Hur mycket kan hon dra?

J

jessie90

Jag undrar hur mycket en shettis på 95cm kan dra?

Hon är sju år ganska grov, just nu är hon inte i så bra kondis..

Sv: Hur mycket kan hon dra?

Finns många trådar om shettisars kraft och vad de kan dra.Men minst dubbelt sin egen vikt. Men man får ju arbeta upp deras kondition/styrka för att de ska orka dra full last.

...beror även på vad du ska dra, ska du plöja blir det ju en oerhörd tyngd och ska du köra med fyrhjuling kan du vara 4 vuxna på jämnt underlag, det är igångsättningar och inbromsningar som blir jobiga.

Rockard med två vuxna och otränad shettis är ett tungt jobb. Då är det verkligen viktigt att din shettis har en bra sele, loksele eller en sele där bröstan är lös och att du använder draglinor och svängel samt en baksele såklart.

Som ovan skriver så kan en häst dra sin dubbla vikt, alltså om du skulle släpa 400 kilos säckar efter henne skulle hon klara att rubba det.

HEJ kommer just från nordanstigs hästrally ,där knallade små shettisar ca 5,5 mil på 2 dagar med 1-2 pers fast jag såg några kuskar gå tunga partier så nog finns det kraft långt utöver vad jag har trott

Jag brukar ibland ta med mig killen i vagnen och då väger vi tillsammans ca 130 kg.Det är nog inga problem för ditt sto heller.

Jag har hört att shettisar användes som draghästar i gruvor förr i tiden. Där drog de närmare 1000 kg!;) Men om din shettis inte har nån bra kondition borde den inte köras så tungt lastad och i så långa sträckor tills konditionen blivit bättre.

Hej.Jag har en shettis, som jag just satt igång för säsongen.
En sulky med dig i, och lugna turer en timme om dagen borde funka bra. Kolla om hon blir mycket anfådd eller svettig, och anpassa dig därefter. Att skritta är ofta underskattat! Det bygger mer muskler än man anar. Inte slappskritt, utan med framåtbjudning och angagemang från kusken!
Jag använder min häst till skogskörning om vintern, och det är väldigt tungt!
Tänk bara på att en bra sele är jätteviktigt! Använd inte bröstsele vid tunga lass.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 586
Senast: Derivata
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag är nyfiken på vad ni stoppar i degen om ni bakar lussekatter? Själv kör jag en väldigt traditionell deg saffranspistiller som fått...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 261
Senast: Otherside
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
466
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur