Hur mycket kan man kräva av en ung frieser?

Sv: Hur mycket kan man kräva av en ung frieser?

Här kommer det de flesta hakar upp sig på. I detta fallet klickar du avsaktningen och skiter i galoppfattningen. När hästen kan både fattning och avsaktning ( som du naturligtvis tränat var för sig ) kan du ta bort klickern och bara använda vanligt röstkommando. Så ibland kan du ta fram din klicker igen och förstärka galoppfattningarna om de kanske blivit lite vaga igen.

Det viktiga är att under ett träningspass kan du inte först klicka fattningar och sedan avsaktningar, du måste hålla dig till ett beteende per träningstillfälle.

Anledningen till att hästen inte blir förvirrad är att du använder ju olika kommandon ( skänkel = galopp, hand=avsaktning, förenklat )
Hästens första prioritet är att göra det du ber om, för det ger godis.
I början kan väldigt lika hjälper leda till lite förvirring från hästens sida. T.ex. upprepad träning av galoppfattningar kan innebära att hästen fattar galopp när du ger travhjälp.
Det är dock inget problem utan endast ett bevis på hur gärna din häst vill göra rätt.

/
Susanne

Klart jag kan förklara mer...

Ett kommando lägger jag inte in förrän beteendet är i stort sett färdigt ( blir lite annorlunda vid ridning, då man får "visa" hästen lite mer".

Vid typexemplet apport lade jag in röstkommando "apport" när jag visste att hästen förstod vad det handlade om och gjorde rätt 9 gånger av 10.

Anledningen till att inte lägga in kommando innan du är säker på att hästen gör rätt är att då kan du lätt förknippa kommandot med felbeteende. T.ex. om du säger apport 7 gånger när hästen råkar släppa apporten, så är det vad den tror att apport betyder.

Jag använder än så länge röstkommandon, skall även börja använda mig av visselsignaler ( inkallning ) samt kroppssignaler ( komplement )

Har en idé om att när jag bugar för min häst skall han buga tillbaka, och här kommer jag att använda ett mycket tydligt kroppskommando.

Har även tänkt träna in ett lydnadsprogram, så jag kan köra samma program med hunden och hästen. Här är det röstkommandon som gäller.

Tror generellt att det är lättare med kroppskommandon för hästen, men det beror nog mest på att vi människkor snackar så mycket så det blir svårt för hästen att urskilja kommandot bland allt bakgrundsbrus.
Stora kommandon i början, sen efterhand finslipa dem till viskningar, tror jag på.

/
Susanne

Jag har en frieserkille som blir 5 i vår. Jag köpte honom i november och han är min första frieser så egentligen är jag inte kunnigare än dig i denna frågan:-)

Abbe kom till sverige när han var strax över 3 år och blev inriden här. När han kom till mig var han grundriden men hade ganska dålig kondition. Jag har tagit det relativt lugnt med honom de här månaderna jag haft honom. Dels för att vädret varit som det är och dels för att han är en unghäst, och jag vill ju han ska hålla många år!

Hittils har jag inte jobbat honom på ridbana/ridhus. Däremot har jag ridit honom mkt ute i skog och mark, och börjat jobba honom i låg form. Än så länge bär han bara upp sig i traven och därför har jag väntat med galoppen. Jag har bara galloprerat honom kortare sträckor ute för att han ska få upp flåset. Abbe har blivit ganska trött de dagar jag ridit honom lite ordenligare och då har jag alltid sett till att låta honom vila/skritta på lång tygel dagen efter. En månad i vintras var han helt avställd och fick en viloperiod, men det trivdes han inte alls med. Så härdanefter kommer hans viloperioder innehålla lätta skritt-turer.

Nu skall jag börja jobba honom i ridhuset också, och träna för instruktör, och det ser jag verkligen fram emot. Jag longerar/tömkör någon gång i veckan och dessutom vilar han helt ca 2 dagar i veckan. I och med att vädret blir bättre kommer jag givetvis börja rida honom mer.

Jag tror det är viktigt att man är medveten om att man har en unghäst och anpassar arbetet efter det. Man får inte glömma att de har växtperioder, men även att de behöver tid till att smälta allt de lärt sig imellanåt. Friesern är ju en sådan underbart lättlärd och positiv ras och det gäller att behålla arbetsglädjen hos dem!

Lycka till med din frieser, visst är de underbara!! Vi kanske ses på tävlingsbanorna i framtiden :)

Så roligt att "träffa" en till frieserfrälst människa! Ja alla frieserhästar jag har träffat hittills är verkligen underbara. Nu när jag har lärt känna min häst inser jag bara mer och mer att han verkligen är min "drömhäst" :love: . Visst var det kärlek från första ögonkastet när jag såg honom men jag har ändå försökt att hålla sinnet öppet för att han kanske inte har alla kvalittéer man kan tänkas vilja ha. Men denna kille är helt enkelt bara underbar :banana: .

Jag vill passa på att tacka alla som skrivit i denna tråd. Vi har övat på i ridhuset med era svar som inspiration och Foppe (han heter så, min häst) tycker att arbetet i ridhuset är mycket roligare nu. Vi jobbar mycket med (eller snarare bara med) tempoväxlingar i skritt och trav och att han ska svara direkt på hjälperna. Resultaten har kommit så förvånansvärt snabbt! Nu lyssnar han hela tiden och väntar på nästa kommando. Vi har även lagt in lite bomar i övningarna. Konditionen verkar förbättras hela tiden även om vi mest skrittar ut tillsammans.

Josefin_S skrev:
Han har som sagt bjudning när man rider ut men inte så mycket på dressyrbanan. Åtminstånne inte efter 10 minuter.

Om det nu är så så varför inte bryta innan tio minuter har gått?
Se passen på ridbanan som ren inlärning, inte "träning" eller "motion".
Så fort han gjort rätt som du vill (enkla saker i början givetvis) så bryt.
Om det så bara har tagit 2 minuter.

Motionen får man genom utevistelse i hage och uteritter (el. promenader) tycker jag.

Måste han stå ensam för övrigt?

Det är ju det jag gör. Jag sitter inte och "gnatar" på honom när han inte tycker att det är roligt längre, utan jag rider bara i ca 10 min i så fall. Men av det får han ju inte mycket motion. Nu håller han igång betydligt längre (jämfört med när jag startade tråden) och jag tror att den största anledningen till det är att han har fått bättre kondition av att skritta, trava och galoppera ute på grusvägar och på galoppbanan.

Han kan inte gå tillsammans med någon eftersom han är hingst. Jag har hört talas om att man kan ha hingstar och valacker tillsammans men det har inte varit någon som vågat prova att släppa ihop sin häst med min. Jag har bara en egen häst och vill inte utsätta någon annans häst för eventuell skaderisk. Men jag håller med om att han säkert skulle ha ett roligare liv om han fick en hagkompis.

Det är ju det jag gör. Jag sitter inte och "gnatar" på honom när han inte tycker att det är roligt längre, utan jag rider bara i ca 10 min i så fall. Men av det får han ju inte mycket motion. Nu håller han igång betydligt längre (jämfört med när jag startade tråden) och jag tror att den största anledningen till det är att han har fått bättre kondition av att skritta, trava och galoppera ute på grusvägar och på galoppbanan.

Han kan inte gå tillsammans med någon eftersom han är hingst. Jag har hört talas om att man kan ha hingstar och valacker tillsammans men det har inte varit någon som vågat prova att släppa ihop sin häst med min. Jag har bara en egen häst och vill inte utsätta någon annans häst för eventuell skaderisk. Men jag håller med om att han säkert skulle ha ett roligare liv om han fick en hagkompis.

Vill tipsa om en videofilm om clicker/target training. Den är gjord av Shawna & Vinton Karrasch. Filmen heter Clicker Training and Beyond. Köpte den på en mässa så jag vet inte var man kan få tag i den. Shawna Karrasch är djur tränare på Sea World i Californien. På fodralet finns det en adress www.kenilworthpress.co.uk :)
Filmen är verkligen bra.

tack för en bra förklaring!! :bow: :bow:
får man fråga om tips angående godis??

använder vanligt krafft grund. Använde äppelbitar ett tag men det blir så klibbigt i fickan...

/
Susanne

Har samma problem med min frieserhingst, han är oxå loj och vill inte ta för sig. Har hört att det är rasen dom är helt enkelt så där, inte alla men många. Däremot när jag var på kurs och det var många andra hästar omkring då var det minsann fart på han.... :)

Jag tror mest att det är utbildnings nivån det hänger på. Ju mer utbildad en frieser är detsto mer arbetslust.

Jag var ute och red tillsammans med en kompis idag. Men häst var jättepigg och glad och ville bara galoppera hela tiden när vi skulle trava. Vet inte vad som har hänt men han är inte alls lika loj nu som han var för en månad sedan. I ridhuset är han inte riktigt lika inspirerad som han är när man rider ut. Men han är mycket mycket bättre nu än tidigare. Att han är hingst tror jag spelar in ganska mycket på att han inte är så väldigt arbetsvillig i ridhuset. Hingstar är ju kända för att vara lite lata av sig. Tror dock att jag ska kastrera min i vår.Är dock rädd att hans personlighet ändras om jag kastrerar honom. Han är verkligen min drömhäst :love: :rofl: :love: och det kanske är dumt att förändra något eftersom allt går så bra. :crazy:

får väl uppdatera att jag för första gången häromdagen satt på min segburk till häst i galopp, tom lite längre sträckor i skogen :bump:
tog tom galopp för skänkeln :angel: o då va han tom pigg :D

Du ser... Han kommer nog att vakna till nu när det blir vår. Vad fodrar du din häst med? Jag ger min kornkross, betfor och lite havre. Havren måste jag vara försiktig med annars blir han halvvild. :devil:

min får hösilage, havre, hippo, betfor, b-vitamin, och saltsten då såklart..o en o annan morot :D

Min får ju också så klart hösilage, mineraler, vitaminer, saltsten och ibland lite kalktillskott. Och en liten godisbit efter varje ridpass.

Till Josefin S:

Jag har en frieserkille. Vet du att friesrarna har MYCKET mindre lungor än övriga hästar??? Därför har dom faktiskt lite sämre ork och flås än andra.
Träna inte kondisen för häftigt med den.
Träna korta pass i galopp och lägg in skrittarbete emellan.
Lycka till med din frieser

Friesrar kan vara lite segare än andra raser så det gäller för dig att locka fram lite power i honom på ett bra sätt utan att hetsa honom för mycket. Blir en frieser triggad för mycket så vänder den gärna oron inom sig istället för som tex halvbloden som raegerar med att explodera. Därför har friesrarna en mycket större benägenhet att drabbas av magsår eftersom dom är så känsliga.
Var mycket lyhörd för din häst och om han känns seg efter ridning i paddocken, klä av honom sadel och träns och spring och lek och busa med honom som avslutning av ridningen, det bär han med sig som något positivt.
Det brukar jag göra och gissa om han gillar det.
Förresten, har du köpt din frieser i Sverige eller kom han direkt till dig från Holland??

Han kommer från Holland men "mellanlandade" i Tyskland innan jag köpte honom. Jag har haft halvblod/fullblod innan och märker tydligt att min frieser har betydligt sämre grundkondis än de andra har haft. Beror säkert på lungkapaciteten. Så det var en av anledningarna till att jag startade tråden. Jag blev förvånad över hans seghet.

Men segheten är ett minne blott. Nu är han som en helt annan häst (men lika go fortfarande). Både när jag rider ut och tränar i ridhus eller i paddock måste jag ta tillbaks honom gång på gång. Lyx-"problemet" är nu istället det omvända. Han springer gärna ifrån mig om jag inte påminner honom att ta det lilla lugna.

Det konstiga är att när jag nu under senaste veckan bett honom att samla upp sig gör han det så bra att jag vet att han inte klarar mer än ett par steg så då måste jag släppa fram honom igen vilket resultetar i att han gärna springer ifrån mig igen. Jag vet att det låter konstigt men jag kan inte förklara det på något annat sätt. Helst vill jag bara samla och samla hela tiden för att han inte ska falla isär och älga på, men det vet jag ju att han inte kan orka så jag måste ju släppa fram och låta honom springa. Ibland har han ingen mellanväxel. :confused:

Det är konstigt hur mycket han har förändrats på den här korta tiden. Nu dominerar i alla fall framåtbjudningen vilket jag är glad för.

Kan inte låta bli att lägga in..att det låter ju urdumt. Om man aldrig tränade sig svettig eller anfådd tar det ju femton år att bygga upp någon som helst kondis. Visst ska man trappa upp långsamt men man måste ju anstränga sig, annars gör man ju inga framsteg! Som någon sa innan, man börjar ju inte med en mil, men även när man är i topptrim och springer en mil blir man ju ansträngd och det är ju som det ska.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka