Hur mycket kan man kräva av en ung frieser?

Sv: Hur mycket kan man kräva av en ung frieser?

Var har du fått reda på att frieserhästar skulle ha mindre lungor än andra häster??Finns det någon info på nätet att läsa??Mycket intressant!!

Eftersom m det inet kommit in något svar påd et hrä påståendet om -mycket-mindre lungor,magsår och annat så gör jag här ett litet inhopp på barock,som jag annars håller mig ifrån.

jag kollade uppd te här med vad som rä sant egentligen och det stämmer inte.
magsår förekommer inet i mer utbredd omfattning är hos normalhästen(vad kom den infon ifårn???)

och att hästrasen skule ha mycke mindre lungor är inet heler sant.däremot ligger det på(övesrätter från engelska) mithochondrial DNA:t att hästarna i vis sgrad har sämre förmåga till urladdning som andr araser har.

men det har delvis att gör amed kroppsformen,man ser tdylig skillna dpå orken hso en arab och om man jämför den med en nordsvensk,,den runda kroppsfomern hjälper inte direkt till med avsvettning i förhållande till hudyta.

när det gäller DNAt rent generellt så kan man säga att det har att gör amed aveln.
vi jämförde tex Habsburgarnas Lipizzaner,som då också är en barockras och där ser vi tex lång livstid,vilket avlades fram helt utan beräkning pga det sätt de kudn e avla på d em.

holländrana var jordbrukare poch mycket av deras avel styrdes av d et faktumet. idag styr -helt-andra intressen..eller kanske inte...
de som inet dög skule tjäna in pengar ändå,om inte på marken så på mackan eller som avelsdjur.
följddaktligen har de inet varit så noggranna(eller kunat unna sig lyxen av det) som man skuel kuna ösnka och det sre man tyvärr förekomam än idag,om man har bakgrudnsinformation,som jag (tyvärr) har.

När man färgavlar eller avlar på ett egenetiskt liten grupp så uppkommer alltid drag somär mer markanta,posiitiva som negativa,och dte sre vi inom Friesern,men även inom andr ahästraser.
Freisern har allstå ingen kroppslig defekt som gör den sådan,det har helt enklet inte avlats för att få "distansblod",utan av helt andra skäl.

Däremot så hotas ju rasen av viss agenetiska saker som det talas mycket tyst om,tex sommareksem,tendens till mugg,för att närmna d elindrigare,och Aperts och Marfans syndrom för att nämna d elivshotande...

Ett övervähgand estor antal Freisres har dessutom EPSM,eller PSSM somd et också kallas,varvod mankanske bör seöver hästens foderstat inan dte är försent.

jag menar inet att skrämma upp någon,eller ret aupp den holländksa rasföreningen,men så här ligger dte till,fårn extremt säkra källor.

man kan inet säga att de har det och det utan att veta avelshistoriken bakom,dvs VARFÖR avlas de somd e gör,och ha infomration direkt från utredningarna.

I mina ögon är Friesern en underbar häst,väl värd allting,och jag har bara haft tur med friska exemplar.
Här i SVreige tror jag inet vi har så många sjuka eller skadade,har för mig att djursjukhusen knappt ser dem alls.
vet också om et antal mycket långlivade exemplar och uppfödarna gör bra ifrån sig med den information de har(de seriösa uppfödarna nu..)

Innan ni meddlear mig vilken skitras Freisern är så bör ni ta en titt på er egen ras,då mycket göms som man aldirg får reda på om man inet rålkar ha tillgång til genetikexperter och forskare.

det finsn en anledning till varför Friesern är populär och det har att gör amed deras fantastiska mentalitet bla,somd et fram till för några r sedan användes som urvalskriterie vid avelsbedömningar(något att inför aför andra raser kanske?)

Så attd e skulel ha mycket mindre lungor osv stämmer inte,men historein bakom aveln är mycket intressant av helt andra skäl.

Thina

Den enda frieser som jag har bekantat mig med är en mycket trevlig individ med enorm gå-lust.
Tyvärr var den riden med svanhals från början, men när den nu börjat muskla sig rätt och bli bärig börjar också stegen att komma och ena galoppen har börjat bli bra.

Skulle tro att hästen kan "gå långt" inom dressyren. :)

jag har inte heller sett till Friesers som av ren avelsbaserad grund skule vara slöare äbn andra

jag hävdar bestämt att det beror på hur man gör-eller inte gör dem..däremot vet ajg att Lutelinjen är någt mer flegmatisk rent generellt,men dte beror också på i vilken gra dman eftersträvar lydnad för hjälper på små signaler.

Om jag rullar över ömma tår so be it...

Rasen som sådan har vissa karaktärdrag som jag ser som oerhört positiva men som kan ge problem om man inet hanterar dem rätt,bla förmågan till att dra stress sinombords så attdet verkar "snälla och lugna" och i och med sin höga intelligens så tål de kanske inet inkonsekvent hantering och dåliga förklaringar,det är inet direkt en ras man hotar eller obehagsbehandlar fram till beteend,som man kan se en majritet av hästägare göramed sina djur tycker jag.

den höga halsansättningen är ett typiskt karaktärsdarg,och preis som du säger så kommer stegen när de bröjar muskla sig rätt och bära

Om inet tokiga hästägare har fått för sig att smälla på en stång o rida piff et puff lång inna hästen är färdig för det,då komer varken framåt eller rygg..

men dte ser ju fint ut..eller?

Jag kan inet tänka mig någon annan ras än Frieser..skule väl vara lusse då..fast de är för snabba i reaktionen på marken för min smak

Thina

min frieser verkar aldrig bli pigg han.
men än har jag inte tappat hoppet.
vissa framsteg har gjorts.
jag har tom fått offra mig och hoppa (hopprädd är jag) för att försöka få lite motivation o power i hästen.
Enda gången han piggnar till lite bättre.
men ngt jag märkt är at han lyssnar bäst på sin matte.
sätter sig ngn annan upp så får dom knappt fram han i trav alls.
så förtroendet finns men nåja...han behöver väl tid på sig.
snart vankas sommarbetet nu i veckan och jag hoppas o räknar med att det ska göra han mera framåt sen i höst :bump:
väldigt pratsjuk o kelen har han blivit iallafall :love:

min andra unghäst är jättesnäll o mkt framåt. totala motsatsen.
måste erkänna att hon är lite roligare att rida. :angel:
himla snäll också. :love:

kan inte hålla med att seghet hos friesern alltid beror på ryttaren.
min andra ha jag fostrat helt själv sen föl och hon är verkligen o har allt man kan begära av en häst psykmässigt. och är alltid framåt.
medans friesern alltid varit loj. inte känslig för hjälper alls kan jag påstå. Men kommer bli hoppas jag. som min andra.

fast jag gillar båda mina hästar.
dom är bra på sitt egna sätt!

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka