftast flaskmatade...
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

jag vet faktiskt inte varför hon sa så... för jag har oxå bara hört 6 månader både innan och efter hennes uttalande... men hon påstod att bebisen skulle vara lite mer nyfiken så att det skulle vara lättare... men om det ligger något i det vet inte jag... det här är ju ändå mitt första barn... jag har nog tänkt å vänta med att ge henne nåt annat än amning så länge det går... det är ju sååå praktiskt...
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Det är nån gammal teori om att barnen har ett "fönster" öppet runt 4 mån, och missar man det så är det kört att få barnet att äta, typ.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Jag dömer inte mammorna i det här fallet utan de BVC-sköterskor som uppenbarligen inte gör sitt jobb.

OK att alla inte kan amma. Men de som helammar har inte svårare att göra det i sex än fyra månader och behöver knappast få fel råd från sjukvården :mad:
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Jag har fått massor av bra hjälp från BVC om amning och allt annat som gäller ett litet barn. Var skulle jag annars få reda på hur man ska göra?
Visst har jag läst en massa böcker och försökt utbilda mig men det är ju inte samma sak som att kunna få personliga råd och pepping på telefon när man vill och behöver. Min BVCtant ringde tom upp för att kolla hur det hade gått, samma dag som jag hade ringt och bett om råd om amningen.
Det är service det!:bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 541
Senast: Modest
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 259
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp