Hur mycket kan man se på ett nyfött föl?

fejko

Trådstartare
Tex mitt föl har inte ärvt mammans långa rygg, kan ryggen växa på längden senare?

Sv: Hur mycket kan man se på ett nyfött föl?

De allra flesta föl föds ganska kompakta i kroppen med långa ben. Det är nog först vid så tre veckor en månad som man kan börja se något så när på fölet. Fast även då är det väldigt svårt att säga något bestämt om hur fölet kommer att utvecklas. Det är inte ens lätt på ett- och tvååringar alla gånger att se hur den färdiga produkten ska bli.

Är bl a av den anledningen som fölvisningarnas poäng inte räknas och många raser inte ger treåriga hingstar mer ett år godkännande vid avelsvärdering.

Titta i tråden på Trav och fölbilderna där. Travare är ju ofta lite längre i ryggen än rena ridhästar. Men det ser man inte på bilderna av de unga travfölen.

Senast ändrad:

De gamla hästkarlarna sa att när fölet var sju dagar gammalt kunde man se hur det skulle se ut som vuxen, sedan var det bara att "blunda" och vänta på det färdiga resultatet!:D

Beror nog på vilka hästkarlar man har haft. För jag har alltid fått höra om den magiska trean. Vilket innebär att som hästen är vid ter veckor, tre månader och tre år så blir den. Hur den sedan ser mellan dessa tidpunkter kan man strunta i. Det har faktiskt stämt ganska bra på mina uppfödningar.

Och jag har fått höra att det är 6 som gäller alltså 6 dagar, 6 månader finns nog lika många gamla talestätt om det som det finns gamla hästkarlar

Förmodligen, tyckte mest att det var en kul grej!;)

Tycker själv att det är så svårt att se på ett föl hur det kommer att bli, men lite hintar har man ju lärt sig att se genom åren. En speciell utstrålning t ex, resningen på halsen, bogen, bakdelen .... Man brukar väl kunna bilda sig en någorlunda uppfattning om hur det färdiga resultatet blir, även om man hinner misströsta många gånger innan den vuxna hästen står där i all sin glans!

Och jag har också hört den magiska 3'an även från domare som har exteriörutbildningar till å från.

Och jag tycker man kan se ganska mycket redan på fölen, beror på om man har de rosaskimrande glasögonen på eller inte.
Hittills har det faktiskt inte slagit fel på mina avkommor av det jag trott, även om jag inte har så himla många som är bedömda i vuxen ålder.

3:an har jag också lärt mig, och tycker att det stämmer rätt väl.
Och jo, nog tycker jag att man kan se rätt mycket hur de kommer att se ut, redan när de är nyfödda och krumma.

Vad anser ni om att visa på fölbedömning?
Vilken ålder (månader) är bra att visa vid och tvärt om. Bör den ha uppnått ett vist antal månader eller inte vara äldre än... Kommer ni visa era föl? Varför?

Om jag visar på ev. fölbedömning så gör jag det för att det är roligt och för att jag har lust att 'göra nått' och för at tdet är bra att ha ett mål med sitt hanterande med fölen under våren/sommaren. Poängen som sådana hänger jag inte upp mig på utan lyssnar på den verbala kritiken och det skriftliga kritiken.

Och nej, jag kommer inte visa årets hbl-unge på fölbedömning, det blir för dyrt, däremot blir det nog en gårdsmönstring för hela gänget bebbar, det är bra träning och blivande fölköpare uppskattar att fölungarna är 'gjorda nått med' när de åker hemifrån mig.

Om jag får för mig att åka iväg och visa nån, så har jag de alltid minst 3 veckor gamla eller äldre, optimala är ju typ 3 veckor eller 3 månader tycker jag, men har inte nån direkt åsikt av att inte åka iväg vid andra åldrar. Domarna är ju inte 'dumma i huvudet', de både läser och frågar om åldern och kan anpassa sin bedömning utefter det, däremot om det är rangering och man anser att det är viktigt så kan man ju 'förlora på' att vara iväg vid fel ålder för att fölungen för dagen är bakhög osv.
Jag brukar försöka ha med ett föl på Riks varje år, då är de ganska unga och eftersom de oftast varit ensamma och uppnått klass 1 så hamnar de i unghästfinal och det brukar jag däremot aldrig vara med på, har inte varit det hittills i allafall, jag vill inte att fölungarna ska bli slutkörda av en dag på äventyr, det blir mycket för de i allafall och ett ev finalpris väger inte så tungt för mig som att fölungen istället får en positiv upplevelse och har haft roligt. :)

Tack Amkm!

Jag har hört att de måste vara minst 30 dagar gamla för att få visas alls?!
Nej, det klart att domarna inte är "dumma i huvudet" men det kan ju inte heller bedöma något de inte ser, det bedöms ju efter dagsformen som i alla andra bedömningar.. Kan bedömningen ligga fölet i fatet sen?

Är det inte stor skaderisk/smitta mm?

Jag har inte upplevt som någon nackdel med att få 'dåliga poäng' vid en ev. fölmönstring.

Och vad gäller smittor/skador osv, visst finns det alltid en risk, men det gör ju det om jag åker till seminstationen också :)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Fibusen
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar