Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

My_view

Trådstartare
Sitter och funderar lite på hur pass mycket man kan kräva av en (snart) 12 årig tjej. I våras fick hon egen häst, allt var frid och fröjd, hon ryktade, red och höll på och de kom bra överens och passade tillsammans. Nu, sedan augusti-september någon gång, är det i stort sett jag som har skött om allt med hästen. Jag mockar, matar, väger upp hö färdigt i alla påsar, fixar kraftfoder färdigt i alla burkar osv. Det enda tjejen gör är att hon för ut hästen på morgonen, tar in till kvällen samt motionerar. Utsläpp på morgonen sker endast om jag ser till att jaga henne ur sängen före skolan, något som jag ser till att göra varje dag (något ska hon väl göra om hon ska ha egen häst)
Men, thats it! Allt annat gör jag. Någon enstaka gång sedan i höstas, då jag har sagt till på skarpen att "du mockar boxen idag!" så har hon gjort det, annars inte.
Nu börjar jag lite tröttna på detta, all den tid jag lägger ner på allt detta, skulle ju jag lika bra kunna spendera tillsammans med min häst, och sitter och funderar på om jag helt enkelt kan säga till henne att "om du inte mockar, fixar hö och kraftfoder själv, för ut/in, matar till nätterna osv. så säljer jag hästen"
Kan man kräva av en 12 åring att denne ska mocka varje dag, fixa hö och allt annat, eller anser ni att det blir för mycket/för tungt? Jag är ju också i stallet samtidigt som hon, så behöver hon hjälp så finns jag ju där. Och vi har ju hästarna hemma på gården också, så jag är ju aldrig långt borta om jag inte är i stallet.
Hur ser ni på saken?
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag tycker absolut att du kan kräva det av henne. Att mocka sin egen hästs box varje dag är inte jobbigt eller svårt. Det är en självklarhet. Jag har sett 9-åriga tjejer göra allt det där (med lite stöd från sina föräldrar). Ni kanske kan hjälpas åt med fodret? Någon blandar kraft, den andra fixar hö och så turas ni om med det?
Att ställa ett ultimatum om det inte blir bättre ser jag inget fel med. Hon får välja. Lata sig eller ha häst.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag fick min första häst när jag var 11 år, efter många års tjat :D villkoret var att jag skötte hästen och skolan ordentligt. Jag har som 13-åring stått och mockat med 40 graders feber...

Det är inte för mycket att begära att man sköter det mesta med mockning och rykt när man är 12 år och har den oerhörda förmånen att få ha egen häst. Visst, ibland kan man väl som förälder hjälpa till, tex om det är aktuellt med en övernattning hos en kompis.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

jag tycker du ska börja med att prata med henne om hur hon ser på det. Börjar hon tycka att det är för jobbigt att sköta hästen varje dag? Förklara att du hellre vill använda den tid det tar att sköta hennes häst till att göra saker med din häst. Att orken tryter när det blir höst och vinter tycker jag i och för sig inte är så konstigt, eller att ork och intresse svalnar något sedan nyhetens behag lagt sig är inte heller så konstigt. Dessutom så är hon i en ålder då det snart börjar hända en massa saker i hennes kropp. Att börja med ett ultimatum verkar lite drastiskt. Om ni istället kunde komma fram till en lösning tillsammans skulle vara bättre. Kanske ni kan dela sysslorna ibland? Om hon mockar åt båda ibland så gör du det andra gånger? Fundera över om du har rutiner som du tycker är bra, men som hon kanske skulle vilja göra på ett annat sätt? Ibland är vi hästägare så noga med hur vi tycker att saker och ting ska utföras att vi glömmer att man faktiskt kan göra saker på olika sätt.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Mocka och fixa foder tycker jag absolut hon kan göra själv.
Men alla in/utsläpp tycker jag är lite hårt, jag hade nog låtit henne ta varannan morgon eller så.
Sen kan ni väl byteshandla? Om hon vill ha en hästfri dag och göra annat som kompisar eller så så får hon fixa allt till din häst en annan dag osv?
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Ett förslag är väl att hon kan slippa utsläppet på morgonen, mot att hon gör det andra på kvällen?
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag fick mina första 2 hästar när jag var 13 (fyllde 14 några månader senare) och jag fick göra ALLT själv. Mocka, släppa in/ut, rida osv. Jag kunde fråga mina föräldrar om insläpp och mockning enstaka dagar om jag ville följa med en kompis hem efter skolan, men till 95% fick jag sköta allt själv. Det var helt enkelt dealen, annars lämnades hästarna tillbaka.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Tack för era (snabba) svar! :) Jag tycker ju själv också att man som 12 åring ska kunna mocka utan att det är för tung. Jag har själv varit i stall sedan jag var 9-10 år och mockat till flera hästar på en och samma gång, så att mocka en box per dag tycker inte jag heller skulle kunna vara för jobbigt.
Ut/insläpp sker på det viset att vi gör det tillsammans. Jag för hö till hagen färdigt medan hon lägger på täcken (om dom behöver det den dagen) sen för vi ut dem tillsammans, och likadant vid insläpp. In med dem tillsammans och så av med eventuella täcken.
Jag har pratat med henne tidigare om hur hon ser på saken, och om hon överhuvudtaget vill ha häst mer, eller hur det är. Hon säger att hon vill ha hästen, men att hon tycker det är så "tråkigt" att mocka och sådant. Jaa, vem tycker inte det liksom :p Jag har förklarat för henne (och uppväxt med hästar som hon är så vet hon det redan också) att det är inte bara roligt att ha häst, utan det mesta innehåller "tråkiga" saker, men ändå saker som man måste göra för att hästen ska kunna må bra och för att man ska kunna ha roligt med den.
Säger jag till henne ordentligt, så gör hon ju nog dessa saker, men annars gör hon det inte. Det är liksom aldrig det där att hon går ut av egen fri vilja och gör det som ska göras, utan det är alltid jag som måste säga till och tjata om det. Jag tycker ju inte att det är så himla roligt heller att alltid behöva tjata och gnata, och jag känner mig som en riktig "tjatmorsa" då jag gör det :mad: En sån där mamma som man inte alls ville ha själv då man var liten :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Men, thats it! Allt annat gör jag. Någon enstaka gång sedan i höstas, då jag har sagt till på skarpen att "du mockar boxen idag!" så har hon gjort det, annars inte.

Fundering. Du har alltså, sen i augusti, enbart sagt till på skarpen EN gång?
Skulle nån sköta mitt jobb utan att bli arg skulle jag också låta bli...

Sen vet jag inte hur många hästar ni har, det verkar som två?
Kanske dags att se över stallrutinerna, om det är så omständigt med "runtomkringskötseln".

Ikeapåsar och kraftfoderhinkar är ett otyg. Varför inte bara fodra det man ska ge direkt ur påsen? (Nu tänker jag inte på inackorderingsstall, utan stall där man äger hästarna själv.)
Om ni tex ger fritt med hö, dvs slipper väga, kanske kraftfodret kan plockas bort. Då kan man tex släppa ut hästarna DIRKEKT på morgonen. Enklare, och mindre att mocka.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

En fundering till.
Är hon ensamt barn med häst i era krokar? När jag började med hästar, vid 12-13 års ålder, var det viktigt för mig att jag hade min kompis i samma stall. Det var ju det som var det roliga, att vara med kompisar OCH hästar.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Svårt det där.... Jag känner igen delar av det du beskriver på hur det var med min dotter på den tiden det begav sig. Orken för hästen gick upp och ner och jag växlade mellan att tjata och hota att sälja och kohandla...

Efter något år började jag som mamma inse att min dotter inte delade det brinnande intresset för hästar som jag hade/har. Visst tyckte hon att det var roligt mellan varven, men intresset var inte tillräckligt stort för att det skulle räcka hela vägen så att säga.

Det slutade med att ponnyn stallades upp på en ridskola i närheten. Dealen var att dottern skulle få rida lektion några gånger i veckan på sin egen häst. Ridskolan kunde nyttja hästen i lektionsverksamheten övrig tid.
Det gick bra ett tag. Men sen dalade även intresset för att åka och rida lektionerna.

För min del var det bara att acceptera att dottern inte var en hästtjej som hade alla förutsättningar till egen häst med allt vad det innebär. Något som jag inte hade som ung. Alltså såldes ponnyn. Jag skaffade ett sällskap till min häst och skötte/sköter det hela själv.

Nu är dottern vuxen och hon kommer ut i stallet i bland och frivilligt hjälper till. (läs ytterst sällan). Det händer att hon hänger med på en skrittrunda i bland om jag ber henne om sällskapet. Hon tar stalltjänsten i bland om jag skall iväg genom att hjälpa till med ut och insläpp. Men i övrigt ägnar hon inte hästarna en tanke.

Summa sumarum i mitt resonemang är alltså.. Är du helt säker på att din dotter innerst inne har intresset och önskan om egen häst ?
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Min syrra vad runt 9 när hon fick sin första ponny och skötte i stort sett allt. Både jag och syrran hade såklart hjälp av föräldrarna om de var hemma men jag och syrran brukade mocka 2-3 boxar var (vi hade flera hästar inom familjen) när det inte var gjort och även om det tog lite längre tid för henne innan hon fick in vanan gick det ändå hyfsat smärtfritt. Hon var inte lika stark som vi andra och behövde lite mer hjälp med tyngre saker men styrkan kom efterhand.

Jag var 11 när min ponny köptes. Jag tog stallpass men jag hade såklart hjälp av föräldrar i början när allt var nytt. Jag fick ju inte rida iväg själv då t.ex så då hjälptes man ju åt med alla andra sysslor också :)
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag tycker att man kan begära att en tolvåring mockar och gör i ordning foder.
En tolvåring orkar det.
Om hon inte har tillräckligt intresse för att göra jobbet, kanske hon ska ställas inför risken att inte längre ha egen häst.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Nej, alltså det har nog varit mer än en gång. Hästarna går ut direkt på morgonen, det enda som vi gör är att de får eventuella täcken på sig och hö sätts ut i hagen, inget annat. De får sin frukost i hagen. Fri tillgång går inte. Dels på grund av att hennes häst inte klarar av att stå på fri tillgång, och dels på grund av att det hö vi har nu måste kompletteras med kraftfoder för att få värdena att stämma, tyvärr. Till en ny vinter tänkte jag dock försöka få tag på ett hö som skulle vara bättre i värden, och då försöka med begränsad fri tillgång för att se om det skulle fungera istället.
Hon har en kompis som också är intresserad av hästar, men hon har ingen egen häst. Dock få de "låna" min om de vill rida tillsammans någon dag, så hon är med emellanåt och pysslar i stallet. Tyvärr är det inte heller ofta som de gör något annat i stallet, eftersom hon också är lite som min dotter: rida är kul men inget annat :angel:
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Helt säker är jag. Saken har diskuterats ofta och mycket mellan oss, och vi har pratat mycket före hon fick en egen, och även nu efter det att vi köpte denna till henne. Hon har tidigare gått på ridskola i flera år, och har hela tiden tjatat om en egen häst (även fast jag har i stort sett hela tiden haft egen häst hemma, men det är ju inte samma sak :D )
Då boxen här hemma blev tom i mars (jag hyrde ut den tidigare) så frågade hon mig om hon inte kunde få en egen och vi diskuterade saken rätt länge innan jag gick med på det. Så det är inte så att det är jag som bestämde mig för att köpa en egen häst till henne, utan det är hon som har velat ha en egen i flera år nu.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jo men precis... Min dotter red också på ridskolan innan hon fick egen. Hon hade också tjatat om egen häst. Men det var ju först när den egna hästen dök upp som intresset sattes ordentligt på prov.

Har hon intresset så skall hon självklart ta ett ansvar för annat än ridningen. Det kan dock vara svårt för en 12 åring att komma fram till att det inte är tillräckligt roligt med egen häst för att orka med det där tråkiga som kommer till.

I mitt fall insåg inte dottern det förrän ponnyn var såld och hon slapp gå ut och göra det hon måste. Då... när ponnyn och måstena var borta blev hon lättad.

Behöver inte alls vara så för er... Bara en vinkel i diskussionen.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag har också en dotter som fick egen ponny som trettonåring. Då var det mormor som ordnade med mockning och fodring och jag ordnade med in och utsläpp. Dottern red endast. Jag hade naturligtvis velat att dottern hade haft viljan att göra fint hos hästen, men jag får skylla mig själv som inte ställde kravet istället.

Med det vill jag ha sagt att man kanske får ge och ta lite. Mockning tycker jag absolut att du kan kräva (men räkna med att du får tjata varje dag) och även att hon gör i ordning fodret för båda era hästar några dagar i veckan, kanske på helgen. Utsläpp skulle jag inte kräva (ungar behöver verkligen sin sömn, det är vetenskapligt bevisat) men insläpp ett par dagar i veckan kanske?

Som vuxen får du lov att dra det tyngsta lasset alltid, hur trist det än kan kännas.

Personligen tror jag att min dotter hade tagit ett helt annat ansvar om hon hade haft ponnyn inackorderad i ett stall som inte sköttes av morsan och mormor. Ett stall med ridkompisar i samma ålder (och med egna ponnys) precis som CK nämnt. Jag tror det är väldigt mycket viktigare än vi som är vuxna minns!
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

När jag var 10 ringde jag upp ägaren till en ridtravare och frågade om jag fick hjälpa henne med hästen (hade aldrig mött ägaren förut, hästen var uppstallad ett tag hos min faster men skulle flytta till ett stall som låg 6 km från mig.)

Tre veckor senare hade vi hästen på foder :D Då mina föräldrar helt saknade intresse och kunskap om hästar fick jag sköta allt själv och under vår, sommar och höst cyklade jag dit varje dag. Så visst klarar en 12 åring av att, med lite stöd, ta hand om alla sysslor kring en häst.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Fundera på att skaffa en medryttare till den så hon har hästledigt ett par dagar i veckan? Kanske det blir roligare de dagar som hon faktiskt har häst. Har själv märkt att dotterns intresse för att följa med till stallet svalnat i samma tempo som vädret men eftersom det min häst så spelar det ingen större roll. Som andra nämnt så tror jag också att det roligare om man har stallkamrater i samma ålder.

Det kanske för mycket sysslor kring hästen för att det ska vara roligt? Kanske kan hon ta mockningen istället för att morgonfodra varje dag? Förstår att det smidigt och bekvämt att vara två men det kanske bättre att hon tycker att det är roligt än att det ska vara rättvist.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Helt säker är jag. Saken har diskuterats ofta och mycket mellan oss, och vi har pratat mycket före hon fick en egen, och även nu efter det att vi köpte denna till henne. Hon har tidigare gått på ridskola i flera år, och har hela tiden tjatat om en egen häst (även fast jag har i stort sett hela tiden haft egen häst hemma, men det är ju inte samma sak :D )
Då boxen här hemma blev tom i mars (jag hyrde ut den tidigare) så frågade hon mig om hon inte kunde få en egen och vi diskuterade saken rätt länge innan jag gick med på det. Så det är inte så att det är jag som bestämde mig för att köpa en egen häst till henne, utan det är hon som har velat ha en egen i flera år nu.

Fast att vilja ha och tjata om en egen häst och att ställas inför den bistra (och tråkiga) verkligheten med allt som måste göras för att kunna ha kul tycker inte jag är riktigt samma sak. Frågan är väl också kanske vad du själv vill? Vill du att hon ska behålla sitt intresse av ridning eller är det viktigare att hon gör alla de sysslor som hänger ihop med att ha häst? Risken med att du måste tjata för att få henne att göra saker är att hon tröttnar. Vill hon bara rida så kanske ridskolan i alla fall är ett bättre alternativ? Eller, om du orkar, så tar du jobbet och låter henne rida och, vem vet, kanske visar det sig med tiden att hon förstår att hon måste göra det tråkiga också? Du som förälder måste ta beslutet, anser jag, fats naturligtvis i samråd med barnet. Du kan ju be henne fundera över alternativen? och du måste fundera över vad du vill och orkar med att göra. ibland kan det vara jobbigare att tjata än att göra saker, men naturligtvis inte om man blir sur och bitter över att behöva göra det som hon egentligen skulle kunna göra. det handlar ju även om att välja inställning, både för dig och för dottern
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 008
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 702
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 917
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp