Hur mycket mer...

Maira

Trådstartare
...arbete är det ha två hundar istället för en?

Tänker på hundar som man har som sällskap och på promenader i skog o mark, lite aktivitets/mental stimulering osv, men inte träna och tävla lydnad/bruks/ställa ut.

Sv: Hur mycket mer...

Jag tycker inte alls det är så speciellt mycket mer arbete, bara en till att hålla reda på:)

Hur mycket arbete det är beror nog mycket mer på vilken relation du har till dina hundar än hur många dom är.

Jag brukar ge mina hundar varsin ensam promenad i veckan, annars går dom alltid tillsammans, och jag tror dom har mycket nöje av varandra:)

Jag tränar med en i taget, då får den andra vänta på sin tur och så byter jag av lite:)

Jag trivs med flera hundar och jag tror dom flesta hundar uppskattar en hundkompis.

När vår första hund var drygt ett år gammal flyttade hund nummer två hem till oss (10 veckor gammal). De hade träffats några gånger innan (samma uppfödare) och fungerade bra ihop. Billy var överlycklig över att ha en kompis dygnet runt och Ivan var tuff som satan redan då.

Det är jätteroligt att ha två hundar.
Det allra bästa är att se vilken glädje de har av varandra. De busar och lekar och brottas och myser. De har en trygghet i flocken och älskar varandra. De jobbar som team och går att träna parallellt. De går att lämna ensamma en stund utan att man får dåligt samvete, eftersom de är ensamma tillsammans.

Och det är jättejobbigt att ha två hundar.
Det är svårt att träna en hund åt gången när man har två. Det är svindyrt att ha två hundar som får magsjuka samtidigt. De triggar igång varandra och båda kan skälla på ingenting "för att den andra hunden skällde". De första veckorna är man dessutom helt handikappad när det gäller att hålla i två koppel. Hahaha. Allt blir dubbelt. Dubbel uppsättning hundar, dubbel bajspåsförbrukning, dubbel försäkringskostnad, dubbel så mycket mat, dubbelt så många klor att klippa...

Nu har jag hundar av en liten och behändig ras (rent fysiskt, åtminstone... :angel: ). De väger ganska precis 10 kg tillsammans.

Beror ju lite på individerna. Två skitar ner mer än en. Två kostar mer i försäkringar/mat/prylar/etc än en. Två som ska tillförsäkras "egen tid" kräver bättre planering än en.

Jag har oftast haft två - en vuxen, en bebis. Då får jag uppfostringshjälp av den vuxne, och kan skola in unghunden lugnt och stillsamt. Men kan ärligt säga att den är rätt skönt att bara ha en just nu, enklare att resa med en, mindre att städa, etc. Men som sagt beror det ju på ras och indivd också, två vavvor är lättare att ha, än två schäfrar, ex. Skulle heller inte skaffa två i samma ålder, det har jag inte ork till.

Jag har 3, men tycker 2 är optimalt så som jag bor/lever nu. Jag hade utan problem kunnat fortsätta ha mina 3, men då de inte är på samma våglängd får min äldsta nu flytta till pensionärshem.

Iaf, en äldre och en yngre tycker jag är perfekt, de kan fortfarande leka och ha kul och man får mycket uppfostringshjälp. En hund har jag aldrig haft så på något sätt är det en förutsättning för mig att ha 2 hundar, precis som man har minst 2 hästar för att de inte ska vara själva:D

Mina har alltid haft ett otroligt utbyte av varandra, så jag tycker nästan att det är enklare att ha två:angel:

Vi har två stycken, en 3årig amstaff och 7månaders whippet. Innan har jag alltid bara haft en hund, men tänkte alltid skaffa en till just för att jag tyckte att två hundar får ut så mycket mer av varandras sällskap än av bara mitt. (Men det är självklart olika från hund till hund).
Valpen som är uppvuxen på en stor kennel och hämtades först vid 4månaders ålder uppskattar den äldres sällskap såå mycket mer än vårat, så jag är jätteglad att vi har den äldre hunden också, som även varit/är till stor hjälp på uppfostringsfronten.

Men två hundar tar självklart mer plats, inte minst i sängen:angel:, och det blir även bökigare att åka kollektivt, och drygt när man måste betala för varje hund:cool: Sen blir det i princip dubbelt så dyrt med andra kostnader som andra redan skrivit här innan, så som försäkring, mat, tillbehör etc.

