hur mycket kostar en sulky???

I

isan_love

jag undrar hur mycket en sulky kostar om man ska köpa den ny??? sen undrar jag också om det går att ha samma sulky till en nordsvensk och en shettis?? lr är det helt omöjligt?

Sv: hur mycket kostar en sulky???

En sulky har man på travbanan.
Antar att du menar rockard.
Priset beror på tillverkare, kvalité osv. Mellan 5000-20000 kanske :) Beror ju på om den är till shettis eller till nordsvensk.
Det är helt omöjligt att ha samma rockard till nordsvensk och shettis.

En sulky har man på travbanan.
Antar att du menar rockard.
Priset beror på tillverkare, kvalité osv. Mellan 5000-20000 kanske :) Beror ju på om den är till shettis eller till nordsvensk.
Det är helt omöjligt att ha samma rockard till nordsvensk och shettis.

nej jag menar sulky för en rockard har vi redan men jag var hemma å körde en annan shettis i en sulky hos en kompis å jag tyckte att det var mycket bättre me en sånn... jag brukar köra mest i skogen = grusväg och jag tyckte det verkade fungera bra att använda en sulky. men vet du hur mycket en sulky kostar?? tack för dina andra svar:bow: men ja menade va ja sa :angel:

Fråga inne på trav annars :) Dom borde ju veta lite.

Samma vagn till en shettis och nordsvensk går inte.

Jag har då i alla fall kört samtliga av mina shettisar med en lättare rockard för fullstor häst!
Ett däck blev kvaddat på ponnyrockarden och det tog ett tag att få fram nytt.

Jag fick sänka skackelhållarna i selen ett hål eftersom skalmarna var lite bredare.

Ingen av mina hästar led av detta på något vis!
Tvärtom, det märktes ingen skillnad, de jobbade lika bra i den stora rockarden...

men du, du kan inte köra en sulky i skogen. Du menar kanske speedcart?? sulky är en sån man har på travtävlingar med supertunna hjul och man sitter i rumpan på hästen=livsfarligt i skogen.
Man kan inte ha samma speedcart till shettis som till nordsvensk. Tycker det var en rätt konstig fråga faktiskt.

Gå in på exemplevis stallberg.se och kolla vad det är du menar innan du frågar mera.

Och hitta hjälp med din körning då du inte har full koll kanske? Det är ett stort ansvar att köra häst.

Jag har då i alla fall kört samtliga av mina shettisar med en lättare rockard för fullstor häst!
Ett däck blev kvaddat på ponnyrockarden och det tog ett tag att få fram nytt.

Jag fick sänka skackelhållarna i selen ett hål eftersom skalmarna var lite bredare.

Ingen av mina hästar led av detta på något vis!
Tvärtom, det märktes ingen skillnad, de jobbade lika bra i den stora rockarden...

Blev inte skaklarna väldigt långa då ? :p

men du, du kan inte köra en sulky i skogen. Du menar kanske speedcart?? sulky är en sån man har på travtävlingar med supertunna hjul och man sitter i rumpan på hästen=livsfarligt i skogen.
Man kan inte ha samma speedcart till shettis som till nordsvensk. Tycker det var en rätt konstig fråga faktiskt.

Gå in på exemplevis stallberg.se och kolla vad det är du menar innan du frågar mera.

Och hitta hjälp med din körning då du inte har full koll kanske? Det är ett stort ansvar att köra häst.

min syster har gått på flera körkurser och hon brukar hjälpa mej med körningen så det är nog inga problem och det där med samma till shettis å nordis va det min pappa (noll koll) som kom med den iden och ja sa att man INTE kan ha samma men han påstod att man kunde det så jag tänkte OM jag hade fel iaf så jag tänkte kolla upp det ;) men nu har jag fått reda på att jag hade rätt :P

sen kan jag erkänna att jag har lite halvkoll på namnen på alla de hjulsakerna då jag mest hållt på me ridningen men men :P btw tack för hjälpen allihoppa

Om du vill ha en "travvagn" att köra i skogen med föreslår jag som redan nämnts att du satsar på en speedcart. Sulkyn kommer dels att gå sönder (hjulen lär inte hålla för skogskörning, åtminstone inte om du väger mer än sisådär 20 kg...) och dels är de inte bekväma.

Välj en speedcart med fjädring också! Du lär svära ve och förb-nnelse över dig själv annars när du har blå skinkor... eller i vart fall redigt ont.

Sedan finns det ju till exempel tunavagnen där du kan få en kombination av rockard (i travmodell) och speedcart om jag inte minns fel. En del av charmen med körning är ju att man kan ta med sig en god vän ut på en tur och då är det ju trist om man bara har en vagn som funkar för en person... i dessa kombivagnar byter man helt enkelt ut sitsen mot en korg för två vid behov.

Det kan ju också vara väldigt bra att kunna vara två i början i vart fall. Det är en enorm säkerhetsrisk om man är ensam och måste kliva ur vagnen i någon situation... men är man två kan ju en stiga ur och en sitta kvar!

Kommer inte ihåg hemsidesadressen men googla på tunavagnen. Tror att hudik också gör någon sorts kombivagn.

Glöm inte fjädringen som sagt!

Kan man byta skacklerna borde det inte vara något problem... annars blir det svårt att få det bra tyvärr...

Men jag tror att även om man kan byta skacklarna så blir det problem med balansen på vagnen. En stor häst har ju skacklarna högre upp än en liten...

Men vem vet, det kanske går. Eller i vart fall om man har en vagn där man kan justera sitsen framåt/bakåt?

:confused: *funderar* eller om man inte måste ha helt raka skacker utan kan balansera vagnen m.h.a vinkeln på skackeln man använder till liten/stor... (finns ju vinklade skackler oxå)

Ja det kanske kan gå. Fast ärligt talat låter det dyrare att specialbeställa en vagn än att köpa två...:angel:

Vagnar till shettisar brukar man i vart fall kunna hitta billiga begagnade ju.

Jodå skacklarna blev naturligtvis jättelånga och ingen risk att nån shettis når att sparka i den vagnen...

Men det gjorde faktiskt inte så mycket shettisarna klarade det utmärkt, men man kan inte göra så snäva svängar som man gör med ponnyvagn.
Fick använda tömmar för häst bara istället för ponny..

Jag vet inte om du fått svar på de redan, men en sulky (tävlingssulky) kan kosta allt mellan 0-100 000 kr. Priser beror på vart du köper den och om den är begagnad eller ny samt vilket material den är tillverkad i.
Däremot tycker jag inte att du ska använda dig av en sulky till träningskörning i terräng då dessa vagnar inte är tillverkade för de ändamålet. Hjulen kommer slitas fruktansvärt fort, tillochmed att ekrarna kan gå av, samt att skaklarna är inte av ett sådant slitstarkt material så de klarar av stötar från stenar m.m.
En s.k. speedcart, eller långvagn, skulle funka mkt bättre då dom vagnarna är betydligt stabilare byggda samt att ändamålet för dessa vagnar är just träningskörning i terräng m.m.

Sen att ha samma vagn, oavsett sulky eller långvagn, till både en shettis och en nordsvenskt skulle jag finna som rent omöjligt, dels för att höjden på vagnarna varierar och att skaklarnas längd är olika långa till respektive hästmodell. Att ha en felaktigt anpassad vagn kan göra mer skada än nytta.

Hoppas du har fått ditt svar och vill du veta mer så tveka inte att fråga ;)

Senast ändrad:

En hyperlätt sulky, typ sånna som bara hjule väger. Tror Custom Sulky säljer hyperlätta sulkysar som kostar uppemot 80 000 kr, för storhäst då ;)
Men sen finns de en modell som jag inte kan namnet på, som de bara finns 25 st i hela världen, har för mig att den sulkyn kostade runt 200 000 kr...
Men en bra sulky kan man åxå få för ca 30 000 kr, inte alltid det behöver kosta så mkt! :)

Liknande trådar

Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
641
Mat Detta är verkligen ett i landsproblem 😂 men undrar om jag bara inbillar mig? Sista typ året så har i princip alla hamburgare jag fått...
2
Svar
20
· Visningar
1 029
Senast: Blyger
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 093
Senast: Bison
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 026
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka