Hur mycket kan man ändra med omstoppning?

Miljon

Trådstartare
Förlåt för mina tusentals sadeltrådar senaste tiden :o Men nu är det sista frågan, jag lovar! Eller jag ska verkligen, verkligen försöka att inte göra fler.

Hur mycket kan man ändra en sadel med hjälp av omstoppning?
Jag vet att man kan göra små justeringar. Om sadeln ligger i balans och både häst och ryttare trivs bra i den, men det är aningens mindre tryck mitt på än längre fram och bak under bossan.
Observera, LITE mindre. Man känner att den ligger an hela vägen, det är inte så att man kan stoppa in ett finger mellan, men det är lite "lättare" kontakt så att säga. Går det att åtgärda genom att stoppa om sadeln och få den något tjockare stoppad mitt på, och något mindre stoppad längst bak? Spelar det någon roll om det är rundbossa eller kilbossa?
Eller är det helt kört och bara att leta vidare, även om hästen tycks gilla sadeln?

Är det på stallgången som den bryggar något? De flesta hästar blir ju rakare vid arbete, så kanske ligger den an hela vägen då? Eller är det avtrycken på schabraket efter ridning som visar att den ligger an mer bak och fram?

• Gilla
Reactions: ptr
Är det på stallgången som den bryggar något? De flesta hästar blir ju rakare vid arbete, så kanske ligger den an hela vägen då? Eller är det avtrycken på schabraket efter ridning som visar att den ligger an mer bak och fram?

Ja, det är främst på stallgången. Vid ridning är det såklart svårare att känna, men jag tycker inte den "släpper" något då. Dock möjligt att den trycker aningen mer bak ändå, men som sagt, skitsvårt att känna själv.
Jag ska prova rida med ett rent schabrak, och hoppas att hästen är skitig nog för att det ska bli avtryck :)

• Gilla
Reactions: Ace
Man kan fylla i med stoppning i mitten av bossorna om det skulle vara så att det är för lite där, men precis som domesticus sa så höjer ju ofta hästen ryggen i arbete och då kanske den ligger ann med jämnt tryck hela vägen. Dock är det ju omöjligt att säga om det är så i ditt fall utan att se hästen och sadeln i verkligheten. :)

Ett elände kan det bli om sadeln gör tvärtom och rider på mitten när hästen höjer ryggen för att den tar i med magmusklerna.

Det låter som sadeln är för rak. Beroende på hur bom och rygg ser ut kan det hjälpa att plocka ut stoppning baktill. Att lägga till stoppning på mitten blir inte bra.

Det är öht lurigt att ändra för mycket pga att man får en stoppning som antigen är för lös/tunn eller för hård. Bommen har en viss form och det har även bossan, det är väldigt begränsat hur mycket man kan ändra den utan att påverka kvaliteten. Stoppningen måste ha en viss tjocklek för att ge stötdämpning.

Det låter som sadeln är för rak. Beroende på hur bom och rygg ser ut kan det hjälpa att plocka ut stoppning baktill. Att lägga till stoppning på mitten blir inte bra.

Det är öht lurigt att ändra för mycket pga att man får en stoppning som antigen är för lös/tunn eller för hård. Bommen har en viss form och det har även bossan, det är väldigt begränsat hur mycket man kan ändra den utan att påverka kvaliteten. Stoppningen måste ha en viss tjocklek för att ge stötdämpning.

Jag har provat lite till idag, och det är skitsvårt att se (förmodligen första och sista gången jag kommer klaga på att ha en ren häst :D ) eftersom det knappt blir några märken alls på schabraket efter ridpasset. Men det lilla jag tror att jag ser, visar isåfall aningen mer tryck bak (dvs det är lite lättare att se smuts där) men en liten, liten smutsskugga tror jag mig kunna se under hela anläggningsytan.

Funderar på om det kan vara så att det skulle hjälpa att ha den lite mindre stoppad baktill, som du skriver om. Provsadeln är även lite för liten för mig, det gör väl förmodligen att min tyngdpunkt hamnar lite långt bak, och det i sin tur kan påverka hur mycket tryck det blir utgår jag från?

Skitsvårt när det inte går att få tag på exakt rätt storlek att provrida i :crazy: Hästen känns iallafall väldigt nöjd, trots storm idag var det ett riktigt bra ridpass med en häst som sökte sig i form mycket mer självständigt och stabilt än vanligt :love: så det tar jag iallafall som ett bra betyg för sadeln från pålles sida. Jag kände även att jag red bättre i den (trots att den är lite liten för mig) än i vår vanliga sadel, som inte passar någon av oss riktigt bra längre.
Så både jag och häst trivs jättebra med sadeln, det enda jag bekymrar mig över är det där med om den är en liten aning i rakaste laget :crazy:

Så det var en helt ny sadel! Ja då lär den inte passa optimalt även om den passar riktigt bra. Även om det är olika så förändrar de sig lite med användning på samma sätt som våra skor som behöver gås in.

Prova en som är stor nog för dig med och se om det passar hästen, bakvikt i sadeln är ingen höjdare, dessutom tenderar man sitta med överdriven svankrygg då.
Eller så är det så att du gärna har rätt mycket svankrygg och hamnar långt bak i sadeln, vilket gör att den upplevs som mindre än den är.
Kan vara så att sadeln då tvingat dig till att sitta lite bättre redan och därmed kändes det bättre.

Så så många delar - inte en sak att klura på där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 194
Senast: Lavinia
·
Fritid Nu är det verkligen dags att jag tar tag i carpetmillen som bara står och skräpar. Behöver bygga en ny, helt enkelt, den första blev ju...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka