Hur mycket kostar din hund?

MiniLi

Trådstartare
Som blivande hundägare är jag nyfiken på vad man kan tänkas komma upp i för kostnader.
Berätta gärna vad du har för slags hund, vad du gör med den, vad den kostar/månad och vilka de olika posterna är. :)

Sv: Hur mycket kostar din hund?

Jag har två hundar som jag tävlar och tränar aktivt med, en Flatcoated Retriever på 6 år, 65 cm/45 kg samt en blandras på 3,5 år, 70cm/35kg.

Foder Flatten 450kr/15kg räcker 6v = 300kr
Foder Blandrasen 550kr/15kg räcker 6v = 366 kr
Försäkring 500kr för båda
Övrigt rullande kostnader (tuggben, bajspåsar etc) ungefär 250kr

Månadskostnad om jag inte kostar på något extra ca 1400kr

Årskostnader
Vaccinering ca 400kr/hund

Jag räknade ut vad jag lagt på tävlingar, kurser, utrustning på hundarna 2009 och det landade på den nätta summan av 6000kr, UTÖVER dom rullade månadskostnaderna. Tilläggas bör då att jag inte har egen bil så jag räknar inte med bensin på det.

Oj. Valpen är dyr, så mycket kan jag säga.

Just nu har det varit en period med lite veterinärbesök och då ser kalkylen ut ungefär såhär för hundarna (ena 7 år gammal Münsterländer, andra 5,5 månader gammal Münsterländer):

Valpen:
ca 650 kr mat/månaden (20 kgs säck från Eukanuba, räcker ca en månad just nu)
Vaccination 450 kr/år
Bajspåsar, grisöron m.m. ca 2-300 i månaden
Valpkurs: 950 kr - räkna in eller inte.. Alla går ju inte kurs med hundarna.
Veterinärbesök pga misstänkt svald skruv samt eventuell UVI: ca 3000 sen inköp.
Biabädd: 600 kr.
Försäkring 1900 kr/år

Gamlingen:
Mat ca 300 kr/månad (15 kg räcker 2 månader)
Bajspåsar m.m. 200 kr ungefär
Veterinärbesök pga ögoninflammationer+medicin ca 5000 (har inte tagit det på försäkringen eftersom det är så små summor).
Vaccination ca 300 kr/år.
Försäkring ca 1600 kr/år (annat försäkringsbolag än lillskiten)

Månadskostnad: Hjälp, jag tänker inte räkna ut vad det där blev.. ;) Men runt 3-4000 i värsta fall om de är sjuka samtidigt. Normalt ca 2000 skulle jag tippa.

Senast ändrad:

Oj, inte många kronor.

Har en papillon. Tävlar inte, ställer inte ut, utan han är en familjemedlem/stallhund.
Äter för kanske 200 kronor i månaden i torrfoder. Fodras rätt mkt med kött också, men det är svårt att räkna på den kostnaden, då han äter det jag äter.

Är inte försäkrad, precis som mina andra djur, utan jag har en rätt väl tilltagen buffert, som överskrider veterinärtaket på försäkringen.

Vaccineringen blir väl under 50-lappen per månad, ifall man slår ut det. Hundgodis och ben ligger väl också någonstans där i månaden, max.

"...men det är svårt att räkna på den kostnaden, då han äter det jag äter."

*ser framför mig hur hunden hoppar upp och stjäl köttbitar från gaffeln*

:rofl:

Ruben liten peke blandning.
Mat Iams practive, en säck räcker i nio månader o kostar 400:- + alger för 179:- räcker i sex månader.
Vaccinering, ca 200 per år.
Försökring 150:- per månad
Schampo o balsam ca 300 per år.
Sen blir det såklart godis, halsband leksaker :)

Försäkring: 2200
Mat: Tippar på att det landar på runt 800 kr om året då hon äter väldigt lite och vinner rätt mycket småpåsar med mat.
Träningar: Hyra av ridhus, medlemsskap, kurser... Runt 2000?
Tävlingar: Min vän räknade just ut att hon skulle lägga 7000 på anmälningsavgifter men jag tror att jag landar på typ 5000.
Bensin: Om man inte räknar med tävlingar eftersom jag åker med mamma och hon oftast betalar, så runt 2000 skulle jag tro.
Vaccinering: ca 400
Summa: 12400 kr.... HUR jag får ihop detta (eller kommer att få ihop detta) på csn är ett mysterium!

Ska dessutom kastrera henne om ett par veckor så där ryker nästan 4000 till :crazy:. Gah!

Jag har en jaktgolden, hane 61 cm mankhöjd och väger 30,5 kg (vägde honom i söndags :p).

Han kostar inte många kronor, ca:

Mat: Torrfoder (varierar vilken sort) 15 kg/mån = 150- 200 kr + vanlig mat ca 200 kr/ mån
Ben och leksaker = ca 50 kr/ mån
Försäkring = 100 kr/ mån
Shampoo = 100 kr/ halvår

Tränar lite viltspår ibland, blod och klöv får jag gratis av morfar som är jägare. Annars promenerar vi, leker eller ligger i soffan :D

Har två salukis.
Tik, 64cm, 21kg
Tik, 62cm, 19,7kg

Månadskostnader:
ca 250kr foder per hund.
en rulle bajspåsar ca 15kr.

Kostnader en gång per år:
Medlemskap i två klubbar (totalt ca 450kr)
Försäkring, ca 3000kr.

Övrigt:
Ställer ut någon gång per år. Kostar ca 300-400kr per gång för båda damerna + resa.
Kommer börja tävla Lure Coursing, det kostar också lite, men har inte helkoll på hur mycket.
Kommer börja tävla lydnad någon gång, det kostar nog lite det med.
Vaccinerar vart tredje år, 400kr per spruta tror jag att det kostar.
Köpte märgben i dec -08. Eftersom mina hundar tuggar på dem även när de är tomma så finns de fortfarande kvar och tuggas på, så tuggbenskostnader har jag inga.
Leksaker gör jag själv av gamla trasor från kläder eller köper ett begagnat gosedjur på loppis för 10-20 spänn.
Täcken har jag fått gratis från vänner.
Koppel fick jag med från kenneln, har sedan köpt varsitt halsband till damerna för 125 spänn styck. Dessa kommer de få ha tills de är sönderslitna och inte går att använda längre (vilket lär ta tusen år).

Fler kostnader kan jag inte komma på.

schäfertik, 6år. 32kg, 60cm mkh
äter för 450kr/månad ungefär. en säck(400kr ca) räcker knappt en månad..
lite tuggben och annat gott ca 50kr/månad

plus kanske en femhundring eller så / år i annat.. typ kopplet går sönder, hundschampo, veterinärbesök(tre st billiga på fem år)

Hunden är oförsäkrad, tävlar inte, går inga kurser etc...
(ang försäkringsfrågan, behövs det så får jag loss pengar till veterinärbesök)

Senast ändrad:

Har en dvärgpinscherhane på snart två år, 29,5cm och 5,4kg

Vad försäkringen ligger på nu vet jag inte, höjde livvärdet i veckan och har inte hunnit få hem de nya papperen.

Han äter Klass färskfoder, går åt en korv om dagen = 300:-/mån
Betalar även 300:-/månaden för att få träna i lokal en gång i veckan och ridhus en gång i veckan.

Vaccinering 300:-
Rabiesvaccinering + blodprov 1800:-
Patellakontroll och Ögonlysning 800:-
HD, AD röntgen 1000:-
Kurser, tävlingslydnad o utställningskurs 3000:-
Inofficiella utställningar 600:-
Officiella utställningar 3900:-
Lydnadstävlingar 750:-

Har kört över 1000 mil till utställningar o tävlingar 2009, men lyckligtvis så har jag en resekamrat att dela den kostnaden med. ca 5400:-

Sen tillkommer det ju massa mer kostnader som man inte har så bra koll på, träningsköttbullar, leksaker, apportbockar, koner, hinder, trimbord, utställningstält osv.

Ruben liten peke blandning.
Mat Iams practive, en säck räcker i nio månader o kostar 400:- + alger för 179:- räcker i sex månader.
Vaccinering, ca 200 per år.
Försökring 150:- per månad
Schampo o balsam ca 300 per år.
Sen blir det såklart godis, halsband leksaker :)

men 9 månader håller ju inte fodret sig inte??

kl

ja inte mycket

Foder: 55kr/månad
Vaccineringar: 30kr/månad
Avmaskningar (bor i DK och måste avmaska hoss veterinär när jag ska till svea): 100kr/månad
=185kr/månad i fasta avgifer, sen tillkommer såklart ben (1 tuggben håller länge ;) ), nytt halsband om det går sönder och ev veterinärräkningar.

Han är inte försäkrad, har inga medlemskap, går inte kurser och tävlar inte.

Nästan ;)

Ibland har han fått sitta på stolen mittemot mig o äta från en egen tallrik. Det blir så när det blir ensamt ibland ;)

NewFoundlandshane 65 kg.

Färskfoder: 600-700 kr i månaden
Tuggben: ca 200 kr i månaden.
Försäkring: knappt 3 000 kr om året
Medlemskap: drygt 1000 kr/året
Vaccinering: Kommer inte ihåg vad det kostar 300/år kanske?

Det är nog det han MÅSTE ha. Sen tillkommer det ju kostnader för kurser, trimmning/bad och utrustning.
Vi skulle behöva hundsäkra bilen och det går ju ett par tusen på det. För att inte tala om själva bilen som vi köpte i princip för hans skull:).

Oj svår fråga..men ungefär då.

Schäfertik 32 kg, aktiv. Ca 60 hög+ westie 8 kg, aktiv och lite svårfödd.

Mat (BARF, det mesta ekologiskt)

ca 800 kr för bägge hundarna

Tuggeben (råhud från ICA) kanske 50 spänn i månaden

Bajspåsar , 100 kr år?

Utrustning allt från 1000-5000 kr /år

Försäkring ca 2700 per år (för bägge)

Tävlingsavgifter mm ca 1500 kr /år

Dvärgpinscher 3,5 år

Medlemskap 500 kr/år
Försäkring 60kr/månaden
Anmälningsavgifter 2800 kr/år
Mat 150kr/månaden
Bajspåsar 10 kr/månad
Bensin + boende tävlingar, ingen aning ;)
Massage 1200 kr/år
Träningar, 2400 kr
Vaccinering 300 kr/år
Veterinärbesök 650 kr/år
Plaque Off 300 kr/år

Sen har jag haft lite engångskostnader:
Rabiesvaccinering + blodprov ca 1600 kr
Kastrering 5300 kr
plus alla småsaker tex tandskrapa, ny filt, täcke, skor till mig

Just det..alla förbannade medlemskap :S

Terrierklubben: 350 kr
Schäferhundklubben: 520
Brukshundklubben ca 450
Og: 500 kr

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
20
· Visningar
703
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 842
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka