Hur mycket kraft ska man ge egentligen?!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Supersonic_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 306
S

Supersonic_

Jag har precis köpt ny häst (om den går igenom besiktningen), som är i toppform och tävlar på elitnivå hoppning och ska hållas i denna form.

Hemma hos mig äter ingen av hästarna havre, utan dom äter eggersman musli, mineraler, korn, betfor och givetvis hö.
Fick foderstaten som hästen gick på för stunden, och den äter..
7 KILO HAVRE OM DAGEN!!

För mig låter detta helt sjukt, har aldrig varit med om en häst som äter så mycket havre. Är detta vanligt, BEHÖVER hästar verkligen denna mängd för att hålla sig i form? Hur ser foderstaterna ut hemma hos era hopphästar?

Sv: Hur mycket kraft ska man ge egentligen?!

Alltså 7kg havre om dagen låter ju helt sjukt! Har aldrig ens varit med om en travhäst som är upp i såpass stor mängd......
Hur mkt foder den behöver beror ju säkert mkt på hur mkt "egen" energi den har, eftersom havren ger mkt energi. Kanske behöver den relativt mkt krafftfoder som ger en "pigg" energi, men det låter rätt märkligt. Hur mkt hö äter den då?
Min förra tävlingshäst som gick relativt mkt åt 2kg Krafft Groov 125, då hon var svår att hålla i hull. Sen åt hon 1kg krosshavre också, tror egentligen att det inte gav så mkt..

Nu har jag bara en 4-åring som nyss kommit, och hon äter inte så mkt..Mest hö, och under vintern tänkte jag att hon skulle äta 1kg Kraft Groov 95 och ½kg havre/dag bara. Men det är ju en annan sak :)

Jag har jobbat i stall med hopphästar på ladslagsnivå. De åt mellan 2- 4 kg havre/dag. Din häst skulle nog också må bra av en mer balanserad foderstat.

Nej, hästar behöver inte några mängder kraftfoder för att hålla sig i form. Som jag sagt till flera, grunda med grovfoder upp till underhållsbehovet, lägg därefter på grovfoder och kraftfoder så att det täcker behovet för träning. Fullblod inom galoppen har jag sett få denna mängd kraftfoder, men den typen av foderstat är definitivt inget man ska eftersträva!

7kg havre låter väldigt mkt det, se över hela foderstaten så får du nog ordning på det. Har aldrig tidigaer hört någon som fodrat med så mkt havre, vad har den fått mer än havre då?

Det finns många aspekter på detta.
Dels kan det vara en häst som HAR ett enormt näringsbehov och att det är just 7 kg havre som kompletterar upp foderstaten till en bra balans. Kan ju vara så att den har svårt för att stoppa i sig grovfoder (finns en del som inte vill ha så mkt) och så måste man ju komplettera med annat för att få i dem den näring de behöver.

Ja, det låter mycket med 7 kg havre, men det är inte nödvändigtvis vansinne, det beror på vad övriga foderstaten består av.
Jag har haft hästar som ätit upp till 6 kg havre vid medelhård träning. Jag har i min ungdom träffat på en svårfödd hbl-valack som åt 8 kg havre och 10 kg hö.

Skunne nån från travfolket kika in här så skulle de bara konstatera att deras fördomar är uppfyllda med denna tråd, just för att travarna ofta får stooora kraftfodergivor och travfolket blir idiotförklarade för det.

Det behöver inte vara vansinne och helt fel, men det KAN vara det, beroende på vad övriga foderstaten består av och hur den specifika hästen fungerar.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 239
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 876
Foder & Strö Ser att Krafft lanserar Mash sensitive. Från Krafft: Mash Sensitive passar för återhämtning efter prestation eller för att få en...
2
Svar
39
· Visningar
21 749
Senast: Nielaa
·
Foder & Strö Ska hämta hem min häst vad ska jag köpa för kraftfoder? När jag köpte henne i våras fick hon müsli och mineraler, jag fortsatte då...
Svar
10
· Visningar
1 586
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.