@sandrafors Nä men jag förutsatte att Itzy bara gjorde betfor åt sin häst och då mäter man ju oftast upp torr betfor
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Jfrelin jo jag vet att hon bör ha det. Men vi har inget analyserat hösilage och jag tycker det är för dyrt att skicka iväg själv.
Vi har köpt och provat olika saker, vissa grejor har funkat och andra inte. Börjat i små mängder då..
Men mashen kan man ha istället för betfor. Det är ju mycket nyttigare för hästen. Sen är det ju om jag ska fortsätta med bara korn eller blanda i lite havre..
@Cheval_Elin tror jag är den enda som ens vet vad min häst äter. Vi är tre inackorderingar i stallet. Så jag är nästan helt hundra på att ingen annan bryr sig om svar på foderanalys ;p
Men ska kolla upp igen på lite olika ställen vad det kostar. Förra året skulle det kosta runt 600 på ett ställe där jag kollade.
I stallet där jag har hästen har dom eget hösilage. Så dom vet ju när det tas osv. Jag vet att dom tog lite rättså sent i år så dom sista balarna kan inte vara så näringsrika.
Hästen har hållt sig fin i hullet hela tiden, men vi har gett henne mycket mat för hon är väldigt svårfödd. Så därför jag vill byta ut betfor mot något lite bättre.
@Jfrelin jo jag vet att hon bör ha det. Men vi har inget analyserat hösilage och jag tycker det är för dyrt att skicka iväg själv.
Vi har köpt och provat olika saker, vissa grejor har funkat och andra inte. Börjat i små mängder då..
Men mashen kan man ha istället för betfor. Det är ju mycket nyttigare för hästen. Sen är det ju om jag ska fortsätta med bara korn eller blanda i lite havre..
@Cheval_Elin dom säger att det är bra. Många av hästarna i stallet får bara betfor med mineraler och salt. Och dom är väldigt fina i hullet. Har 14 hästar och det är väl hälften som tävlas och tränas som får lite extra tillskott osv.
@Cheval_Elin tror jag är den enda som ens vet vad min häst äter. Vi är tre inackorderingar i stallet. Så jag är nästan helt hundra på att ingen annan bryr sig om svar på foderanalys ;p
Men ska kolla upp igen på lite olika ställen vad det kostar. Förra året skulle det kosta runt 600 på ett ställe där jag kollade.
I stallet där jag har hästen har dom eget hösilage. Så dom vet ju när det tas osv. Jag vet att dom tog lite rättså sent i år så dom sista balarna kan inte vara så näringsrika.
Hästen har hållt sig fin i hullet hela tiden, men vi har gett henne mycket mat för hon är väldigt svårfödd. Så därför jag vill byta ut betfor mot något lite bättre.
I betforn ha rman tillsatt en del melass. Betfiber i sig är dock bra juVarför är betforn inte bra?
Du ger korn vilket är väldigt stärkelserikt, det är även mashen och därför hade jag undvikt det till din häst. Stärkelse kan göra hästen både seg och musklerna stumma. Jag hade fortsatt med betforn men bytt ut en del korn mot tex havre.
Kan tipsa om den eminenta produkten Linklipellets. Vetekli och krossat linfrö ihoppelleterat. Räddade min häst som fick en sån där härlig silagemage med fasta bollar och rinnande "bajsvatten".
Ger det blötlagt tillsammans med betfor och kallpressad linfröolja. (Samt potatisprotein för att ytterligare komplettera grovfodret) Ligger på straxt över 100g i smrp. Billigare än mash och man slipper massa extra "skit". Luktar som nybakt bröd när man blötlägger och hästen älskar det.
Sen jag började ge det har magen hålilt sig i topptrim, pälsen är superblank OCH hennes mugg som jag kämpat med i två år har försvunnit. (Slump eller ej, jag väljer att tro att muggen hålls i schack när magen kom i balans)
Tillägg: ger 1 kg om dagen uppdelat på tre mål. Kostar runt 245 kr för en 25kg-säck.
Använde du vanliga krossade linfrön som man köper i mataffären eller någon form av linfrökaka/linfröpellets? Oprocessat linfrö måste alltid hettas upp (kokas alt. slå över kokhett vatten) innan man utfodrar hästar med det. Det vet du säkert, men tänkte att det skadar inte att påminna om detta ändå ifall någon missat det. Sorry för o.t.Jag provade att göra egen blandning. Krossade linfrö var första hand. Hästen vägra äta det,Tänkte att jag blandar i lite strimlad betfor, hört och läst att det är snabba kolhydrater och ska ändå ge en söt smak. Gav de ca 5 dagar, 1 dl linfrö och 1 dl betför. 5te dagen och jag skulle ut och rida. Hästen hade ordentlig socker kick. Tänk er barn med socker kick. Avslutade genast och hästen har lugnat ner sig rejält.
Jag ger nu inget extra tillskott, fundera i vinter på att se om hon äter linfröna bättre, mest för att "rensa rören".
Slår liv i denna tråd
Jag tänkte köpa en säck mash och ge efter hårda tävlingar och hårda träningspass som lite belöning för hon varit duktig helt enkelt ist för godis. Få en bra magkultur och godis på samma gång=)
Visst kan jag göra själv. men har varken tid eller plats med 10 olika säckar och blanda själv varje gång så lägger hellre en extra slant på att köpa färdigt.
15 kilo lär räcka säkert 1 år så vi snackar inte om några supersummor direkt
Men av alla 511 olika sorter vilken innerhåller mest för pengarna tycker ni?
Slår liv i denna tråd
Jag tänkte köpa en säck mash och ge efter hårda tävlingar och hårda träningspass som lite belöning för hon varit duktig helt enkelt ist för godis. Få en bra magkultur och godis på samma gång=)
Visst kan jag göra själv. men har varken tid eller plats med 10 olika säckar och blanda själv varje gång så lägger hellre en extra slant på att köpa färdigt.
15 kilo lär räcka säkert 1 år så vi snackar inte om några supersummor direkt
Men av alla 511 olika sorter vilken innerhåller mest för pengarna tycker ni?