Hur mycket mer...

Sv: Hur mycket mer...

Nej ,mina hundar är nästan mer angelägna om att lyda när vi är ute allihopa.

Dom vill ha min uppmärksamhet främst och älskar att få kommandon(belöning).

DEn lilla hunden har verkligen fått världens bästa inkallning med hjälp av den äldre.

Båda kommer som skott på inkallning, vill komma fram först och få godis=D

Kanske om man har två jämngamla och lika ouppfostrade, men om man börjar med en grundtränad och utökar med en valp så upplever inte jag att det blir svårt att få till allmänlydnaden.

Det beror nog mkt på ras och sen givetvis på hur duktig man är själv.

När det gäller raser med benägenhet att dra på vilt (som många bruksraser och givetvis jaktraser m fl) så är det inte plättlätt att ha perfekt inkallning på två hundar som hetsar varandra när ett rådjur dyker upp oväntat ;)

Man ser ju även väldigt många hundägare som har problem att kalla in en hund när det dyker upp mötande hundar på promenaden och det blir ju inte enklare med två.

Jag kan villigt erkänna att jag har snäppet bättre kontroll på mina hundar om jag bara har en med mig än om jag har alla tre. I det sistnämnda fallet kopplar jag oftare upp hundarna än om jag bara har en med mig :)

Det beror nog också en hel del på vilken kaliber på hund man har - hur "lätt" man får igenom lydnaden på dem. Mina två schäfrar hade absolut ingenting till övers för godis kan jag säga... och att ha godis som grundbult för lydnad för hundar med mycket kamplust är ganska dödfött enligt min erfarenhet.

Jag fick jobba stenhårt med min gamle hane när det gällde lydnad i icke störningsfri miljö och allt byggde på krav kontra lättnad på krav som belöning + kamplek. Men hela tiden var lydnaden en färskvara - han ifrågasatte i stort sett hela sitt liv. Låg jag på latsidan med träningen så fick jag det direkt tillbaka som en "spark i arslet". Jobbiga hundar men ack så kul när det väl fungerar och man har individer som alltid har "lite mer att ge":)

Nuvarande rottis är en latmanshund - glad, pigg och lyder bara man tittar på henne men hon gör heller ingenting utöver det hon måste:)

*kl

Jag håller på att leta efter en till JRT. Det kan bli hur bra som helst eller alldeles tokigt. I första hand vill jag ha en lite äldre och klokare än den 2.5åring som redan bor hos oss men han mognar å andra sidan mer för varje månad som går och till senvintern så kommer kulorna att ryka och då blir han väl ännu lite mer sansad, kanske.

Just nu har vi korn på en lite äldre tik och en fyramånaders valp. Jag antar att vi måste träffa båda innan jag vet vilket som känns bäst. Tiken är tydligen väldigt rolig och pigg så han kan nog ha utbyte av den även lekmässigt. E är dessutom ganska "vek" så en bestämt tik skulle nog skänka honom trygghet.

Valpens plus är ju just att den är valp och därmed lättare att forma!

Kommer väl en rapport om en månad eller så, om det är sjukt mkt jobbare eller inte :angel:

Hur mycket ofog från den äldre hunden har förts över på era yngre hundar?
Tänker tex. grävande, skällighet, ovanor helt enkelt.

Känns inte som någon särskilt bra idé att skaffa hund nr 2 om man inte är nöjd med lydnaden på nr 1

Absolut ingenting hos oss.

Den äldre hunden är 7 år äldre och har en svårighet ,och det är när främmande hundar passérar för nära, speciellt hundar som beter sig märkligt, ex lägger sig ner.
Då gör hon utfall, men det har absolut inte smittat av sig till min yngre.

Den yngre är mycket tryggare och har umgåtts med alla sorters hundar under uppväxten och älskar alla hundar.

Annars öär min äldre en otroligt duktig och enkel hund, inkallning och kontakt har hon nog hjälp den yngre att förstå hur kul det är att vara närmast matte.

Inget hos oss heller.
Hos den äldre har vi haft problem med seperationsångest, något som faktiskt blivit bättre iom sällskapet från lilleman.
Lilleman däremot är stentrygg i sig själv. Går gärna och lägger sig i annat rum, inga problem att vara ensam osv.

Jag tycker att vi har haft jättemycket nytta av vår äldre hund i uppfostringen av den lille. Men han är också i övrigt en kanonhund och våra två är av vitt skilda raser vilket jag tror har underlättat en del.

Vad skönt för er att det har funkat så bra med hund nr2.
Jag har idag en omplacerad hund som lätt går upp i stress och har en del rädslor, vilket resulterar i en del mindre önskvärda beteenden. Det är inte några jätteproblem men ändå sånt som man inte vill föra över till en 2:a.
Lätt separationsångest, rädsla för höga ljud, stress av att åka bil. Saker som dels finns i rasen och dels är på grund av hans dåliga uppväxt.
I övrigt är han en ganska cool och trygg individ.
Det som skulle bekymra mig mest är att han är en jaktidiot, går alltid kopplad, jag skulle vilja kunna ha hund nr2 lös.

En tvåa skulle inte vara aktuellt än på några år så hunden bör hinna ha blivit 6-7år och eftersom han gjort stora framsteg inom det mesta de senaste året så bör han ha kunnat bli ännu stabilare tills dess. Så med ett noga ras- och individval så skulle det alltså kunna fungera bra. Jag vill inte skaffa en 2:a för 1:ans skull utan för att jag vill ha en hund till i familjen att träna och leva med.

KL Håller med Alexandra W att den stora skillnaden är mellan 2 och 3 hundar. Tre hundar och uppåt är en flock! :D

Det egendomliga är att hundar bara lär sig dumheter av varandra. Aldrig sådant man vill att de ska lära sig...

Säg inte alla.

Mina hundar har inte lärt sig några dumheter av varandra, så det är väldigt olika:)

Kan tänka mig att om det är två hundar i samma ålder och energinivå kan dom nog lätt lära varandra dumheter.

Raser och individer skiljer ju massa också.

Även om man har en äldre hund med lite problem, kanske hund 2 är en hund som är trygg i sig själv, och tar allt med ro, vissa hundar är ju så, medans andra har lätt att låta sig påverkas av allt runtomkring.

Just nu har vi två terriers hemma :D

Edwind och så en Parson-tik.

(Nu ska hans kulor ryka så fort någon veterinär kan tänka sig att avlägsna de!

Än så länge ingen större skillnad mer än att det tassar mer. Men hon har bara varit här en knapp timme.

Just nu har vi två terriers hemma :D

Edwind och så en Parson-tik.

(Nu ska hans kulor ryka så fort någon veterinär kan tänka sig att avlägsna de!

Än så länge ingen större skillnad mer än att det tassar mer. Men hon har bara varit här en knapp timme.

Aha... lycka till! Återkom o rapportera hur det går! :)

Det är riktigt samspelta! Det är som att ha EN lite större terrier :D

Hon är inte riktigt trimmad i vardagslydnaden (Edwind framstår som ett underbarn i jämförelse) men snappar fort upp vad vi vill och det hjälper ju att E hela tiden visar vad det är vi ber om (snabbt som ögat dessutom :rofl: ).

Igår så kastrerades E för att inte riskera att få en hel liten flock med terriers, det är tre månader sedan hon valpade sist och hon har sagt ifrån när han gör närmanden men det går ju fort när hon väl vill sen.

E är lite låg (såklart) och E (den nya har också ett namn på E :love: ) visade på en gång att hon märkte att han inte var sig själv. Så hon kan pussa lite på honom men annars får han vara ifred, jag är sjuk imponerad att hon kan tygla sig efter så kort tid! Går man ut med bara den ena så saknar de redan varandra, så det måste vi träna mer på.

Men annars så känns det faktiskt bara toppen! Den nya blir på foder först och sen tror jag vi får henne :) Den är en "färdigvalpad" tik ett år äldre än Edwind.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 128
Senast: TantAgda
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 689
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka