Mina barn får också hjälpa till, de är snart 5½ och snart 4 år gamla. Men det är dock bara med små saker och så tjänar de ju något på det
Jag har ett klistermärkes system och där samlar de klistermärken när de städar på sina rum och äter fint, för att det är just de två sakerna som jag hade problem med tidigare. Nu funkar det bra med det och de får klistermärken och får saker när de har fullt. Jag brukar nu också säga till Eric, som är äldst att om han tar upp hundarnas leksaker så jag kan dammsuga så får han ett klistermärke. Vill han inte så slipper han men får inget klistermärke då ju och jag gör det själv.
I övrigt så ska de själv sätta undan tallrikar och muggen och det funkar alldeles utmärkt. Eric hjälper gärna till extra för då känner han sig stor och duktig, och jag talar då också om för honom hur bra det är att hjälpa mig för då blir jag ju glad. Och han hjälper Elin, han älskar sin lillassyter väldigt högt och gör allt för henne!
Isaac är lite mer lat, om man nu får använda det ordet om sina barn. Han orkar inte hjälpa till och slipper då, men tjänar då inget extra klistermärke heller. Tror att det har lite med åldern, men en liten del är ju faktiskt sån han är. Eric har alltid velat hjälpa till, från det han varit liten.
Jag brukar säga till dem att eftesrom vi är en familj så måste vi alla hjälpa till med vissa saker så har vi mer tid för roliga saker. De vill ju att jag också sitter och ritar elelr leker med lego och sånt. Men jag begär inget som är svårt för dem, utan bara lätta saker. För några månader var de verkligen duktiga och ville själv till stor del, hjälpa till med att bära ved.