Sv: Hur mycket kan man se på ett nyfött föl?
Om jag visar på ev. fölbedömning så gör jag det för att det är roligt och för att jag har lust att 'göra nått' och för at tdet är bra att ha ett mål med sitt hanterande med fölen under våren/sommaren. Poängen som sådana hänger jag inte upp mig på utan lyssnar på den verbala kritiken och det skriftliga kritiken.
Och nej, jag kommer inte visa årets hbl-unge på fölbedömning, det blir för dyrt, däremot blir det nog en gårdsmönstring för hela gänget bebbar, det är bra träning och blivande fölköpare uppskattar att fölungarna är 'gjorda nått med' när de åker hemifrån mig.
Om jag får för mig att åka iväg och visa nån, så har jag de alltid minst 3 veckor gamla eller äldre, optimala är ju typ 3 veckor eller 3 månader tycker jag, men har inte nån direkt åsikt av att inte åka iväg vid andra åldrar. Domarna är ju inte 'dumma i huvudet', de både läser och frågar om åldern och kan anpassa sin bedömning utefter det, däremot om det är rangering och man anser att det är viktigt så kan man ju 'förlora på' att vara iväg vid fel ålder för att fölungen för dagen är bakhög osv.
Jag brukar försöka ha med ett föl på Riks varje år, då är de ganska unga och eftersom de oftast varit ensamma och uppnått klass 1 så hamnar de i unghästfinal och det brukar jag däremot aldrig vara med på, har inte varit det hittills i allafall, jag vill inte att fölungarna ska bli slutkörda av en dag på äventyr, det blir mycket för de i allafall och ett ev finalpris väger inte så tungt för mig som att fölungen istället får en positiv upplevelse och har haft roligt.