Jag köpte en "kitchen aid" i somras och efter det inser jag att jag inte behöver lika mycket mjöl som när jag knådade själv. Dvs innan blev det alltid mer än receptet sa. Och iom det torra bullar
Lussekatter
2 paket saffran (à 1/2 g)
1,5 dl socker
50 g jäst (Jag tar torrjäst, 1 påse, bryr mej inte om det är för söt deg eller inte, idag blev det den "blå", påsen gick ut 2022 nångång)
150 g smör
5 dl varm mjölk (Har bara vanlig mellanmjölk)
1/2 tsk salt
ca 14 dl mjöl (går mer efter den konsistens jag vill ha på degen än exakt mängd)
ca 0,5 dl mjöl till utbakning
1 ägg till pensling
Stöt saffranet i en mortel med 1 tsk av sockret och torrjästen.
Värmer mjölken och häller ner i bunken.
Häller sen i torrjäst/saffran blandningen, resten av sockret, smöret och saltet.
Sätter igång min köksmaskin med degkrok.
Väntar till smöret är mer "uppblött" och börjar då hälla i mjölet tills jag är nöjd med konsistensen.
Stänger av maskinen tar upp degkroken och lägger över handduk.
Låter jäsa i ca 30 min (oftast längre men minst 30)
Häller upp degen på en sparsamt mjölad arbetsbänk. Knådar den lätt och sen tar jag den mängd jag vill ha och rullar mellan händerna så det blir en jämn "sträng" och rullar ihop till lussekatt. Lägger lusekatterna på bakpappersklädda plåtar.
Låter jäsa under bakduk ca 30 minuter. (samma här, mer tid inget jag bryr mej om) Som idag så satte jag på ugnen först när 30 min gått på 225 grader. Och sen inväntade att den blev varm. Under tiden penslade jag bullarna med uppvispat ägg.
Gräddar mitt i ugnen tills de fått den färg jag vill ha på mina lussekatter, (5-7 min min ugn är lite speciell eller rättare sagt inte lärt mej "gradantalen/värmen" på den än, GAMMAL spis/ugn) tar ut plåten och lägger bakplåtspappret på ett galler med handduk över.
Gjorde 20 stycken av större modell idag och de blev PERFEKTA. Mannen har redan ätit upp 5 stycken (ja jag är en feeder tydligen) och jag ätit en. INTE torra alls utan helt perfekta.
Har inga russin i då mannen inte gillar det. Och jag inte bryr mej direkt, kan äta både med och utan.