Vad har ni i era lussekatter?

Väldigt klassiskt. Brukade förut göra enligt något avancerat recept med lantmjölk och kesella och allt var det var. Sen en gång hade jag inte alla ingredienser hemma så gjorde istället receptet som står på mjölpaketet. Blev de godaste lussekatterna någonsin och sen dess gör jag alltid dem. Dock med två små modifieringar.

- Mer saffran än vad som står i receptet
- Låta bakmaskinen gå MYCKET längre än vad som står i receptet
Testa nästa gång att även tredubbla smöret så har du en klar vinnare :-)

Bakar alltid med surdeg. Lång jäsning men det blir väldigt saftigt och gott. Sen har jag 4 paket saffran i och inte ett enda russin. Kan också använda någon deciliter grädde istället för mjölk.

Nja, antingen kan du köpa saffran i form av trådar eller så köper du saffran på påse som är färdigmalen och ser ut som ett pulver.
Saffran i trådar brukar sällan finnas på vanliga ICA eller Coop.
Ja, men pulvret består väl av pistiller? Det är ju det som är saffran, tänker jag.

Jag är nyfiken på vad ni stoppar i degen om ni bakar lussekatter? Själv kör jag en väldigt traditionell deg saffranspistiller som fått dra i sprit minst en vecka, socker, salt, rumsvarmt smör, mjölk och vetemjöl. Petar i russin som fått dra i vatten och penslar med ägg innan de åker in i ugnen. I år blev det cointreau som jag lade saffranet i för att det var den spritsorten vi hade hemma men kan vara vad som helst. Ett kort på årets deg som just nu står på jäsning!

Visa bifogad fil 158292
Hemmets kokbok: Smält smör, (lant)mjölk, vanlig Santa Maria saffran, helt vanlig (ej söta degar) jäst, 1,5 dl socker, lite salt, vetemjöl.

(Blir bra varje gång och folk brukar tycka de är superfluffiga. Jag har aldrig fyllning, tycker de är härligast enkla.)

(På kanelbullar har jag olika varianter där jag tex har i smöret rumsvarmt men inte på lussekatter.)

Jag googlar fram något ramdom recept och kör på det bara. Något med kesella i. Sen står jag och svär över att deghelvetet är så jävla kladdigt att det bara fastnar överallt, kör på extra mjöl och får lussekatter som inte håller formen istället.

Jag såg idag ett videoklipp där degen kavlades ut och åkte in i frysen, det skulle tydligen göra det lättare att forma lussekatterna. Är det någon som testat?

Klippet ifråga: https://www.instagram.com/reel/DDUdIcMMonZ/?igsh=d3ppMWZndHl5YTg0

Jag googlar fram något ramdom recept och kör på det bara. Något med kesella i. Sen står jag och svär över att deghelvetet är så jävla kladdigt att det bara fastnar överallt, kör på extra mjöl och får lussekatter som inte håller formen istället.

Jag såg idag ett videoklipp där degen kavlades ut och åkte in i frysen, det skulle tydligen göra det lättare att forma lussekatterna. Är det någon som testat?

Klippet ifråga: https://www.instagram.com/reel/DDUdIcMMonZ/?igsh=d3ppMWZndHl5YTg0
Har inte testat tipset, men din deg är troligtvis för kladdig för att du inte knådat den tillräckligt. Minst 10 minuter i maskin, oftast lite längre än så. När degen släpper från kanterna och inte är kladdig är den redo. Knådar du för hand dubbla tiden. Knådningen är viktigt för att det ska bildas glutentrådar som får degen att hålla ihop. Så felet med en kladdig och oformbar deg är oftast för lite knådning.
Kesella gör dessutom bullarna torrare 😉

Har inte testat tipset, men din deg är troligtvis för kladdig för att du inte knådat den tillräckligt. Minst 10 minuter i maskin, oftast lite längre än så. När degen släpper från kanterna och inte är kladdig är den redo. Knådar du för hand dubbla tiden. Knådningen är viktigt för att det ska bildas glutentrådar som får degen att hålla ihop. Så felet med en kladdig och oformbar deg är oftast för lite knådning.
Kesella gör dessutom bullarna torrare 😉
Ja jag brukar köra 10 min enligt recepten men har inte vetat hur tiden spelat roll så sett. Det blir att testa längre tid i år :)

Åfan, jag som trodde kesella gjorde de saftigare! Där ser man :laugh:

Ja jag brukar köra 10 min enligt recepten men har inte vetat hur tiden spelat roll så sett. Det blir att testa längre tid i år :)

Åfan, jag som trodde kesella gjorde de saftigare! Där ser man :laugh:

Kesella är faktiskt helt värdelöst i saffransdeg, det var ett försäljningstrick från Arla för hundra år sedan typ. Det har bitit sig kvar :D

Jag kör på Roy Fares recept, det fungerar jättebra (jag bakade faktiskt igår): https://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/saffransbullar-med-fordeg

Att göra fördeg tycker jag verkligen är en gamechanger, de blir verkligen saftiga och degen väldigt smidig att hantera.

Kesella är faktiskt helt värdelöst i saffransdeg, det var ett försäljningstrick från Arla för hundra år sedan typ. Det har bitit sig kvar :D

Jag kör på Roy Fares recept, det fungerar jättebra (jag bakade faktiskt igår): https://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/saffransbullar-med-fordeg

Att göra fördeg tycker jag verkligen är en gamechanger, de blir verkligen saftiga och degen väldigt smidig att hantera.
Ja, det receptet bakade mamma och jag på i år. Blev jättegoda lussekatter :) ! Jäste som attan!

Åh låta russinen dra i glögg är ju en väldigt bra ide @Malibu_Stacy jag låter mina dra i vatten men nästa år ska jag testa glögg! Men pärlsocker hur kan man ens komma på tanken :eek:

När jag bakar ut gör jag små förutom en plåt med lite större som flätor, prästens hår med mera. Har massa roliga utbakningar på kort i en gammal kokbok!

Visa bifogad fil 158296
Hädare (eller hedrare :))! Lägga ut bilder på Den heliga skrift!

Jag har samma (jag tror tom med samma fläckar). När jag var liten ville jag alltid göra prästhår. Min farmor gjorde alltid gullvagnar/solkors (nr 8) vilket jag skämdes för när jag gick i mellanstadiet

Tydligen! :laugh:

Det slår mig när jag läser det där receptet, ang krok - jag har en sjuuukt gammal maskin, varianten med en snurrande bunke och en rund grej som mest mosar degen mot bunkens vägg samt en skrapa som drar av den från bunkens sidor. På bilden är det den del som är i maskinen jag har, det är den runda som "mosar" degen, och så skrapan till vänster. Jag har alltså ingen krok eller nånting sånt.

f428790ad087d0f29ac6aa118c89b3fe.webp

Jag funtar på om det här kanske är sämre än en maskin med krok och grejer, om det påverkar degen negativt? Vad säger ni som har koll?

Tydligen! :laugh:

Det slår mig när jag läser det där receptet, ang krok - jag har en sjuuukt gammal maskin, varianten med en snurrande bunke och en rund grej som mest mosar degen mot bunkens vägg samt en skrapa som drar av den från bunkens sidor. På bilden är det den del som är i maskinen jag har, det är den runda som "mosar" degen, och så skrapan till vänster. Jag har alltså ingen krok eller nånting sånt.

Visa bifogad fil 158517

Jag funtar på om det här kanske är sämre än en maskin med krok och grejer, om det påverkar degen negativt? Vad säger ni som har koll?
Det där är en alldeles utmärkt maskin, säljs idag som "Ankarsrum" och är da shit helt enkelt. Det går att köpa till krok, men jag använder alltid bara skrapa och rulle, blir toppen. Men får reglera spänningen på rullen lite under arbetets gång bara.

Hädare (eller hedrare :))! Lägga ut bilder på Den heliga skrift!

Jag har samma (jag tror tom med samma fläckar). När jag var liten ville jag alltid göra prästhår. Min farmor gjorde alltid gullvagnar/solkors (nr 8) vilket jag skämdes för när jag gick i mellanstadiet

Då föredrar jag hedrare 😉 använder den kokboken mycket, ofta väldigt bra grundrecept! 🙂 Också lite kul att läsa om allt möjligt runtomkring med dukning, bordssittning med mera. Det tänker jag att jag ska få användning av i en kommande historisk roman som jag börjat planera lite smått.

Det där är en alldeles utmärkt maskin, säljs idag som "Ankarsrum" och är da shit helt enkelt. Det går att köpa till krok, men jag använder alltid bara skrapa och rulle, blir toppen. Men får reglera spänningen på rullen lite under arbetets gång bara.
Utmärkt, då fortsätter jag med den :)

Jag har en med krok också men den är så liten att det inte är lönt att använda den ens :laugh:

Då föredrar jag hedrare 😉 använder den kokboken mycket, ofta väldigt bra grundrecept! 🙂 Också lite kul att läsa om allt möjligt runtomkring med dukning, bordssittning med mera. Det tänker jag att jag ska få användning av i en kommande historisk roman som jag börjat planera lite smått.
Den kom ut i så många upplagor - jag har en egen senare, men den här har bättre förklaringar på olika krämer och maränger. (bärkrämer och sylt gör jag ur boken)

Det är också spännande att se t.ex. varför min födelsedagstårta alltid var den samma och ur den här boken ("alla andra" fick köpebottnar med vaniljkräm, grädde och bananer). Sist jag provade att göra tårtan själv kostade ingredienserna någon tia (nu skulle det säkert kosta runt 40 kr att göra den pga många ägg). Den är för fet för att äta nu förtiden (även om olika smörkrämer gjort come back med modern amerikansk tårtdesign). Det är intressant med vilka recept som åldrats mindre väl (t.ex. gjordes ofta en kardemummakaka ur boken hemma, den är för kompakt nu)

Min mamma var hemmafru, så det fanns mer tid än pengar

Den kom ut i så många upplagor - jag har en egen senare, men den här har bättre förklaringar på olika krämer och maränger. (bärkrämer och sylt gör jag ur boken)

Det är också spännande att se t.ex. varför min födelsedagstårta alltid var den samma och ur den här boken ("alla andra" fick köpebottnar med vaniljkräm, grädde och bananer). Sist jag provade att göra tårtan själv kostade ingredienserna någon tia (nu skulle det säkert kosta runt 40 kr att göra den pga många ägg). Den är för fet för att äta nu förtiden (även om olika smörkrämer gjort come back med modern amerikansk tårtdesign). Det är intressant med vilka recept som åldrats mindre väl (t.ex. gjordes ofta en kardemummakaka ur boken hemma, den är för kompakt nu)

Min mamma var hemmafru, så det fanns mer tid än pengar

Samma hos oss min mamma var hemmafru tills jag var åtta år ungefär. Mer tid än pengar,med andra ord. Den här kokboken känns som den måste funnits i varje hem på den här tiden.

Jag bakade helt asgrymma lussebullar igår, enligt Camilla Hamids recept. Fluffiga och fina och saftiga och supergoda!
Och bara en jäsning, bullarna formades direkt efter degknådningen och fick sedan jäsa i ca 2 timmar.
Kommer alltid köra det receptet hädanefter ☺

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 551
Senast: Rugge
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Försöker att äta animaliska produkter av hälsomässiga och etiska orsaker. Så idag experimenterade jag fram detta recept på citronrutor...
Svar
0
· Visningar
866
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka