Hur mycket kan hunden vara själv hemma?

A

alex_bratten

´Min förälder har en dvärgpincher på ett år. Hon är mycket fäst vid mig och jag älskar det lilla galenskapet. Min mamma är lite trött på hunden och jag funderar på att ta över henne. Problemet är bara att jag inte vet hur länge jag kan lämna henne útan att mina skuldkänslor ska vara berättigade? Hon är van vid att vara hemma själv, men då med en annan hund. Tacksam för svar!!

Man brukar säga max 4 timmar sen efter det måste dem rastas.
Jag vet inte om pincher hundar är väldigt gå-på-iga men ett tips är (om man tror att det är lämligt) att skaffa en katt!
Då har de sällskap av varandra!!

Lycka till

Fast det här med att skaffa ett djur till för att de skall ha sällskap av varandra, det ger jag inte mycket för.
En hund och en katt, eller två hundar leker oftast inte när de är ensamma hemma. De sover och väntar på dig. Det spelar ingen roll hur många djur man har - de kan inte vara ensamma i fler timmar ändå.
En hund kan vara ensam i 4 timmar, anser jag. Sedan behöver den gå ut en sväng. Om man jobbar heltid så bör man nog tänka över att skaffa en dagmatte till sin vovve.

Det här med sällskap - de är inte mer aktiva eller kan 'hålla' sig längre för de har hundsällskap. Däremot kan sällskap ha en lugnande inverkan så de inte river huset efter en timme utan först efter fem. Typ =) Så ur det perspektivet kan det påverka hur länge man kan lämna.

Jag tycker inte att hundar ska vara ensamma mer än fem timmar i sträck som max. Sen ska de åtminstone rastas.Och inte ensamma totalt mer än 8 h.

Nu har jag dock haft hundar som i princip står med benen i kors efter 5 h, och andra som tycker 'hej, kom du nu, kul för dig, jag somnar om' efter 8 h ensam i etts träck så det är ju individuellt med.

Men, en orolig hund kan också bli två oroliga hundar :smirk:.
Jag har flertalet vänner som gjort just så att de skaffat sig en hund till som sällskap åt sin ensamma vovve. Vad händer? Jo, plötsligt har de två hundar som ylar, två hundar som röjer sönder lägenheten.
Hur kan man veta att problemet försvinner och inte växer om man skaffar en till?

Men det är nog olika från individ till individ. Jag hade det rätt jobbigt när min första hund var ensam, fick jobba hårt med ensamhetsträningen pga att han ylade ibland när han var hemma ett par timmar.

Idag har jag tre och de två senare hundarna har ALDRIG visat några som helst problem med att vara ensamma hemma. Har frågat grannar och videofilmat för att försäkra mig att de var lugna (när de var unga alltså).

Så i mitt fall blev det stor skillnad!

Mvh Ishtar

Man brukar säga max 4 timmar sen efter det måste dem rastas.

Nej nog kan en hund hålla sig längre än så, men hunden är ett flockdjur och behöver sin flock.

Därför ska inte hundar lämnas för länge ensamma

Slutade hunden att yla när du skaffade en till eller slutade den för att du jobbade hårt med ensamhetsträningen?

Jag förstår väl att det finns hundar som blir lugnare av att ha en kompis hos sig när den är ensam. Vad jag vill ha sagt är att det behöver inte bli så. Det kan bli dubbelt trubbel också.

Mvh//Asia

Jag säger inte emot dig, bara deltar i diskussionen med att säga att vissa hundar blir lugna och trygga av att vara flera hundar tillsammans.

Svar på dina frågor:
Den första hunden hade aldrig sällskap därför var det svårt att lämna honom. Han slutade yla pga träningen. Men min poäng var att de andra två behövde jag inte träna så mkt.
Idag har jag tre och de två senare hundarna har ALDRIG visat några som helst problem med att vara ensamma hemma.

Javisst förstår jag att du förstår att det finns hundar som blir lugnare, men inte alla andra så därför skrev jag detta lilla inlägg att det visst kan påverka.

Mvh Ishtar

Det är inte meningen att de ska leka när de är flera och ensamma. Men faktum är att de ändå har ett visst sällskap av varandra. Sen att de ändå ligger och väntar på att matte/husse ska komma hem, det är en annan sak. Hur många hundar du än har, så ligger de och väntar. Men de har ändå sällskap av varandra, och lite trygghet.

Jag har själv gjort misstaget att när jag haft flera hundar, inte tränat att de ska vara själva en och en. När jag sen fick ta bort den ena så blev det kaos. jag fösökte med katt som sällskap, och gud vet allt vad jag gjorde, men inget hjälpte. Hon kunde t o m sitta och yla fast hon var hos mina kompisar när jag jobbade, eller så låg hon vid dörren/grinden hela dagen när hon var hos dom. För henne blev detta otroligt jobbigt. Så tillslut tog jag hand om en hund som behövde nytt hem, och problemet försvann från första dagen.

Så det är ju också något man ska tänka på. Att även om man har flera så ska de tränas att vara själva en och en.

Sen är det ju så att det oftast behövs mkt träning på att lämna en hund själv om den är en ensam hund, men har man redan en hund och sen skaffar valp, så brukar den träningen vara utan problem. Valpen får sin trygghet i sin kompis. Jag har nästan alltid haft två eller flera hundar, och det har aldrig varit problem att lära den hunden som får en kompis från början att vara själv.

Och då antar jag de har skaffat en valp som tar efter den andra hunden.
Ska man skaffa ett sällskap till en orolig hund, ska man skaffa en hund som är äldre och trygg och van att vara själv några timmar per dag.

Jag skulle aldrig skaffa en valp om jag tex har en problemhund innan. Valpar tar lätt efter.

Ok, jag är med dig. :)

Jag ville bara ge en annan vinkel på det här med sällskap åt hunden.

jag tycker att det är ok om hundar är ensama ca 4-6 timmar med förutsåttning att dom har fått en långpromenad före :)

Tack för alla svar! :rofl: Jag har varit bortrest, och inte haft tillgång till dator på ett tag, men nu har jag läst alla inlägg :bow:

Jag ska fortsätta fundera på om jag har tid med hunden. Jag är oftast borta sex timmar om dagen, men har tid att åka hem efter tre h för att rasta henne. Hon kan vara ensam med annan hund, men jag vet inte hur hon reagerar på att vara helt själv... hon är trots allt den mest sällskapsfulla hund jag någonsin sett... Jag tror jag bestämmer att jag tar henne i nödfall, men ska tråna o be för mamma min att hon ska ha kvar henne.. fine? Tack igen! ;)

Sv: Hur mycket kan hunden vara själv hemma?

man brukar säga att en hund kan vara hemma ca.4-5 h utan rastning.
Om du har heltidsjobb så kan du åka hem på lunchen och rasta din hund, men då behöver den en längre tur och inte bara en in och ut promenad

En tråd som är nästan 3, 5 år gammal. Jag tror TS redan bestämt hur hon skulle göra ;)

Även om det är en gammal tråd så jag glad att den kom upp nu. Jag sitter nämligen och funderar på just samma sak.

Har ju börjat på mitt nya heltidsjobb nu i måndags och försöker komma på den ulitmata lösningen för min hund om dagarna.

Ska på intervju på ett hunddagis, som verkar vara stressfritt så långt det är möjligt, nästa vecka. Men jag undrar om Billie verkligen kan gå på dagis eller om det blir för stissigt för henne. Hon är lättstressad och översocial. Dessutom undrar jag om dagispersonalen kommer att vara villiga att ta henne efter att de sett hur hon kan vara.

Idag har jag en tjej (skitbra!) som rastar och aktiverar henne en timme mitt på dagen och övrig tid sover Billie ensam hemma (med två innekatter som sällskap). Hon ska nu till att starta upp en liten dogwalking-rörelse här i krokarna och jag funderar då på att "abonnera" på tjänsten fast, s.a.s.

Har annonserat i flera månader efter en heltidsdagmatte men det är bara 15-åriga skoltjejer som svarar... Och ingen av dem återvänder efter två försök, då har de plötsligt fått massor att göra... :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Tantan
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 119
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 561
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30