När det gäller aktivering osv så tycker jag inte det är så mycket mer jobb än en hund, förutom nu då då valpen är så pass liten att han behöver fler promenader, men det tycker den äldre hunden bara är skoj att få komma ut oftare :) Sen släpper vi dom ofta i rasthagar/skog och då får dom ut så mycket mer av varandras sällskap än om dom hade varit ensamma.. är dom två så jagar dom varann, leker, busar, medan om vi bara släpper dom en och en så nosar dom mest runt.. Så jag tycker det är skönare att dom är två för då aktiverar dom sig själva typ :D

Jag har bara haft en hund i några månader, sedan har det varit två eller tre. Så kanske har jag inte så mycket att jämföra med. Men två känns väldigt lagom tycker jag. Särskilt om den ene är gammal och någorlunda väluppfostrad.

Enda gången jag inte kan rekommendera två hundar är när hund nr 1 har stökigheter för sig. Två hundar tenderar att trigga varandra och det är betydligt jobbigare att ha två stökiga hundar än en. Det är som att 1 + 1 = 3. Har man okastrerade hundar av olika kön måste man se till att lösa det vid löpen. Ska man ha två hundar av samma kön brukar det underlätta om det är viss åldersskillnad, särskilt om det är en ras med "mycket hormoner".

Mina har alltid haft ett otroligt utbyte av varandra, så jag tycker nästan att det är enklare att ha två:angel:

Så tyckte jag med mina förra två också. De två jag har idag tar dock lika mycket som om de vore tre eftersom de inte funkar friktionsfritt ihop och har olika behov och är olika typer.
Så det beror på individerna svarar jag. :)

Och det är jättejobbigt att ha två hundar.
Det är svårt att träna en hund åt gången när man har två.

Nejdå! Inte om man tränar lydnad och tricks iaf :D Träna platsliggning/vila på ett ställe under tiden man tränar lite med den ena, sedan byta hund osv! Asbra ju.

/R_C som först nu, när unga dåren är snart 4 år har en ung dåre som kan ligga avslappnat när jag tränar tanten och en 11åring som får vara uppbunden ute eller bakom kompostgaller inne för att hon absolut ska vara med och träna och inte vill vänta på något :angel:

Hahaha, precis.
Mina lyfter liksom från marken av hipp hurra när jag tar fram en klicker. Försök att platsa en heliumballong ;)

haha! de där känner jag igen! jag har bara en (av samma ras som du har) men han hamnar blir öööööverlycklig när klickern kommer fram :):d

Jag och min syster har varsin hund, jag har en 10månaders korsningstik och hon har en 7årig Jack Russel tik, jag tycker inte att det är jobbigare att gå ut med två hundar än en, däremot så är det jobbigt då hennes hund är aggresiv mot människor och andra hundar vilket min verkligen inte är utan motsatsen. Men annars är det inte mycket skillnad, du behöver dubbelt så mycket mat bara, jag tränar inte speciellt med hundarna men jag tränar lite med min egen och min syster tränar inget med sin, men om man ska ge de godis eller så när båda ser det så kan man ju träna de samtidigt, som typ sitt, ligg, tass, rulla runt så kan de ju göra det samtidigt och få godis samtidigt. Så tränar du två på samma gång, däremot så tycker jag det är bättre att träna utomhus, du kan ju bl.a gå till en rastgård om den är tom och träna där, så tränar du även lydnad, låt en ena hunden gå som den vill och träna med den andra och sen byta, eller så kan du ju alltid gå ut en mindre runda på dan och gå med en och en och träna lite mer ensamt så blir hunden mr uppmärksam på dig och inte springa efter den andra.
Du kan alltid kasta bollar och sånt om du kan släppa hundarna, min hund springer alltid efter Jack Russel tiken så jag kan släppa henne, sålänge det inte kommer några andra hundar, men Jack Russel tiken släpper vi ej då hon sticker. Men det är inte så mycket skillnad på en eller två hundar sålänge de går bra ihop, däremot så se till att hundarna håller sig i samma rang då min lilla valp inte vågar hoppa upp i soffan eller liknande om JR tiken ligger där, men det är för att JR tiken har morrat och försökt bita henne för att hon kommer för nära då valpar är lite efterhängsna. Men jag försöker putta bort JR tiken lite så min valp får plats och få lite mer självförtroende då hon lägger sig för alla hundar, även chiuauor (stavning?).

Vi har 2 jaktlabbar, en som snart är 10 och en som blir 2 i januari. Tycker inte att det är jobbigare med 2 än med 1. Kan iofs bero på att den gamle va "färdig jakthund" när vi skaffade den lilla.
Det som kan va lite jobbigt är att det blir skitigt och en förbaskad massa päls överallt! Labbar fäller nåt enormt. Men jag har väldigt bra relation med städskåpet:D En påslös dammsugare är ett måste, annars hade jag blivit ruinerad.
Tycker det är bra med 2 för de har sällskap av varandra när man är borta några timmar. Många tycker att det är bra i fostringssyfte med 1 gammal hund när man skaffar valp, det hade vi dock ingen glädje av. Gammelman lade sej på rygg när den lilla svinade som värst:cool:

/LL

Två är inte mycket mer arbete än en, känns som kanske 25% mer arbete och det är i att träna hundarna separat. Däremot kostar det dubbelt så mycket med två som med en såklart. Den gång två hundar märks är om man ska åka buss/tåg/liknande, och när man hälsar på vissa icke-hundägare som kan tänka sig att eventuellt stå ut med en stor hund, men som INTE ser alls roade ut av TVÅ stora hundar på besök ;)

TRE hundar märks däremot extremt mycket mer än två hundar, och tar väldigt mkt mer tid. Fråga mig inte hur matematiken går ihop =)

Jag hade gärna haft två hundar igen, om ekonomin tillåtit det. Just för det knappt är nån skillnad i 'tid och arbete' - och man dessutom 'tjänar' lite på att ha två hundar. De aktiverar varandra en hel del rent motionsmässigt, busar och leker osv, och man själv behöver inte vara lekkompis osv med.

Jag har haft två hundar i bra många år och tycker verkligen inte att det är dubbelt så mycket jobb. Snarare blir det mindre jobb att ha två eftersom de har sällskap och utbyte av varandra. Klart att maten går åt lite fortare och att det blir högre kostnader för dagis, vaccinationer etc men vad gäller tidsåtgången tycker jag att det är marginellt. När min gamla hund går bort tänker jag skaffa en till och fortsätta ha två hundar. Tre däremot tycker jag är för mycket, då blir det jobbigt på promenader och betydligt mera stök.

Förutom det uppenbara; högre kostnader för försäkring, mat och veterinär så tycker jag att fördelarna överväger. Jag upplever att hundarna har mycket utbyte av varandra, det är mer stök och lek vilket jag ser som positivt eftersom de "sparrar" för varandra och blir fysiskt mer trimmade.

Det enda som jag har upplevt som ett problem det är att motionera två stora hundar, jag har alltid haft antingen två schäfrar (eller fler...) eller en rottis o en schäfer. När jag hade två schäferhanar med viktklass 36 resp 42 kg och med extrem arbetsvilja som inte var helt kontrollerbar alla gånger, då upplevde jag det som ett problem. Jag har fått tillverkat ett specialkoppel i läder, med flera ringar och hakar som jag sätter runt midjan och med en löpande del längst fram som delar sig i två. Jag har hundarna i bredd framför mig och så får de dra mig när jag joggar:devil:

Brister då lydnaden så blir det lite jobbigt så mitt tips om du ska satsa på två hundar det är att var noga med att träna grundlydnad tidigt, separat först och sen gemensamt. Inga stora grejer, bara att de ska veta att Fot betyder fot, Plats betyder verkligen att man är "parkerad" OCH inkallning med störning inte minst. Jag slarvade med lydnadsträning senaste gången jag hade två vovvar och det fick man minsann äta upp...

Brister då lydnaden så blir det lite jobbigt så mitt tips om du ska satsa på två hundar det är att var noga med att träna grundlydnad tidigt, separat först och sen gemensamt. Inga stora grejer, bara att de ska veta att Fot betyder fot, Plats betyder verkligen att man är "parkerad" OCH inkallning med störning inte minst. Jag slarvade med lydnadsträning senaste gången jag hade två vovvar och det fick man minsann äta upp...

Håller verkligen med.

Och jag skulle säga att det blir väldigt mkt svårare att få till en riktigt bra löslydnad på två hundar som springer/leker ihop. Så det där med att kunna släppa hundarna lösa och låta dem motionera varandra, det kräver oändligt mkt träning för att det ska fungera. (Om man inte har ngt inhägnat område att släppa dem på.)

Att det kostar mer med två hundar är ju som att jämföra stor och liten hund.

Har man två små hundar äter dom ju iaf betydligt mindre en en stor.

Håller verkligen med.

Och jag skulle säga att det blir väldigt mkt svårare att få till en riktigt bra löslydnad på två hundar som springer/leker ihop. Så det där med att kunna släppa hundarna lösa och låta dem motionera varandra, det kräver oändligt mkt träning för att det ska fungera. (Om man inte har ngt inhägnat område att släppa dem på.)

Kanske om man har två jämngamla och lika ouppfostrade, men om man börjar med en grundtränad och utökar med en valp så upplever inte jag att det blir svårt att få till allmänlydnaden.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 128
Senast: TantAgda
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 689
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka