Hur mycket kan man kolla med blodtypning?

pastejja

Trådstartare
Om vi säger att man köper en häst med okänd härstamning, som har blodtypade föräldrar, kan blodtypningen då spåra och visa att hästen inte alls är okänd? Alla okända hästar måste väl blodtypas nuförtiden, eller är jag helt galet på det?
Ulrika

Sv: Hur mycket kan man kolla med blodtypning?

pastejja skrev:
Om vi säger att man köper en häst med okänd härstamning, som har blodtypade föräldrar, kan blodtypningen då spåra och visa att hästen inte alls är okänd?
Njae. OM du har två föräldrar som du TROR kan vara hästens föräldrar så kan man verifiera det med blodtypning (fast numera används nästan enbart DNAtypning i stället,) men jag tror inte att du kan hitta föräldrarna utan att ha en hum om vilka de är i förväg.
Alla okända hästar måste väl blodtypas nuförtiden, eller är jag helt galet på det?
Nej, alla okända hästar behöver inte blodtypas/DNAtypas.
För att regga en ponny med okänd stam hos ASRP eller en häst av halvblodstyp hos ASVH krävs chipmärkning.
Vill du ha med stammen (om du vet den men den inte är godkänd) måste den nog verifieras (åtminstone för halvbloden, hur det är med ponnyerna vet jag inte )
andra raser har jag ingen aning om...

OK, jag funderade på detta eftersom jag gissar att en häst med mycket trevlig stam antagligen går som okänd någonstans.. Om den nu lever alltså. Lånade ut mitt sto på foder, som avelssto, och hon fick ett hingstföl e.Cardento 1999, och så hade ägaren inte råd(gissar att detta var anledningen) att betala avgifterna, så den blev inte heller registrerad som sitt rätta jag. Tänkte att de eventuella nya ägarna hade en chans att hitta stammen med hjälp av blodtypning, men det går kanske inte.
Tack för ditt svar
MVH Ulrika

Om du kan knipa tagel av avkomman och mamman kan du skicka det till Uppsala för DNA-typning och matchninh mot Cardento! Har märren dessutom blivit betäckt med en hingst som Cardento finns ju även språngrullar skrivna och där kan man spåra märrens framfart genom betäckningsstationen. :)

Tyvärr är det så att fölet är försvunnet(för mig iallafall), lånade ut modern på foder för att fodervärden skulle ta ett föl... Men fodervärden höll inte avtalet, fölet är inte reggat som den den faktiskt är, om det nu ÄR reggat..om den fortfarande lever. Springer ni in i en storhoppande okänd halvblodsliknande skimmel(?) av manligt kön..som kan vara ca 6 år, så kan ni väl höra av er. Bild på honom som föl: http://medlem.spray.se/noblestudio/
/ Ulrika

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 842
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 814
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit