Det är inte meningen att de ska leka när de är flera och ensamma. Men faktum är att de ändå har ett visst sällskap av varandra. Sen att de ändå ligger och väntar på att matte/husse ska komma hem, det är en annan sak. Hur många hundar du än har, så ligger de och väntar. Men de har ändå sällskap av varandra, och lite trygghet.
Jag har själv gjort misstaget att när jag haft flera hundar, inte tränat att de ska vara själva en och en. När jag sen fick ta bort den ena så blev det kaos. jag fösökte med katt som sällskap, och gud vet allt vad jag gjorde, men inget hjälpte. Hon kunde t o m sitta och yla fast hon var hos mina kompisar när jag jobbade, eller så låg hon vid dörren/grinden hela dagen när hon var hos dom. För henne blev detta otroligt jobbigt. Så tillslut tog jag hand om en hund som behövde nytt hem, och problemet försvann från första dagen.
Så det är ju också något man ska tänka på. Att även om man har flera så ska de tränas att vara själva en och en.
Sen är det ju så att det oftast behövs mkt träning på att lämna en hund själv om den är en ensam hund, men har man redan en hund och sen skaffar valp, så brukar den träningen vara utan problem. Valpen får sin trygghet i sin kompis. Jag har nästan alltid haft två eller flera hundar, och det har aldrig varit problem att lära den hunden som får en kompis från början att vara själv.