Hur mycket kan man kräva av en ung frieser?

J

Josefin_S

Hej!

Jag är helt ny här på forumet och på barockridning och skulle gärna vilja veta vad ni anser vara lagom att begära av en unghäst. Jag gillar filosofin bakom akademisk dressyr och barockridning och ska försöka styra min utbildning av hästen mot dessa grundprinciper.

Min frieserhingst är snart 4 år och riden sedan i somras. Jag har haft honom sedan oktober-04 och bara börjat med att flytta honom för skänkeln på böjt spår i skritt och trav.

Han har ganska dålig grundkondis så vi har skrittat, travat och gallopperat ute ganska mycket med sällskap av andra hästar. Det finns en mycket bra galloppbana på 1,5 km i närheten. Är det för mycket att rida några varv där i trav och gallopp på en så ung frieser? Han är min första frieser och alla jag pratat med säger att de är så sena i utvecklingen. Han blir ju trött av två varv men inte så att han stupar. Kondition är kanske inget som ni barockryttare tränar alls, mer än i ridhuset? Jag tror bara att jag skulle få svårt att motivera min hingst till att jobba på så mycket varje träningspass att flåset blir bättre. Han är ambitiös de första 10 minutrarna i ridhuset men tycker att det är ganska tråkigt sedan. Vet inte om det mest beror på motivationsbrist eller på dålig grundkondition.

Sv: Hur mycket kan man kräva av en ung frieser?

Podhajsky tycker jag är mycket läsvärd! (www.olby.se/Podhajsky) Han beskriver ganska utförligt hur de lagt upp remontens första och andra utbildningsår på Spanska ridskolan. Första året fokuserar de mest på att rakrikta. Sidvärtsrörelser kommer senare.

Jag citerar några rader angående gångart (även de la Guérinière är av samma åsikt):
"Vid hela hästens utbildning, också när de är unga, tillmätas travarbetet den största betydelsen. Den är bättre än andra gångarter lämpad till att göra den unga hästen böjlig och smidig, taktmässig och regelbunden i gången och att fostra hästen till lydnad."

Podhajsky säger även följande:
Befästandet av den solida grunden fordrar den längsta utbildningstiden—i det närmaste två tredjedelar av den totala tiden. Därefter kommer ryttaren relativt lätt att kunna ge sitt konstverk den sista slipningen. Det är därför som tiden som läggs ned på befästandet av grunderna—även om den blir aldrig så lång—aldrig kan betecknas som förlorad eller ens värderas som försummad.

Låter bra tycker jag, eftersom min häst är riden i drygt 3 år och vi fortfarande inte har kommit så långt som beskrivs under "den unga hästens andra utbildningsår"... :crazy:

Tack för lästipset! Då ska jag läsa det som du rekommenderade.

Men utridning kan väl knappast en unghäst få för mycket av så länge man inte rider för hårt? Jag upplever i alla fall att han har fått mycket mer frammåtbjudning i ridhuset nu när hans kondis har börjat bli lite bättre, och det kan ju inte vara negativt i alla fall. :)

Jag tror det är en god idé att varva uteritter med mycket skritt på lång tygel samt en del trav och galopp, med korta skolningspass.
Aktiv skritt på lång tygel i skogen ger psykisk stimulans, och stärker muskler, ledband och ligament på ett sätt som inte ger särskilt mycket slitage.
Trav och galopp i skogen stärker hjärta och lungor.
Korta men intensiva skolningspass säkerställer att ni bibehåller fokus hela passet, och kan sluta innan intresset börjar avta.

Tack så mycket för era svar. Jag tror att jag är hyffsat på rätt spår. Men nu när jag läst lite på www.olby.se/Podhajsk blev jag lite osäker på om jag kräver lite för mycket ändå. Min häst blir ju 4 år i år och på Spanska Ridsolan rider man in hästarna först när de är 4. Det står även att Lippizanarna är väldigt sena i utvecklingen, vilket ju även Frieserhästarna är. Så jag får nog kanske ta det lite lugnt framöver ändå. :angel:

Nu är ju inte precis jag nån expert på Akademisk ridkonst... Men kondis tränar i alla fall inte jag på ridbanan, det gör vi ute. Och att skritta på lång tygel över stock och sten, klättra osv kan ju inte heller vara fel.

Fler lästips finns i den nålade tråden längst upp! Guérinières bok är också bra tycker jag: http://walter.thyselius.org/equus/gueriniere Det är lite annan utbildningsstege, kan vara intressant att jämföra.

Hur mycket kan man kräva av en ung frieser?

Ingenting. Man kan bara förtjäna.

Ok jag kanske uttryckte mig fel.

Vad jag undrade var hur mycket kan man låta en ung frieser jobba. Han tycker ju att det är roligt att galloppera på galloppbanan men blir ju ändå trött (vilket de flesta unghästar skulle bli av sådant jobb). Betyder det att det blir för slitsamt för honom eftersom han är lite sen i utvecklingen (liksom många andra "barockraser")? Tycker du att jag då ska låta bli att ta några varv där och bara rida ca 10 min i ridhuset istället? Längre än så är ingen idé att hålla på eftersom jag har svårt att hålla hans motivation uppe där inne.

Eftersom han är min första frieser är jag tacksam för alla råd jag kan få angående frågan. (Om han hade varit ett halvblod hade jag kännt mig säker på min sak eftersom jag har mycket större erfarenhet av den hästtypen.)

Jag fick ett tips engång...rid hästen så att när du är färdig är den lika fräsch som när du började...lyssna på hästen och öka ribban steg för steg..tänk dig själv när du ska börja motionera, springen du då en sträcka på 1 mil...nej tror inte det. ;)

Frågan är juh om det verkligen funkar att göra så, har också alltid tänkt precis så, hästen skall vara lika fräsch efteråt, men för ett bra tag sen nu så började jag tänka litet. Om jag skall gå till gymmet varje dag och vara lika fräsch när jag kommer ut som när jag gick in, avancerar jag verkligen någonstans då?

Hmm nu när du säger det?! :confused:
Va tror ni andra?

Såhär tänkte jag när jag tränade friidrott och när jag tränar pållan(nu blir det iofs inget hårt eftersom hon är 1½år bara men i framtiden så)...

OFTAST träna så att man ligger nästan på gränsen till vad man klarar av, IBLAND med jämna mellanrum träna hårdare än vad jag egentligen pallar med och DÄREMELLAN träna långt under min egentliga prestationsnivå(aktiv vila). Efter varje träning måste man varva ner (jogging/skritta)...efter denna nedvarvning får man vara trött i kroppen men INTE må dåligt...det är lätt att känna detta på sig själv men på hästen är det kanske lite svårare...då brukar jag försöka tänka att hästen ska se pigg o fräsch ut i ögonen men att den får vara trött i stegen....

Det funkade iaf när jag var aktiv och jag tror att det är ett bra sätt att träna. Hade en superduktig tränare som har tagit fram tre världsstjärnor inom häcklöpning och ännu fler i andra grenar så jag litade på att han visste vad han sa. :D

Titta in på forumet Distans. Där finns det tips på hur du kan träna. Jag har en frieser som blir fem år i vår. Det är först nu som han är mogen för lite mer jobb. Han är sen i utvecklingen om man jämför med jämnåriga halvblodshästar. Största nöten att knäcka har varit att få honom intresserad av att ridas på bana. Det lossnade när jag plockade fram cavalettibommar och koner. Då vaknade han till och blev intresserad. Red in honom vid 3,5 års ålder. Arbetade honom mest vid hand första halvåret.

Tack för tipset! Jag ska tänka på det när jag lägger upp träningen.

Åh en frieservan person... Vad gjorde ni för övningar för hand? Min häst blir lika snabbt oinspirerad av att ridas i ridhuset som att tömköras. Häromdagen hade jag en "spöförare" som viftade lite men ett spö med en plastpåse fastknuten längst ut när jag red i ridhuset. Vi tränade på igångsättnignar till trav från skritt och halt och även lite opretantiösa galloppfattningar. Oj vilken skillnad det blev! På tre igångsättningar så hade han fattat att om han inte reagerade direkt så började den där plastpåsen att röra på sig. Och helt plötsligt började han tycka att det var kul att få fart i rumpan. :banana: Det sitter kvar fortfarande fast något avmattat.

Men jag tror att hans något oinspirerade jag kommer att ta överhanden när jag tömkör nästa gång. Man kan ju inte ha en plastpåse fastknuten på spöet hela tiden. :crazy: Därför hade det varit bra med förslag på lite roliga övningar. Kavaletti sa du var bra. Vilket avstånd är lagom?

Efter vad du skriver tycker jag det låter som om det har krävts för mycket av din unghäst. En unghäst är en unghäst oberoende av ras.
Ge honom en paus från ridbanan, skritta ut i skog och mark så han får bygga upp sin kropp så ska du se att han blir piggare även på ridbanan.
Unghästar behöver pauser alltemellanåt från jobb och krav, de behöver tid på sig för att assimilera både fysiskt och psykiskt vad som begärs av dom.

Jag rider/tömkör i ridhuset ca 1-2 gånger i veckan och bara de dagar då det inte är skönt att rida ut men då han ändå behöver få röra på sig. Alla andra gångar rider jag ut, oftast tillsammans med någon annan. Vi rider mest i skritt men även lite trav och gallopp. Han rids totalt 4-5 gånger i veckan. Jag tycker att det är viktigt att han blir stimulerad av mig så mycket som möjligt eftersom han är hingst och inte har några hagkompisar. Tycker du att jag bör dra ner på ridhusträningarna eller trav och gallopp under uteridningarna (ca 5-10 minuter trav+gallopp som det är nu) eller antalet gånger i veckan jag rider? :confused:

Ibland har jag funderat på om jag bara ska ta en promenad till ridhuset (ca 5 min) några dag i veckan och träna lite "cirkuskonster" som bugning etc istället för att rida. Vad tror du om det?

Man ska ju låta hästen få göra lite av varje varje dag, tänk på att muskler måste få vila imellanåt, så träna olika muskelgrupper=varierad träning så att han blir fin och formbar.
TRick träning skulle jag absolut göra, det får hästen att "tänka" och lösa problem och man bygger upp ett förtroende häst och männiksa imellan.
Saker jag kan komma på att variera träning me:
* Ut och tömkör, träna på att styra , förhållningar, igångsättning ny miljö ...
* Rid ut och variera med att klättra i backar, galoppera en raksträcka, trava över grenar, kvistar, skritta långa rundor= bästa träningen som oftast inte skadar hästen då de är djur som strövar på stora områden i det vilda ( dock måste sadel och utrustning passa, annars kan skador uppstå)
* Rid lösgörande övningar i form av volt, serpetiner, övergångar, tempoväxlingar i ridhus
* markarbete i form av longering med kapson, även där kan man göra lösgörande övningar och mycket förberedande övningar innan man gör det från ryggen
* Åk i väg och rid ut i olika miljöer och ge honom vana att fördas till olika platser
* trick träning , kul grej och man kan lära hästen jätte mycket konster, vissa övningar är mycket gymnmastiserande för hästen

Det finns nog mer men detta är en hel del att öva på....att åka på kursen för någon barock instruktör ( om ni känner er mogna för det)

Red in min Tinker i somras, hon är nu 5 år och utvecklas senare, men vi har varit på tre kurser, tömkörning och barock!
Trick tränar henne och hon tycker det är jätte kul!

Glöm inte att ha det trevligt och mysigt med hästen! Det är ju din vän åxo!

Hm...jag gissar att det inlägget inte var riktat till mig..

Jag har ju som sagt ett tag på mig innan träningen börjar på allvar :D

Men tänk va kul när du får börja igen!!
Tänk va mycket man kan göra med pållarna! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka