Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sweet Chili

Ja, det var frågan. :D

Tycker det är så svårt att veta och alla jag pratar med ger sina så mycket. Jag helammar och ger än så länge bara lite gröt eller puré 1 ggr om dagen. Mängden är kanske 2 msk.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Jag helammade ettan till 7½ och tvåan till 6½ månad.

Sedan fick de bebisgröt och banan det första, och så smaka på mer och mer grönsaker-frukt-rotsaker parallellt med fortsatt amning.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Barnen är så olika, en del är inte intresserade av mat och andra gapar från start, gör som du själv vill, huvudsaken är att du och bebisen är nöjda.
Jag började med smakisar vid 4 månader. När vi provat en del olika rotfrukter/grönsaker och gröt så fick han äta så mycket som han ville ha. Vid 5 månader fick han någon puré vid lunch och lite gröt på kvällen, men det var inte förrän han var 6 månader som han åt sig någorlunda mätt på mat.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

mina är ju inte ammade, utan flaskmatade - först med bröstmjölk och sen successiv övergång till ersättning.
ettan åt bara några teskedar åt gången i fler amånader
tvåan åt betydligt mer
trean har ingen botten... :p

mitt råd till dig är att ge så mycket han/hon vill ha
jag har gett ett grötmål, ett fruktmål och ett purémål/dag så snart barnen ätit nog mycket för det!
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Tack för Era svar.

Har även en till fundering. :o Jag värmer ju på purén lite grann tex potatis och majspuré. Men när hon ätit några skedar så hinner ju purén bli kall igen. Då vill hon inte längre ha. Så då har jag värmt den igen, och då äter hon glatt.

"Skämmer "jag bort henne eller....:o :confused:
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Hampe är 5 mån om nån vecka,han äter pué i ungefär samma mängd som din,gröt har vi inte provat än,annars ammas han bara.
Hade tänkt att bara helamma honom så länge det gick men eftersom han alltid varit väldigt nyfiken på mat & vad vi åt så fick han också litegrann på en sked & nu stoppar han i sig så mycket han orkar eller rättare sagt får,funderar på om man skall öka något eller fortsätta som vanligt,men än så länge är han nöjd iaf och tycker allt man kan äta på sked är smaskens...

ang att värma maten,jag har gjorde det i början mest väl för att jag tyckte det verkade osmakligt kallt,nu bryr han sig inte.
Hade han vart kräsen på temperatur hade jag nog fortsatt,kallt potatismos & dyl äter ju inte vi "vuxna" heller gärna...
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Jag undrar bara varför ingen tycks följa de direktiv som finns om att man ska helamma UTAN annan mat till minst sex månader?
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Vid 5 mån hade min inte ens börjat titta på annan mat än bröstmjölk... Helammade drygt 6 mån. Varför har alla så himla bråttom??
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

I mitt fall så var det BVC som tyckte det var OK, att man skulle amma i 6 månader och att man kunde börja med smakportioner vid 4 mån ålder eller när bebisen började visa intresse,hon tyckte att funkade det med smakportionerna så kunde man gärna öka på ännu mer (vilket jag inte gjort)

Även kikat runt lite på nätet där står det också att man skall helamma men att man kan ge smakportioner,därav min "brådska" att ge smakportion...

mvh Zaria
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Min dotter är ännu bara 6 veckor drygt, men vi har fått de direktiven att vid 4 månader börja ge smakmål... men jag har alltid hört att man ska försöka helamma och inte ge något annat innan 6 månader... så jag vet ju varken ut eller in.. tycker oxå att det låter tidigt att börja med sån mat...
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Vänta du! Det senaste är rekommendationer att man HELAMMAR, dvs inte ger någonting annat, i 6 månader och SEN börjar ge annat samtidigt som man fortsätter amma.

Visst, har man en unge som får en att känna sig som världens elakaste missunsamma människa vid matbordet så visst, prova! Men att BVC stressar mammorna att ge en massa och i många fall faktiskt skapar matproblem tycker jag är hemskt!
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Med första hade jag mer bråttom, det var ju så spännande och kul att få bäbisen att äta nåt annat. Med första fick (och har) jag också matproblem....
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Zaria och Fullblod - hur kan ni få direktiv om 4 månader när de OFFICIELLA direktiven enhälligt säger sex månader ?

Är det maktfullkomliga BVC-sköterskor som tror de "kan bättre" :mad: ?
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Frågade min BVC om att ge min 4½månaders smakportioner. Hon sa att det var helt ok med en tesked pure för bebis att smaka på. Hon sa att helammnings rek. finns främst för att många helt slutar amma och ger pure fullt ut när de väl börjat. Sa att så länge man fortsatte amma och det bara var smakportioner så var det inga som helst problem.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Har läst att i Sverige är det "tradition" att börja med smakportioner vid ca 4 mån ålder. Vi är väldigt tidiga jämfört med andra länder! Jag tycker de nya rekommendationerna är bra, hoppas bara de kan sprida sig till BVC också... Tycker också om att det skrivs att man ska helst amma (delvis åtminstone) tills barnet är runt året. Jag ska försöka! Ser inget fel på att delamma till ca 12 mån.
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Gav man inte puré och sånt mycket tidigare förr åt barn?
Typ när jag var bebis (tidigt 80-tal)
Vet att svärmor pratade någon gång om någon saft vid 3 månaders ålder och då verkade hon även börjat med puré.

Verkar iaf på mitt BVC som att BCV-tanten lever lite i det förgånga vad det gäller andra saker så i sådana fall kanske det även gäller ammning.
Förövrigt verkar de på "mitt" bvc inte vara några förespråkare för ammning heller överhuvudtaget,då jag en gång ville ha råd om ammning och de tyckte att jag borde ge ersättning istället...

Mvh zaria
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

tja Emma spottde ut allt som påminde om pure så jag gick direkt på bitar :D men mina barn är inte som andra när det gäller mat har jag förstått
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Silverkedjan skrev:
Zaria och Fullblod - hur kan ni få direktiv om 4 månader när de OFFICIELLA direktiven enhälligt säger sex månader ?

Är det maktfullkomliga BVC-sköterskor som tror de "kan bättre" :mad: ?


japp!!!

hos oss så fick jag anvisningar om babymat när Emma var 3 mån och när jag frågade om det inte var lite väl tidigt när rekommendationen säger att man ska helamma (el. motsvarande) i 6 mån. så fick jag till svar att dom minsann gick ut med informationen nu och sen fick man bestämma själv... underförstått HON tyckte att man skulle börja vid 4 mån med mat och det verkar inte helt ovanligt...

hade tänkt att helamma (och det har jag ju i princip gjort) till 6 mån, men Emma, som är ett sånt där "brandbilsbarn" och alltid satt med vid bordet högg helt enkelt mat själv och stoppade i munnen "åhh ris med stark sås - mumsigt liksom" och eftersom Robin matvägrade väldigt länge och var väldigt smal som liten så kändes det inte fel att låta henne få smaka... men det var hela tiden just tal om "smakisar" max en tsk och inte varje dag utan när hon verkade vilja smaka, mer än så blev det inte innan hon var 6 mån och nu vid 10 mån så äter hon och ammas kanske 50/50 ???
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

*knapplån*

Jag tycker det är tjänstefel som borde anmälas när BVC rekommenderar enligt gamla förlegade "traditioner" istället för efter de vetenskapliga direktiv som finns och som de SKA följa :mad:
 
Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?

Madick skrev:
Med första hade jag mer bråttom, det var ju så spännande och kul att få bäbisen att äta nåt annat. Med första fick (och har) jag också matproblem....

För 3 år sedan var rekommendationen att börja med smakportioner vid 4 månader, långt i från alla barn fick matproblem. Jag tror inte den avgörande faktorn för framtida matproblem är när man börjar, utan det beror nog mer på individen och att man som förälder är lyhörd och inte tvingar/trugar barnet att äta mat. Som förstagångsförälder är det helt klart lättare att man blir stressad av BVC istället för att ta det i sin egen/barnets takt.

Många BVC sköterskor tycker fortfarande att det är ok att börja vid 4 månader även om de kanske i förbifarten nämner att rekommendationerna har ändrats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 541
Senast: Modest
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 259
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp