Vad har ni i era lussekatter?

Åh låta russinen dra i glögg är ju en väldigt bra ide @Malibu_Stacy jag låter mina dra i vatten men nästa år ska jag testa glögg! Men pärlsocker hur kan man ens komma på tanken :eek:

När jag bakar ut gör jag små förutom en plåt med lite större som flätor, prästens hår med mera. Har massa roliga utbakningar på kort i en gammal kokbok!

Visa bifogad fil 158296
Den bakboken har jag med, finns en massa kul att göra med lussedegen

Jag har alltid brukat göra gotländska knitar på min deg, på recept som jag jobbat fram under många år. Mycket saffran och väldigt mycket smör är den sammanfattning... Men i årt trstade jag att göra dessa bullar med en fyllning glord på mandelmassa, valnötter, florsocker, smör och äggula
1000011431.webp

Jag köpte en "kitchen aid" i somras och efter det inser jag att jag inte behöver lika mycket mjöl som när jag knådade själv. Dvs innan blev det alltid mer än receptet sa. Och iom det torra bullar :(

Lussekatter​

2 paket saffran (à 1/2 g)
1,5 dl socker
50 g jäst (Jag tar torrjäst, 1 påse, bryr mej inte om det är för söt deg eller inte, idag blev det den "blå", påsen gick ut 2022 nångång)
150 g smör
5 dl varm mjölk (Har bara vanlig mellanmjölk)
1/2 tsk salt
ca 14 dl mjöl (går mer efter den konsistens jag vill ha på degen än exakt mängd)
ca 0,5 dl mjöl till utbakning
1 ägg till pensling

Stöt saffranet i en mortel med 1 tsk av sockret och torrjästen.
Värmer mjölken och häller ner i bunken.
Häller sen i torrjäst/saffran blandningen, resten av sockret, smöret och saltet.
Sätter igång min köksmaskin med degkrok.
Väntar till smöret är mer "uppblött" och börjar då hälla i mjölet tills jag är nöjd med konsistensen.
Stänger av maskinen tar upp degkroken och lägger över handduk.
Låter jäsa i ca 30 min (oftast längre men minst 30)
Häller upp degen på en sparsamt mjölad arbetsbänk. Knådar den lätt och sen tar jag den mängd jag vill ha och rullar mellan händerna så det blir en jämn "sträng" och rullar ihop till lussekatt. Lägger lusekatterna på bakpappersklädda plåtar.
Låter jäsa under bakduk ca 30 minuter. (samma här, mer tid inget jag bryr mej om) Som idag så satte jag på ugnen först när 30 min gått på 225 grader. Och sen inväntade att den blev varm. Under tiden penslade jag bullarna med uppvispat ägg.
Gräddar mitt i ugnen tills de fått den färg jag vill ha på mina lussekatter, (5-7 min min ugn är lite speciell eller rättare sagt inte lärt mej "gradantalen/värmen" på den än, GAMMAL spis/ugn) tar ut plåten och lägger bakplåtspappret på ett galler med handduk över.

Gjorde 20 stycken av större modell idag och de blev PERFEKTA. Mannen har redan ätit upp 5 stycken (ja jag är en feeder tydligen) och jag ätit en. INTE torra alls utan helt perfekta.
Har inga russin i då mannen inte gillar det. Och jag inte bryr mej direkt, kan äta både med och utan.

Jag köpte en "kitchen aid" i somras och efter det inser jag att jag inte behöver lika mycket mjöl som när jag knådade själv. Dvs innan blev det alltid mer än receptet sa. Och iom det torra bullar :(

Det beror på att du isåfall inte knådat tillräckligt för hand innan första jäsningen det kan bero på både tid och hur kraftigt du knådat.

. Jag har ingen bakmaskin och får en ganska kladdig deg från början men ju längre och kraftigare man knådar innan första jäsningen desto mer fast blir den. Det beror på att gluten utvecklas som gör degen fastare. Att ta hela degklumpen och kasta den några gånger i bakbordet är effektivt både för att utveckla glutentrådar och samtidigt bli av med lite frustration. Rena budgetvarianten av terapi 😄

Jag låter degen jäsa två gånger. Först i bunken sedan gör jag lussekatterna på plåt och så får de jäsa kylskåpskallt under natten. Har plastfolie över + fuktig handduk. Detta gör att jag kan använda minimalt med jäst = mycket smak av saffran. Tycker faktiskt att jästen för söta degar är snäppet bättre för lussekatter, men det kan vara inbillning. Vad man inte ska glömma är att socker är en bra smakförstärkare, speciellt för saffran. Så jag är generös med socker.

Saffran drar ut vätska ur degen (det är därför lussekatter fort blir lite tråkiga om man inte fryser dem så fort som möjligt efter baket) så det är därför det är en fördel att lägga saffran + russin i blöt. Att pensla med ägg innesluter även det vätskan. Att använda rumsvarma ingredienser gör mycket. Man ska knåda länge. En hushållsassistent som kan knåda länge är en stor fördel.

Väger också varje lussekatt när jag portionerar ut degen. Det gör att de blir så gott som identiska storleksmässigt = samma tid för alla i ugnen. När jag rullar ut dem med handen så rullar jag bara åt ett håll = bidrar till att de är så identiska som möjligt.

Jag behöver aldrig frysa mina lussekatter för att de annars blir snabbt torra och tråkiga, utan de är goda och fluffiga även dagen därpå. Längre än så har de aldrig räckt så jag kan inte svara på om hur de är när de är två dagar gamla 😅

Ett till knep för att få en fuktig miljö i ugnen är att lägga cirka 20 isbitar på en plåt under själva plåten med lussekatterna i ugnen, det gör att luften i ugnen inte blir så torr. Det skapar dock en liten skorpa på lussekatterna, men detta går att motverka om man lägger en fuktig handduk över lussekatterna när man tagit ut dem ur ugnen.

Åh låta russinen dra i glögg är ju en väldigt bra ide @Malibu_Stacy jag låter mina dra i vatten men nästa år ska jag testa glögg! Men pärlsocker hur kan man ens komma på tanken :eek:

När jag bakar ut gör jag små förutom en plåt med lite större som flätor, prästens hår med mera. Har massa roliga utbakningar på kort i en gammal kokbok!

Visa bifogad fil 158296

Jag gör egna romrussin... men använder jag de i saffransbröden måste jag märka upp den påsen. Jag tror inte det är lämpligt att köra på dem (det går absolut inte att köra om en ätit romrussinen på tex glass! :rofl:).

Jag hädar :angel: Det kommer ingen saffran i närheten av något som ska ätas. Ingen i familjen äter saffran. Jag hatar russin, så till pappas förtret så finns inga russin heller. Bara vanlig deg som formas till lussekatter :D Men det är så förbannat gott. Tror den degen jag gör är lite sötare än bulldegen jag gjorde dom få gånger jag gav mej på att baka bullar dessutom

En annan dubblerar mängden russin i lussekatterna och har adderat russin till receptet på fyllda saffransbullar.

Och ja, det ska vara russin i vörtbrödet också!🤭
JA. Förstår inte varifrån otyget med vörtbröd utan russin kommer? Sen är jag ju lite rubbad och tycker att en tjock skiva vörtbröd (Skogaholms lagom degiga alltså) rätt upp och ner är helt acceptabelt som julfika. Inte i klass med lussekatter, men nästan.

Trevlig tråd fastän jag är skeptisk till både lussekatter och russin.Jag tycker om torkad persika i bröd, jag tycker om frukt i mat, jag tycker om russin, meeen russin hör inte hemma i en lussekatt, (i degen alltså) varför? Nä det vet jag faktiskt inte, det bara är så, så......såååå fel 😅

Har prövat att baka lussekatter själv några grr men blir egentligen alltid rätt besviken, tror dock det beror på att jag generellt inte tycker så mkt om vetebakade bullar. Så med bakgrund av det blir det i år nån lussebulle med diverse fyllningar å fancy saker i degen lr rimbobullar med saffran tror jag. Hoppas iaf det kan vara något som faller i smak av majoriteten i huset. Kan dock hända att jag prövar ett recept på klassiska lussekatter från någon i tråden nån gång, för jag gillar idén av, och dom är så fina, dom traditionella lussekatterna ^^

JA. Förstår inte varifrån otyget med vörtbröd utan russin kommer? Sen är jag ju lite rubbad och tycker att en tjock skiva vörtbröd (Skogaholms lagom degiga alltså) rätt upp och ner är helt acceptabelt som julfika. Inte i klass med lussekatter, men nästan.
Detta är det godaste vörtbrödet som finns. Som tyvärr inte verkar finnas där jag bor. Som tur är kommer ena sonen denna julen och ska köpa med sig vörtbröd... SÅ GOTT!! Saftigt, och inte torrt som de andra. Och givetvis med russin, de ska innehålla russin. Självklart russin!
images.webp

Jag älskar russin,mer än gärna i o på lussekatter/blobbar men vörtbröd med russin är bara :yuck: och jag fattar inre varför, eller om det är russinen i den kryddblandningen som blir fel, så nej till russin i vörtbröd.

Russin i Lussekatter är som sagt varken bu eller bä. Men i vörtbröd :yuck: Så nej inga russin i bröd.
Älskar vörtbröd. Lukten :love1: Köper alltid på mej så jag kan frysa in. De slutar säljas alldeles för tidigt !

Appropå för tidigt såg jag Semla till salu på ICA redan förra veckan !

Gör också en traditionell deg men väljer alltid lantmjölk som har högre fetthalt än 3%, samt rumsvarmt smör. Kör på en extra påse saffran än vad som står i receptet och mortlar den med socker. Jag har tidigare haft saffranspistill som fått dra i sprit men jag tycker att, trots att jag köpt dyr ekologisk, att det smakat mindre än den malda saffranen. Så nu för tiden kör jag malen. Har alltid vaniljsocker i degen.
Russinen låter jag dra i glögg innan jag petar ner. Har genom åren även experimenterat med fördegar och liknande men märker ingen skillnad.

Kvarg, ägg osv i degen har jag inte, det gör den bara torr.
Jag fattar nog inte riktigt - saffran är ju alltid pistiller? Det är ju det som är saffran, pistillen från saffranskrokus.

Jag låter saffranet dra i marsalavin. Nästa år ska jag låta russinen göra det också. Och bakar ut dem som släta bullar man packar i en långpanna, då blir de höga och fluffiga.

Jag fattar nog inte riktigt - saffran är ju alltid pistiller? Det är ju det som är saffran, pistillen från saffranskrokus.

Jag låter saffranet dra i marsalavin. Nästa år ska jag låta russinen göra det också. Och bakar ut dem som släta bullar man packar i en långpanna, då blir de höga och fluffiga.
Nja, antingen kan du köpa saffran i form av trådar eller så köper du saffran på påse som är färdigmalen och ser ut som ett pulver.
Saffran i trådar brukar sällan finnas på vanliga ICA eller Coop.

Väldigt klassiskt. Brukade förut göra enligt något avancerat recept med lantmjölk och kesella och allt var det var. Sen en gång hade jag inte alla ingredienser hemma så gjorde istället receptet som står på mjölpaketet. Blev de godaste lussekatterna någonsin och sen dess gör jag alltid dem. Dock med två små modifieringar.

- Mer saffran än vad som står i receptet
- Låta bakmaskinen gå MYCKET längre än vad som står i receptet

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 551
Senast: Rugge
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Försöker att äta animaliska produkter av hälsomässiga och etiska orsaker. Så idag experimenterade jag fram detta recept på citronrutor...
Svar
0
· Visningar
866
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka