Hur mycket kostar??

S

skrivartessan

Hur mycket kostar en häst eller ponny för er att köpa??
Vid olika utbildningsgrader??

Hur mycket kostar veterinär, avmaskning, stall, foder etc per månad/ gång eller år??
:confused: :confused:
TACKSAM för er HJÄLP!!
Tessan

Sv: Hur mycket kostar??

Läs hästannonser, här eller i t ex Ridsport, så får du koll på vad hästar av olika raser, stammar, utbildningsnivåer etc kan kosta :)

Stall beror helt på vart du bor.

Kan man inte få lite mer ledtrådar om priser här?? *snälla*
//Tessan

ca 12000 om året i fall hästen håller sig frisk går det på för mig, då enbart stallhyra, foder, hovslagare, spån, avmaskning samt de årliga veterinärbesöken (vaccination ect)
Och då bor jag på ett MKT billigt ställe.

Mitt halvblodssto kostade 50 000:- och kostar ungefär lika mycket i drift varje år + utrustning.

12 000:-/år?? :eek: :eek:

Det var RIKTIGT billigt det!
Jag räknar med ca 50 000:-/år...

Men du kanske har eget stall, eller betalar billig kallhyra och gör jobbet själv? :idea:

Japp, svinbilligt.
Inget eget, inhyrt har jag, köper ju foder själv, men stallhyran är 300 kr. Egentligen ska inget ingå då, men jag känner den andra som har häst där, så hon fodrar och släpper ut åt mig.
Men ändå, med allt, foder, spån, stallhyran osv blir det 12000 kr. (Har även räknat med tränare)

Betalar ungefär 40.000 om året för 2 hästar då ingår skoning, foder, försäkring, stallhyra, halm.
Hästarna kostade 40.000 i inköpspris tillsammans, mycket bra pris för två MYCKET fina o trevliga hästar. :banana:

Ca 55000:-/år kostar min häst att driva( stallplats,foder,försäkring, hovis).
Utöver det tillkommer utrustning, ev kostnader för träning och veterinär. Förra året betalade jag 26400:- ur egen ficka i vet.vård. Vi spräckte försäkringstaket långt innan årsförfallodagen.

Nej, inte är det en billig livsstil man har skaffat sig :smirk:

Nu har jag haft min häst såpass länge att inköpspriset knappast är intressant, men årskostnaden för henne landar på ca 30000 kr, då har jag inte räknat in träning och ev. tävling.

Köpte pållen för ca 2 år sedan, Kunde då inte nåt, för 13000kr. Skulle jag sälja henne idag skulle jag begära 35-40 000kr, då hon i dag kan är utb LA.

Hon kostar ca 12-15000kr /år. Inkl allt (även tränare och tävlingar)
Har även jag mkt billigstallhyra + att jag köper allt annat själv.

Min häst kostar i stallhyra/strö/ensilage/kraftfoder/hovslagare/försäkring: 14148:-/år.
Utöver detta tillkommer: träckprov 1 ggr/år, höanalys 1 ggr/år, vaccination 1 ggr/år och ev maskmedel 2-4 ggr/år (beroende på vad träckprovet visat). Annars tycker jag inte det är så fasligt dyrt med häst, jag köper ytterst sällan grejjor till min häst, den som spar och vårdar sina gamla saker kommer billigare undan :-)....

Räkna med att en häst kostar 1000 kr per månad om du har eget stall.Då bör du klara alla avgifter om det inte blir några extrema veterinär kostnader. Sedan ökar kostnaderna efter hur många tjänster du köper in i form av utsläpp ,insläpp,fodring, mockning ,kallhyra etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka