Fina
Trådstartare
Grovfoder och kraftfoder. Hur mycket orkar de få i sig på ett dygn? Har fått ett hö som inte har så bra proteinvärden för fölungar. Har suttit många timmar för att få till en bra foderstat. 8,2 MJ och 37 smrp i höet.
Här är ett alternativ:
Fri tillgång på hö, foderstaten kräver att han äter iaf 4 kg.
3 kg lusernhack
100 gr soja
0,5 kg vetekli
ca 0,2 kg betfor
ca 0,3 kg havre
och ca 500 gr av något fölfoder som jag inte bestämt mig för vilket än... Är lite inne på St Hippolyt.
Det ska täcka näringsbehovet. Orkar en fölunge äta såhär mycket? Min är en ridponny som kommer ha en vuxenvikt på knappt 500 kg. Han är 5 månader nu. Han kommer ha mamma kvar dagtid ett bra tag så jag tror inte det kommer gå någon nöd på honom.
Jag kommer även låna hem ett russ i samma ålder och han får ju klara sig utan mjölk... Han behöver ju inte såhär mycket eftersom han är mindre men det blir ju ändå mycket foder...
Åsikter och förslag!!
Här är ett alternativ:
Fri tillgång på hö, foderstaten kräver att han äter iaf 4 kg.
3 kg lusernhack
100 gr soja
0,5 kg vetekli
ca 0,2 kg betfor
ca 0,3 kg havre
och ca 500 gr av något fölfoder som jag inte bestämt mig för vilket än... Är lite inne på St Hippolyt.
Det ska täcka näringsbehovet. Orkar en fölunge äta såhär mycket? Min är en ridponny som kommer ha en vuxenvikt på knappt 500 kg. Han är 5 månader nu. Han kommer ha mamma kvar dagtid ett bra tag så jag tror inte det kommer gå någon nöd på honom.
Jag kommer även låna hem ett russ i samma ålder och han får ju klara sig utan mjölk... Han behöver ju inte såhär mycket eftersom han är mindre men det blir ju ändå mycket foder...
Åsikter och förslag!!
Senast ändrad: