Hur mycket kraftfoder ger ni era?

M

MangoTango

Funderar på att börja ge min valack mer kraft foder, men funderar på hur mycket som är rimligt. Idag får han 0,5 kg havre och 1 dl mineraler varje dag, och rids ganska sporadiskt, på grund av att jag har haft mycket annat för mig.

Nu tänkte jag börja rida mer regelbundet 3-4 gånger/vecka och funderar på att öka, men vad är rimligt?

Vad har ni för häst? Hur mycket jobbas den och hur mycket kraft får den?

///Hanna

Sv: Hur mycket kraftfoder ger ni era?

Vad som är rimligt vet man ju bara om man har en grovfoderanalys egentligen. annars får man fodra med ögat och ge det man tycker verkar lämpligt.
På andra frågan; Min ponny äter ett kilp lucernpellets om dagen för extra protein, tvååringen ett par kilo krafft groov 125, och travaren ett kilo krafft sport.

ridning 3-4 ggr vecka räknas som mkt lätt arbete, finns ingen anledning att öka kraftfodret om hästen är i gott hull och sätter muskler.

du måste ha analys på grovfodret för att kunna bedöma om det behövs, och i såfall skulle jag säga att OM det behövs så behövs det allmänt utifrån analysen, inte för att hästen arbetar mkt.

Å andra sidan får din häst i princip noll kraftfoder, så att öka det gör säkert ingen skada. Men för att veta om det ens behövs, om du vill lägga kostnaden osv, behövs som sagt en analys.

Min äter 2 kg havre, ca 300 gram (1 liter) betfor (torrt) och mineraler.
Höet är analyserat och detta passar till höets näringsvärden.

Det är en fyra åring som rids hårt för sin ålder, men givetvis med ordentlig vila också, rids vanligast 4-5 dagar i veckan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka